در نمایشگاه CES 2021 از چه محصولات رونمایی می‌شود؟

 
 
چیزی به آغاز نمایشگاه CES 2021 باقی نمانده است. رویدادی که قرار است به صورت آنلاین و با شرایطی کاملا متفاوت با مراسم سال‌های قبل برگزار شود.
 
همه‌گیری کرونا اگرچه بسیاری از رویدادها در جهان را لغو کرده اما مسئولان CES قصد دارند تا به صورت مجازی، از شرکت‌های بزرگ دنیا میزبانی کنند و باری دیگر نگاه طرفداران دنیای فناوری و محصولات الکترونیک را به این مراسم جلب کنند.
 
امسال نیز قرار است شرکت‌های مختلفی در این گردهمایی مجازی حضور یابند و از آخرین دستاوردهای مهندسان خود پرده بردارند. در ادامه برآنیم تا نگاهی بیندازیم به محصولات مورد انتظار برای CES 2021.
 
خانواده گلکسی اس21
به جرات میتوان گفت که بزرگ‌ترین اتفاق در این نمایشگاه، معرفی اعضای جدید کهکشانی‌های سامسونگ خواهد بود. این شرکت کره‌ای قصد دارد تا از دو سری پرچمداران گلکسی اس21 خود رونمایی کند. رویدادی تحت عنوان Unpacked که در تاریخ 14 ژانویه برگزار خواهد شد.
 
تاکنون اطلاعات و یا بهتر بگوییم شایعات زیادی در خصوص سری گلکسی21 منتشر شده و باید منتظر ماند و دید که در این رویداد، چه میزان از این شایعات به واقعیت تبدیل خواهند شد. طبق معمول، سامسونگ عرضه گوشی‌های گلکسی اس21 را در ماه فوریه آغاز خواهد کرد.
 
مدل‌های جدید تاشو
 
 
به نظر CES امسال، زمان و مکان خوبی برای معرفی محصولات مجهز به نمایشگرهای تاشو خواهد بود. از گوشی‌ها تاشو گرفته تا تبلت و لپتاپ تاشو که این روزها طرفدارانشان روز به روز در حال افزایش است. هم‌اکنون شرکت‌هایی همچون سامسونگ، موتورولا و هواوی جزو پیشگامان این عرصه هستند و قطعا با دستی پُر به روی صحنه خواهند آمد.
 
هم‌اکنون توسعه فناوری نمایشگرهای تاشوی OLED به حد قابل‌قبولی رسیده و به نظر میرسد که دیگر شرکت‌های علاقه‌مند برای ورود به این حضور میتوانند این نمایشگرها را از تولیدکنندگانی همچون ال‌جی، سامسونگ و تی‌سی‌ال خریداری و در دل محصولات خود تعبیه کنند.
 
محصولات تاشو
 
 
نمایشگاه CES  همواره محلی برای جولان تولیدکنندگان ساعت‌های هوشمند بوده است. اما امسال و با توجه به شرایط برگزاری مجازی این کنفرانس، مشخص نیست که آیا برندها تمایلی به رونمایی از آخرین دستاوردهای مهندسان خود دارند یا خیر.
 
طرفداران به نمایشگاه‌های CES به خوبی میدانند که شرکت فاسیل –Fossil- همه ساله از چند مدل ساعت جدید رونمایی میکرد اما امسال نام فاسیل در فهرست رسمیCES 2021 مشاهده نمیشود. حال، نگاه کاربران به سایر شرکت‌ها دوخته شده و باید منتظر ماند و دید که چه اتفاقی رقم خواهد خورد.

جریمه ۱۰ میلیون دلاری شرکت انگلیسی به علت هک شرکت رقیب

 
 
شرکت انگلیسی تیکت مستر که در زمینه فروش انواع بلیط رویدادهای هنری فعالیت می‌کند، به علت هک کردن شرکت رقیب ۱۰ میلیون دلار جریمه شد.
 
به نقل از ورج، تیکت مستر و شرکت مادر تخصصی آن لایو نیشن به استخدام یکی از کارکنان سابق شرکت رقیب به نام کراودسرج اعتراف کرده اند. آنها اطلاعات لازم برای هک کردن شبکه رایانه‌ای کراودسرج را از این طریق به دست آورده اند و به گردش کار شرکت یادشده دست یافته اند.
 
از جمله اطلاعاتی که بدین شیوه به دست آمده نام کاربری و کلمه عبور برخی کارکنان کراودسرج بوده است.
 
بر اساس بررسی‌های انجام شده، کارکنان تیکت مستر به طور مکرر و به شکلی غیرقانونی با استفاده از کلمات عبور سرقت شده، به رایانه‌های شرکت رقیب دسترسی یافته و اسرار تجاری آن را سرقت کرده اند.
 
به گفته ست دوچارم وکیل پیگیر این پرونده، تیکت مستر قصد داشته از این طریق رقیب خود را به زانو درآورد و آن را از گردونه رقابت حذف کند.
 
این رویداد مربوط به سال ۲۰۱۷ است که کراودسرج با شرکت دیگری به نام سانگ کیک ادغام شد. در سال‌های بعد لایو نیشن یکی از کارکنان سابق کراودسرج به نام استفان مید را استخدام کرد و زیشان زیدی مدیر وقت تیکت مستر و برخی مدیران ارشد این شرکت استفان مید را وادار به افشای اسرار تجاری محل کار سابقش کردند.
 
این کارمند سابق لینک صفحات تهیه و صدور بلیط‌های کراودسرج را هم در اختیار تیکت مستر قرار داد و این روند تخلف از سال ۲۰۱۳ تا سال ۲۰۱۵ ادامه یافت.
 
