شهرک مسکونی مریخ به اینترنت متصل می شود

در سال‌های اخیر که شرکت‌های مختلف در سراسر جهان برای اکتشافات فرازمینی سرمایه‌گذاری‌های فراوان انجام دادند، صنعت فناوری یکی از بزرگترین چالش‌های ممکن را پیش روی خود دید تا در غیرممکن‌ترین نقطه هستی هم بتواند خدمات مورد نیاز انسان را در اختیار او قرار دهد. مریخ، برنامه‌ای که بتازگی توسط سازمان فضایی ناسا به‌صورت آزمایشی اجرا شده است به‌گونه‌ای پیش می‌رود تا اگر انسان روی سیاره سرخ ساکن شد، باز هم بتواند به فناوری‌های زمینی دسترسی داشته باشد و حتی به‌صورت روزانه صفحه اختصاصی خود در شبکه‌های اجتماعی را دنبال و  به‌ روز کند. ناسا به این نتیجه رسیده است که برای پشتیبانی از حیات در مریخ، فناوری مهم‌ترین نقش را برعهده دارد.
«آدریانا مارایس» از فیزیکدانان نظری که مدیریت پروژه نوآوری‌های مریخ را برعهده دارد طی کنفرانس «تجربه تمرکز روی کائنات در مقیاس میکرو» که این هفته در ژوهانسبورگ برگزار شد، اعلام کرد: پروژه‌های جدید به گونه‌ای پیش می‌رود که انسان در آینده بتواند به رایانه همراه، اینترنت پرسرعت و انواع مختلف دستگاه‌های موبایلی روی مریخ دسترسی داشته باشد.
یک جهش بزرگ
مارایس که از متخصصان حوزه تئوری زیست کوانتومی محسوب می‌شود یکی از 100 دانشمند حاضر در پروژه Mars One است و بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته، او یکی از فضانوردان حاضر در طرح توسعه شهرک انسانی در مریخ خواهد بود.
پروژه Mars One در اصل توسط یک بنیاد