کشف و رسیدگی به این تخلف از سال ۲۰۱۷ آغاز شده بود.

آیا همه مردم ایران باید واکسن کرونا بزنند؟ اولویت بندی تزریق واکسن به چه ترتیب است؟

در روزهای اخیر اخبار خرید واکسن کرونا و آغاز تست‌های بالینی واکسن داخلی کرونا به یکی از مهم‌ترین اخبار برای مردم ایران تبدیل شده است، با نزدیک شدن به اولین سالگرد شیوع ویروس کرونا در جهان، کشورها و کمپانی‌های مختلف به دنبال تولید هر چه سریع‌تر واکسن کرونا هستند تا هر چه سریع‌تر سایه سنگین این ویروس از زندگی عادی مردم برداشته شود.

اما همچنان که در بهبهه اخبار مربوط به خرید و تولید واکسن کرونا هستیم، سه سوال مهم مطرح می‌شود، آیا همه مردم ایران باید واکسن کرونا را تزریق کنند؟ چه گروه‌هایی در اولویت اول دریافت واکسن کرونا هستند؟ واکسن کرونا تا چه زمانی مصونیت ایجاد می‌کند؟

آیا همه مردم ایران به واکسن کرونا نیاز دارند؟

دکتر حمید سوری، اپیدمیولوژیست و استاد دانشگاه شهید بهشتی در گفتگوی اخیر خود به این سوال پاسخ داده است، دکتر سوری در پاسخ به سوال آنکه آیا همه مردم باید واکسن کرونا را تزریق کنند گفت: خیر، نیازی نیست تا همه مردم واکسن کرونا را تزریق کنند، البته باید بدانیم که در حال حاضر واکسن کرونا برای همه در دسترس نیست، به این ترتیب در ایران و دیگر کشورهای جهان، تزریق واکسن کرونا اولویت بندی می‌شود، در این اولویت بندی افرادی که بیشتر در معرض خطر باشند ابتدا واکسن کرونا را دریافت می‌کنند، سپس افراد در معرض خطر مانند تیم درمانی بیمارستان‌ها واکسن تزریق خواهند کرد و بعد از آن نوبت طیف‌های مختلف افراد جامعه می‌رسد.

اولویت بندی به چه شکل است؟

دکتر سوری ادامه داد: طبق اصول کلی واکسن که در دنیا وجود دارد، در یک جامعه افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند، همچنین افرادی که سیستم ایمنی پایینی دارند مانند سالمندان و افراد ناتوان در اولویت هستند، سپس زنان باردار و افرادی که به صورت گروهی زندگی می‌کنند مانند سربازان، زندانی‌ها و … در اولویت قرار می‌گیرند. نکته دیگر اولویت بندی منطقه‌ای است، برخی از شهرها شلوغ و مناطق قرمز، میزان شیوع و مرگ بالایی دارند و در اولویت قرار دارند. توزیع عادلانه واکسن به گونه‌ای است که افرادی که در کمتر در معرض خطر هستند، مانند کودکان و نوجوانان در اولویت‌های پایانی دریافت واکسن قرار بگیرند.

واکسن کرونا تا چه زمانی مصونیت ایجاد می‌کند؟

استاد دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به این مورد مشخص نیست که واکسیناسیون چه مدت به طول می‌انجامد، اعلام کرد: واکسن کرونا به این شکل نیست که پس از تزریق مصونیت دائم ایجاد کند، طبق بررسی‌ها در حال حاضر واکسن‌ها 4 تا 6 ماه مصونیت ایجاد می‌کنند بنابراین افرادی که واکسن تزریق کرده‌اند مجددا در صف تزریق واکسن یادآور نیز قرار می‌گیرند. با توجه به این نکته که واکسن کرونا برای همه مردم جهان تولید نشده و مدت زمان انجام فرایند واکسیناسیون معلوم نیست، مردم باید به رعایت نکات بهداشتی ادامه دهند و در این زمینه کوتاهی نکنند.

نوشته آیا همه مردم ایران باید واکسن کرونا بزنند؟ اولویت بندی تزریق واکسن به چه ترتیب است؟ اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.

درخواست ۸۸ درصد از کاربران برای بازگشت قیمت خودرو و مسکن به سایت‌ها

هشت ماه از حذف قیمت‌ مسکن و خودرو از سایت‌های اینترنتی گذشته و مردم در این مدت درگیر مشکلات ریز و درستی برای معاملات ضروری بوده‌اند. مرکز افکارسنجی سپنتا پس از این مدت، در روزهای گذشته به استناد یک نظرسنجی گسترده مردمی، از تمایل ۸۸درصدی مردم برای بازگشت قیمت‌ها خبر می‌دهد.

از نیمه اردیبهشت امسال پس از شکایت وزارت صمت و به‌دستور مراجع قضایی، قیمت پیشنهادی فروشنده از آگهی‌های فروش مسکن و خودرو در تمام پلتفرم‌های نیازمندی‌های آنلاین از جمله دیوار، شیپور و باما حذف شد. این حذف در آگهی‌های فروش خودرو شامل تمام شهرها و در آگهی‌های فروش مسکن شامل تهران و چند شهر دیگر می‌شد. هدف از این تصمیم کنترل قیمت‌های مسکن و خودرو، بازگرداندن آرامش به این بازارها و مقابله با رفتارهای سوداگرانه اعلام شده بود.

این موضوع در هشت ماه گذشته بازتاب فراوانی در رسانه‌های جمعی داشته و آگهی‌دهندگان و آگهی‌بینندگان زیادی نارضایتی خود را از این تصمیم در ابعاد مختلف ابراز کرده‌اند. به‌تازگی تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و برخی از اعضای کمیسیون‌های اقتصادی و صنایع مجلس نیز در اظهارات جداگانه‌ای حذف قیمت‌ها از آگهی‌ها را تصمیمی اشتباه عنوان کرده‌اند که شفافیت را در بازارها از بین برده و راه را برای قیمت‌گذاری‌های نامتعارف باز کرده است.

برای بررسی دقیق‌تر نظرات کاربران این پلتفرم‌ها و سنجش میزان رضایت آنها از حذف قیمت آگهی‌های خودرو و مسکن، مرکز افکارسنجی سپنتا هفته گذشته در یک نظرسنجی با مشارکت بیش از هزار کاربر عادی و آژانس املاک در شهر تهران، تأثیر این تصمیم را در کیفیت مواجهه آنها با این پلتفرم‌ها مطالعه کرد. در میان این افراد، حدود ۸۸ درصد اعلام کردند در مجموع، بازگرداندن قیمت پیشنهادی فروشنده به پلتفرم‌ها سبب افزایش رضایت آنها به‌عنوان کاربر خواهد شد. پاسخ‌های کاربران عادی و آژانس‌های املاک را به‌تفکیک در ادامه این گزارش بخوانید.

۹۰ درصد کاربران عادی موافق بازگشت قیمت‌ها

حدود ۷۵ درصد از کاربران عادی میزان استفاده خود را از این پلتفرم‌ها در یک سال اخیر «بسیار زیاد» یا «زیاد» عنوان کردند که نیمی از آنها بیشتر به‌عنوان خریدار و نیمی دیگر اغلب به‌عنوان فروشنده به این پلتفرم‌ها سر زده‌اند. به‌طور کلی، ۹۰ درصد این کاربران با بازگشت قیمت‌ها به پلتفرم‌های نیازمندی‌های آنلاین «بسیار موافق» یا «موافق» بوده‌اند.

بیش از ۸۷ درصد کاربران عادی اعتقاد داشتند حذف قیمت پیشنهادی فروشنده از این پلتفرم‌ها انجام معامله را دشوار کرده است. حدود ۹۵ درصد آنها اظهار کردند حذف قیمت‌ها سبب شده است آنها وقت بسیار بیشتری برای برقراری تماس تلفنی با آگهی‌گذاران یا انجام مکالمه متنی در محیط پلتفرم جهت پرسیدن قیمت ملک یا خودرو صرف کنند. در نهایت، بیش از ۷۶ درصد کاربران حذف قیمت‌ها را مانع ایجاد شفافیت در بازار و موجب بی‌اعتمادی به آگهی‌گذاران دانستند.

۸۵ درصد مشاوران املاک موافق بازگشت قیمت‌ها

نتایج نظرسنجی از مشاوران املاک نشان می‌دهد این دسته نیز همانند کاربران عادی از وضعیت ایجاد شده پس از حذف قیمت‌ها رضایت ندارند. در این پژوهش، حدود ۹۷ درصد از آژانس‌ها میزان استفاده خود را از پلتفرم‌های نیازمندی‌های آنلاین در یک سال اخیر «بسیار زیاد» یا «زیاد» عنوان کردند و ۸۵ درصد از آنها موافق بازگشت قیمت‌ها به این پلتفرم‌ها بودند.

حدود ۸۰ درصد آژانس‌های املاک معتقد بودند حذف قیمت پیشنهادی فروشنده از این پلتفرم‌ها سبب دشواری انجام معامله شده است. بیش از ۹۰ درصد آنها اظهار کردند حذف قیمت‌ها سبب شده است وقت بسیار بیشتری برای پاسخ‌گویی به تماس‌های تلفنی یا مکالمات متنی در محیط پلتفرم جهت اعلام قیمت ملک صرف کنند. همچنین، حدود ۷۵ درصد آژانس‌ها حذف قیمت‌ها را مانع ایجاد شفافیت در بازار و زمینه‌ساز بروز بی‌اعتمادی بین طرفین دانسته‌اند.

نمودارهای زیر جزئیات نتایج نظرسنجی را در بین همه پرسش‌شوندگان برای هر سؤال نشان می‌دهد.

حذف قیمت انجام معامله را دشوار کرده است.

حذف قیمت سبب صرف زمان بیشتر برای به دست آوردن قیمت از طریق تماس تلفنی یا انجام چت شده است.

حذف قیمت مانع از شفافیت بازار و سبب ایجاد بی‌اعتمادی بین طرفین شده است.

در مجموع، بازگرداندن قیمت سبب افزایش رضایت من به عنوان کاربر این پلتفرم‌ها خواهد شد.

میانگین پاسخ کاربران به سؤالات نظرسنجی

نوشته درخواست ۸۸ درصد از کاربران برای بازگشت قیمت خودرو و مسکن به سایت‌ها اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.

اسمارت‌فون میان‌رده جدید موتورولا با پرچم‌دار گلکسی نوت ۲۰ سامسونگ رقابت خواهد کرد

یک شخص خبرچین با نام استیو همرستوفر که با شناسه OnLeaks نیز شناخته می‌شود؛ تصویری از اسمارت‌فون میان‌رده جدید موتورولا با نام موتو جی استایلوس 2021 را منتشر نموده است. این هندست یکی از رقبای جدی برای گلکسی نوت 20 سامسونگ به‌شمار می‌رود.

این محصول میان‌رده مجهز به یک نمایشگر تخت 6.8 اینچی غول‌پیکر، سیستم دوربین چهارگانه، دوربین سلفی داخل حفره کروی‌شکل، حسگر اثرانگشت در قسمت پشتی دستگاه، درگاه ویژه قلم استایلوس و جک صوتی 3.5 میلی‌متری هدفون است. بر اساس جزئیات ارائه شده توسط استیو همرستوفر و ایوان بلاس فهرست مشخصات موتو جی استایلوس 2021 به شرح زیر است:

  • نمایشگر 6.8 اینچی تخت با رزولوشن 1080×2400 پیکسل
  • دوربین اصلی 48 مگاپیکسلی، دوربین فوق‌عریض 8 مگاپیکسلی، حسگر تشخیص عمق 2 مگاپیکسلی و سنسور ماکرو 5 مگاپیکسلی
  • دوربین سلفی 16 مگاپیکسلی
  • تراشه اسنپ‌دراگون 675
  • 4 گیگابایت رم و 128 گیگابایت حافظه‌داخلی
  • سیستم‌عامل اندروید 10
  • باتری 4000 میلی‌آمپرساعتی
  • اسکنر اثرانگشت در قسمت پشتی گوشی
  • ارتفاع، پهنا و ضخامت دستگاه به‌ترتیب برابر با 169.6، 73.7 و 8.8 میلی‌متر (با احتساب برجستگی ماژول دوربین پشتی برابر با 10.9 میلی‌متر)
  • قلم استایلوس و جک صوتی 3.5 میلی‌متری هدفون

نوشته اسمارت‌فون میان‌رده جدید موتورولا با پرچم‌دار گلکسی نوت 20 سامسونگ رقابت خواهد کرد اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.

همراه اول تا پایان سال، پنج سایت‌ اینترنت ۵G نصب می‌کند

همراه اول تا پایان سال، پنج سایت‌ اینترنت 5G نصب می‌کند

همراه اول سه سال پس از آغاز مطالعات با همکاری شرکت نوکیا و چند دانشگاه، بالاخره خبر از نصب پنج سایت‌ اینترنت 5G تا پایان سال جاری داد.

در راستای عدالت ارتباطی در استان سیستان و بلوچستان،تامین ارتباطات مناطقی که امکان اجرای شبکه فیبر و پوشش رادیویی ندارند توسط شرکت ارتباطات

زیرساخت.gif
 
 
مرتضوی مدیر ارتباطات زیر ساخت استان سیستان و بلوچستان از تامین 53 لینک ماهواره ای VSAT با دستور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خبر داد
مرتضوی مدیر ارتباطات زیر ساخت استان سیستان و بلوچستان از تامین 53 لینک ماهواره ای VSAT با دستور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خبر داد و افزود : در جهت ارتقا پوشش ارتباطات و پایداری شبکه در سطح استان علی الخصوص مناطق روستایی و به منظور توسعه زیرساخت های ارتباطی در فاز اول ، شرکت ارتباطات زیرساخت جهت تامین ارتباطات مناطقی که امکان برقراری شبکه فیبر و پوشش رادیویی ندارند اقدام به راه اندازی لینک های ماهواره ای خواهد کرد.
 
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل ، مدیر ارتباطات زیر ساخت استان سیستان و بلوچستان اعلام کرد : طی جلسه ای که با حضور مهندس آذری جهرمی وزیرارتباطات و فناوری اطلاعات ، مدیران حوزه ارتباطات استان و اپراتورها برگزار شد تامین سریع 53 لینک VSAT به عهده این شرکت قرار گرفت .
مهندس مرتضوی خاطرنشان کرد: به منظور تسریع در ارتقاء پوشش ارتباطات مدیریت ارتباطات زیر ساخت این استان با هماهنگی فنی با اپراتورهای مختلف د ر حال ارسال تجهیزات جهت توزیع در نقاط مورد نیاز استان است..
وی اضافه کرد : همچنین وظیفه تامین تجهیزات فنی ، فیبر نوری ، دیزل ژنراتور ، دکل و آنتن برخی نقاط به شرکت ارتباطات زیرساخت محول شد که اقدامات مقدماتی آن برای تسریع در تامین این تجهیزات توسط ارتباطات زیرساخت استان در حال انجام است.
مهندس آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به همراه جمعی از مدیران و معاونین مرتبط این وزارتخانه و نمایندگان اپراتورهای کشور برای پیگیری مشکلات پروژه‌های ارتباطی و تسریع در انجام آن‌ها به استان سیستان و بلوچستان سفرکرده تا با حضور میدانی در مناطق محروم روستایی روند توسعه ارتباطات در این مناطق را تسریع کند.
 

تولید محتوا در کنار آموزش راه صیانت از کودکان در فضای مجازی است

azari.jpg
 
 
تجربه‌های زیسته و روزمره من با کودکانم، نمی‌گذارند دغدغه کودک در فضای مجازی برایم هیچ‌وقت کم شود و البته همین تجربه است که مرا در حیرت از نگاه‌های ساده‌انگارانه برخی می‌برد.
 
سینا با من قهر می‌کند گاهی که چرا پینگ بازی‌هایش بالاست، علی در مورد پلتفرم آموزش مدرسه‌اش توضیح می‌دهد و همین چند روز پیش محمد مرا نشانده و یادم می‌دهد تا از فیلیمو برایش کارتون بگذارم. با تعجب که نگاهش می‌کنم می‌پرسد: تو با بابایت نمی‌نشستی کارتون ببینی؟ این‌ها تجربه‌های زیسته و روزمره من است با کودکانم. تجربه‌هایی که شاید نمی‌گذارند دغدغه کودک در فضای مجازی برایم هیچ‌وقت کم شود و البته همین تجربه زیسته است که مرا در حیرت از نگاه‌های ساده‌انگارانه برخی می‌برد.
 
پایداری کارها و برنامه‌ها برآمده از نگاه سیستمی به موضوعات است. نگاه سیستمی است که امکان ایجاد و ساخت سیستمی پایدار و خوداتکا را فراهم می‌کند. کم نیستند برنامه‌های دولتی که وابسته می‌ماند به یک مدیر، با آمدنش شروع می‌شود و با رفتن‌اش تمام. این نگاه سیستمی به موضوع است که مفهوم اکوسیستم را تولید می‌کند. میزان سیستمی نگاه کردن ما به موضوعات است که در راه‌حل‌ها و دعواهایمان نمایش داده می‌شود.
وقتی به موضوع کودک در فضای مجازی نگاه می‌شود دوباره ما با همین دو نوع نگاه روبه‌رو هستیم. نگاه اول، نگاه قطع و فیلتر است که نه متوجه آن می‌شود که آموزش مجازی برای کودک امروز بخشی از سواد است. سوادی که در دنیای ما یعنی سواد پرسشگری، یعنی سواد دسترسی و در یک کلام یعنی بدون آموزش مجازی ما هیچ سوادی نداریم. آنها همچنین فراموش می‌کنند که تنها راه پیشرفت یعنی جامعه آینده برخوردار از نسلی کارآفرین باشد.
اما نگاه سیستمی یعنی درنظر گرفتن اجزای مختلفی که بدون من و ما و بدون بودجه دولتی می‌تواند دوام بیاورد. به همین دلیل بود که از همان ابتدای کارم از مفهوم «اکوسیستم کودک» استفاده کردم. برای اکوسیستم کودک برنامه‌ای داشتیم و آه اگر نگاه‌های تنگ‌نظرانه‌ نبودند! در کنار اکوسیستم استارتاپی که در این سال‌ها شکل گرفت و حالا سهمی از اقتصاد دارد و سهمی بزرگ‌تر از زندگی روزمره ایرانیان، شاید امروز اکوسیستم کودک نیز وضعیت قابل توجهی داشت؛ اگر آن نگاه‌های تنگ‌نظرانه کمی آگاه‌تر، کمی مسئولیت‌پذیرتر و کمی بیشتر این، جهان را می‌شناختند.
برای اکوسیستم‌سازی چند گام کلیدی را در نظر داشتیم که در ادامه آورده‌ام تا شاید به‌ اشتراک‌گذاری‌اش راه را برای تحقق‌اش و رشدش بیشتر کند.
گام۱: برجسته‌سازی مسأله کودک
مسأله کودک فراتر از دسترسی است. کودک در دنیای امروز که به‌ نام دنیای تولیدمصرف‌گر (ترجمه‌ای برای Prosumer از ترکیب دو واژه تولیدکنند+مصرف‌کننده) شناخته می‌شود؛ کودک فقط مصرف‌کننده محتوای کودک نیست، بلکه درست در زمانی که مصرف می‌کند در حال تولید محتوا نیز هست. اینترنت فقط رسانه نیست که تنها به‌دنبال سواد رسانه‌ای باشیم، بلکه محلی برای شکوفایی خلاقیت و کارآفرینی هم هست. کودک امروز اصلاً تنها خودش را مصرف‌کننده نمی‌داند. در روزهای ابتدایی نشستنم بر صندلی وزارت از بازیگران اکوسیستم استارتاپی دعوت کردم تا در مورد اکوسیستم کودک صحبت کنیم. برجسته‌سازی مسأله کودک و تبدیل آن به یک دستور کار برای خودم و برای اکوسیستم را از آن زمان شروع کردم. در آن نشست تخصصی از بازیگران مختلف خواستم تا بخش کودک را یا به‌صورت مستقل یا به‌صورت بخش ویژه برنامه‌ریزی کنند. مثلاً فیلیمو بخش جدید کودک راه‌اندازی کند، یا کافه‌بازار بخش اپ‌های کودک و...
 به موازات از آموزش و پرورش خواستم تا سیم‌کارت کودک را به رسمیت بشناسد. مجوز فروش سیم‌کارت به‌ نام دانش‌آموز و آمدن محتوای آموزشی روی اینترنت. سخت‌افزار کودک هم مورد توجه بود، برای همین در نخستین بازدیدهای رسمی‌ام به سراغ انارستان رفتم. به موازات این آماده‌سازی ذهنی در رسانه‌ها در موردش صحبت می‌کردم. راه‌اندازی رویدادهای دانش‌آموزی نیز در همین راستا بود. انواع رویدادهای دانش‌آموزی با همکاری آموزش و پرورش.
گام۲: داستان‌های موفقیت
برای شکل‌گیری یک اکوسیستم و ایجاد هویت برای آن نیاز به شناسایی بازیگران پیشرو است؛ همان بازیگرانی که زودتر از دیگران دست به کار ساخت اکوسیستم کودک می‌شوند. به‌همین دلیل بود که جشنواره «کودک‌آنلاین» را حمایت کردم. جشنواره‌ای که تلاش داشت کارهای بهتر را شناسایی و معرفی کند و زمینه را برای شکل‌گیری اکوسیستم کودک فراهم آورد. در دور نخست از انیمیشن شروع شد و در دوره دوم قرار بود اپلیکیشن‌ها و خدمات کودک نیز به آن افزوده شود اما در همین نقطه بود که انحصارگران و تنگ‌نظران مانع‌گذاری را آغاز کردند.
 
آنها شیفته قطع و فیلتر هستند، آنها هنوز نمی‌خواهند قبول کنند که تا زمانی که محتوای مناسب تولید نشود، هردسترسی می‌تواند به معنای گسترش محتوای نامناسب باشد.
جشنواره کودک‌آنلاین را متوقف کردند و شکایت‌ها بردند. جشنواره‌ای که می‌توانست به جای مخالفت‌ها با مشارکت‌ها بهبود یابد. برای مدارس نیز بر اساس همان رویکرد تولیدمصرف‌گر، آموزش‌هایی برای دانش‌آموزان در نظر گرفته شد. دوباره همان‌ها شروع به حمله کردند تا آن را هم محدود کنند. رویدادهایی که در آن آموزش‌های کارآفرینی به گروه‌های دانش‌آموزی و به تفکیک مدارس دخترانه و پسرانه ارائه می‌شد و نهایتاً تیم‌های برتر وارد دوره‌های آموزشی پیشرفته‌تر می‌شدند.
همان‌هایی که با شکایت‌ها، جلو کار وزارتخانه را می‌گرفتند و می‌گفتند محتوای فضای مجازی ربطی به شما ندارد و شما فقط مسئول سیم و کابل هستید؛ همان‌ها در رسانه‌هایشان از فضای نامطلوب مجازی برای کودکان می‌گفتند. با وجود همه موانع ما ادامه دادیم، با نیرویی کمتر، با تأثیر کمتر و با افسوس بزرگ‌تر!
گام۳: نهادسازی
برای گسترش اکوسیستم کودک نیاز بود تا نهادهایی ایجاد شود که برخی از آنها را در ادامه آورده‌ام. هرچند به‌دلیل سنگ‌اندازی‌ها رویکرد از سمت محتوا به خدمات تغییر یافت.
شتاب‌دهنده: یکی از مهم‌ترین نیازها شتاب‌دهنده‌های تخصصی کودک است. کمک کردیم تا اولین شتاب‌دهنده محتوای انیمیشن کودک ایجاد شود. یکی از ساختمان‌های وزارتخانه را در اختیار تیم مجری قرار دادیم تا بتواند فراتر از آنکه تولید محتوا کند، در حقیقت تولیدکنندگان محتوا خروجی‌اش باشد.
وام ارزان: برای حوزه کودک و حوزه آموزش دستورالعمل خاصی برای وام وجوه اداره‌شده در نظر گرفتیم و البته یک قید مهم: اگر هر استارتاپی در حوزه کودک باشد می‌تواند ۲۰درصد افزون بر سقف، وام دریافت کند.
آموزش کارآفرینی و استارتاپی: از نخستین گروه‌های آموزش کودکان حمایت کردیم و آموزش ۳۰۰۰ دانش‌آموز را به این گروه‌ها سپردیم. با کمک آموزش و پرورش به بسیاری از شهرها گسترش دادیم.
 
رویداد رقابتی: در حاشیه الکام‌استارز که رقابت میان استارتاپ‌ها برقرار است، رویدادی خاص برای گروه‌های دانش‌آموزی ایجاد کردیم که امسال جایزه‌اش به ۶۰۰ میلیون تومان رسیده است و تیم‌های استارتاپی دانش‌آموزی در آن با هم رقابت می‌کنند.
 
مدارس تابستانی: چند دوره مدارس تابستانی فناوری اطلاعات برگزار شد. مدارس تابستانی که در آن در هر دوره ۱۰روزه دانش‌آموزان و کودکان با کدنویسی آشنا می‌شدند.
هنرستان فناوری اطلاعات: بر اساس توافقی که با آموزش و پرورش امسال انجام شد، هنرستان‌های تخصصی فناوری اطلاعات امکان تحقق یافتند. در این چند ماه بیش از ۱۰ درخواست تأسیس این هنرستان‌ها برای ما ارسال شده است و امیدوارم تا پیش از شروع سال تحصیلی آینده یکی از آنها آغاز به‌کار کند.
زیرساخت شبکه دانا: اما شاید کلیدی‌ترین کاری که می‌توانست و می‌تواند تحول جدی در این حوزه ایجاد کند شبکه اختصاصی مدارس کشور با نام دانا است. شبکه دانا یک شبکه اختصاصی است که اکنون بیش از ۹۰درصد مدارس (۷۶۴۰۰ مدرسه) به آن متصل هستند. اتصال و مصرف دو سال (در سقف مشخص) به‌صورت رایگان برای مدارس بوده است. این شبکه می‌تواند سیاست‌های دسترسی مستقل داشته باشد و شاید اگر کسانی مشغول منفعت شخصی و گروهی نبودند، راهکار بهتری برای اتصال دانش‌آموزان بود.
سخن آخر
سنگ‌اندازی‌های بسیاری را در این مدت دیدم. اما اگر بخواهم تجربه‌ام را خلاصه کنم در این جملات هستند.
 
سیاست تولید محتوای مناسب و در کنار آن آموزش به کودکان و والدین، تنها راه محافظت از کودکان در فضای مجازی است. با سیاست قطع و محدودیت تنها مشکلات است که دوچندان می‌شود؛ از دسترسی به محتوای نامناسب‌تر تا مشکلات سوءاستفاده از کودک. کودک تنها مصرف‌کننده نیست، بلکه تولیدمصرف‌گر است، یعنی خود کودک به‌عنوان تولیدکننده فردا، باید از امروز آموزش ببیند؛ آموزش کارآفرینی تا تولیدمحتوا.
 
شبکه‌های اختصاصی (مانند دانا) راه‌حل آزموده‌ شده‌ای در جهان امروز است؛ بهتر است این راه‌حل را بیش از گذشته مورد توجه قرار دهیم. مسئولیت و اختیار را در فضای مجازی متناسب کنیم. اگر مسئول محتوا وزارت ارتباطات است، پس اختیار تولید محتوا را هم باید داشته باشد. نگاه سیاست‌زده‌ای که این تناسب را بر هم می‌زند شاید در کوتاه‌مدت بر ناآگاهی سوار شود؛ اما در بلندمدت نظام حکمرانی و سرمایه اجتماعی را با چالش روبه‌رو می‌کند. به جای کارهای مقطعی باید با نگاهی سیستمی یک اکوسیستم کودک ساخت. اکوسیستم کودک بر اساس الگوی رشد موفق اکوسیستم استارتاپی امکان‌پذیر است.

توسعه دانش‌بنیان‌ها و استارت‌آپ‌ها از طریق نمایشگاه «الکام‌استارز»

elecomp.jpg
 
 
دبیر ستاد اقتصاد دیجیتال معاونت علمی ریاست‌ جمهوری گفت: نمایشگاه «الکام‌استارز» یکی از رویدادهای مخصوص استارت‌آپ‌ها است که توانسته به توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها کمک کند.
 
امسال به دلیل شیوع کرونا، نمایشگاه بین‌المللی الکامپ برگزار نشد اما عوامل برگزاری این نمایشگاه تصمیم گرفتند بخش جانبی این نمایشگاه به نام الکام استارز را به صورت آنلاین برگزار کنند، بر این اساس، نشست خبری الکام استارز با حضور دبیر ستاد اقتصاد دیجیتال معاونت علمی ریاست جمهوری و دبیرکل سازمان نظام صنفی کشور برگزار شد.
 
مهدی محمدی، دبیر ستاد اقتصاد دیجیتال معاونت علمی ریاست جمهوری در ابتدای این نشست گفت: الکام‌استارز یکی از رویدادهای مخصوص استارت‌آپ‌ها است که توانسته به بزرگ‌ شدن شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها کمک کند.
 
وی افزود: حمایت‌های ویژه ستاد اقتصاد دیجیتال معاونت علمی ریاست‌ جمهوری از استارت‌آپ‌های برتر الکام‌استارز به سه بخش عمده تقسیم می‌شود.
 
وی اضافه کرد: در بخش اول جوایز مسابقه اصلی الکام‌استارز به هر ۱۵تیم استارت‌آپی برتر مسابقه، ۱۰ میلیون تومان جایزه به صورت مستقیم ارائه شود. از بین این ۱۵ تیم، ۱۰ تیم از سمت سازمان نظام صنفی رایانه‌ای حمایت می‌شود. جایزه ۵ تیم که در حوزه‌های هوش مصنوعی، اینترنت اشیاء، زنجیره بلوکی، فناوری مجازی‌سازی و ارائه راهکار در حوزه کرونا فعالیت کنند، نیز از سمت ستاد تامین خواهد شد.
 
محمدی در ادامه به در نظر گرفتن تسهیلات ۵۰ و ۱۵۰ میلیون تومانی برای ۱۵ تیم برنده الکام‌استارز در قالب طرح دوم حمایتی ستاد اشاره کرد و گفت: بخش دوم حمایت ستاد به شرکت‌های استارت‌آپی باز می‌گردد که ایده‌ای دارند و می‌خواهند این ایده را پیاده و به مرحله محصول برسانند و در واقع وارد فاز شتاب‌دهی شوند.
 
در این مرحله این امکان را فراهم کرده‌ایم که اگر برندگان الکام‌استارز بتوانند سرمایه‌گذاری را در فاز شتاب‌دهی جذب کنند، برای ۱۰ تیم اول تا سقف ۵۰ میلیون تومان تسهیلات قابل تبدیل و بلاعوض در نظر بگیریم و برای ۵ تیمی که در حوزه‌های نوظهور امکان جذب سرمایه‌ پیدا کرده‌اند، نیز ۱۵۰ میلیون تومان تسهیلات قابل تبدیل و بلاعوض تخصیص داده شود.
 
محمدی در نظر گرفتن مکانیزم «هم‌سرمایه‌گذاری» با مشارکت صندوق نوآوری و شکوفایی را طرح سوم حمایتی ستاد از برندگان الکام استارز عنوان کرد و گفت: امکان دیگری که برای برندگان الکام‌استارز فراهم کرده‌ایم در امکان جذب سرمایه در پاویونی به نام «استارز اینوست» است. در این مرحله با همکاری صندوق نوآوری و شکوفایی، مکانیزیم سرمایه‌گذاری مشترک را از طریق ۹ صندوق سرمایه‌گذاری که برخی از آنها در شهرستان نیز هستند را فراهم کرده‌ایم.
 
محمدی تاکید کرد: ۳۰۰ میلیون تومان از سوی ستاد اقتصاد دیجیتال از طریق سامانه «راه‌ نوآوری» برای ۱۵ برنده ششمین رویداد الکام‌استارز در نظر گرفته شده است.
 
وی گفت: یک حمایت نیز خارج از ۳ حمایت اصلی از برندگان الکام‌استارز داریم و آن در اختیار گذاشتن امکانات از طریق سامانه راه‌نوآوری به برندگان این رویداد است. مبلغ ۲۰ میلیون تومان کیف پول برندگان الکام‌استارز را در سامانه راه‌نوآوری شارژ خواهیم کرد تا بتوانند از امکانات و خدمات آن استفاده کنند.
 
سامانه راه‌نوآوری یکی از سامانه‌های تازه تاسیس از سمت ستاد دیجیتال معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است که خدمات زیرساختی و دیجیتال مارکتینگ مورد نیاز استارت‌آپها و شرکت‌های دانش بنیان را با تخفیف ویژه در اختیار این گروه می‌گذارد.
 
برات قنبری، دبیر کل سازمان نصر کشور هم به عنوان یکی از حامیان اصلی و برگزارکننده الکام‌استارز در این نشست خبری به جایگاه‌ ویژه استارت‌اپ‌ها در توسعه اقتصاد دیجیتال در کشور اشاره کرد.
 
قنبری در این مورد گفت: امسال با توجه به شیوع کرونا تصمیم گرفته شد با وجود لغو برگزاری الکامپ، این رویداد به صورت مجازی برگزار شود که این مسئله نشان دهنده آغاز تحولی جدید در اقتصاد کشور بوده  است و برگزاری آنلاین آن حتما به توسعه  جایگاه اقتصاد دیجیتال کمک خواهد کرد.
 
در ادامه این نشست «سجاد جهانگرد»، رئیس بخش آوردگاه سرمایه الکام‌استارز در مورد بخش غیررقابتی الکام‌استارز که در نهایت می‌تواند منجر به جذب سرمایه برای استارت‌آپ‌های حاضر در این رویداد شود توضیحاتی ارائه داد.
 
جهانگرد در مورد این بخش از رویداد الکام‌استارز گفت: آوردگاه سرمایه نزدیک به ۴ یا ۵ سال است که در این رویداد برگزار می‌شود. در ۲ سال اخیر سعی کردیم آوردگاه سرمایه را با کمک بازیگران سرمایه‌گذاری در اکوسیستم جلو ببریم. دلیل هم این است که روند سرمایه‌گذاری برای بعد از نمایشگاه نیز پیگیری شود و فقط تبدیل به یک جلسه آشنایی نشود.
 
 او ادامه داد: تا این لحظه حدود ۱۷ مجموعه سرمایه‌گذاری با بخش آوردگاه سرمایه‌  الکام‌استارز اعلام همکاری کرده‌اند.
 
ثبت‌نام در الکام‌استارز ادامه دارد
 
در بخش دیگر این نشست «آرش برهمند»، مدیر اجرایی الکام‌استارز از تمدید ثبت‌نام در این رویداد خبر داد و اعلام کرد که براساس تصمیم‌ تیم اجرایی، امکان ثبت‌نام برای متقاضیان تا ۲۰ دی ماه ادامه دارد. براساس توضیحات او تاکنون ثبت‌نام ۳۰ شرکت استارت‌آپی برای حضور در الکام‌استارز نهایی شده است.
 
برهمند در این مورد گفت:‌ آمار برای ثبت‌نام بیشتر است و تجربه نشان داده که با نزدیک شدن به پایان زمان ثبت‌نام درخواست‌ها برای حضور در این رویداد بیشتر هم می‌شود. سال گذشته که به صورت فیزیکی این رویداد برگزار شده بیش از ۸۰ شرکت در الکام‌استارز شرکت کرده‌ بودند و امیدواریم این آمار امسال بیشتر هم شود. به گفته او ثبت‌نام در این رویداد از طریق elecom-stars.ir امکان‌پذیر است.
 
برهمند در مورد مشکلات احتمالی که هنگام برگزاری این رویداد آنلاین به واسطه ضعف در کیفیت اینترنت کشور ممکن است ایجاد شود توضیح داد: اکنون در مرحله ثبت‌نام به این مشکلات برخورده‌ایم و در هفته گذشته چندین تیم به خاطر مشکلات یک درگاه پرداخت پیش‌تاز کشور امکان ثبت‌نام نداشته‌اند. در این شرایط علاوه بر عذرخواهی شرایط، ثبت‌نام رایگان این دوستان را نیز فراهم کردیم.
 
او در توضیح اینکه اگر شرکتی در این رویداد به خاطر کیفیت اینترنت امکان ارائه نداشته باشد چه راهکاری در نظر گرفته شده است گفت: در کنار حضور به صورت آنلاین، امکان شرکت به شکل حضوری در مجموعه موزه ارتباطات نیز فراهم شده است. در واقع اگر شرکت‌کننده‌ای به خاطر مشکل اینترنتی فرصت ارائه خود را از دست داد سعی خواهیم کرد با همان تیم داوری شرایط ارائه مجدد را برایشان فراهم کنیم.
 
او تاکید کرد که مشکلات اینترنت محدود به تیم برگزارکننده الکام‌استارز نیست و همکاری آنها با موزه ارتباطات کشور برای فراهم کردن شرایط حضوری تیم‌ها در رویداد نیز به خاطر این مشکل همیشگی در شبکه اینترنت کشور است

کدهای تخفیف شگفت‌انگیز روزانه در فروشگاه اینترنتی افق کوروش

کدهای تخفیف شگفت‌انگیز روزانه در فروشگاه اینترنتی افق کوروش

در این روزهای کرونایی همه به خرید اینترنتی سوق داده شده‌اند و اُکالا، سوپرمارکت اینترنتی افق کوروش، یکی از پیشتازان فروش اینترنتی محصولات سوپرمارکتی در ایران است.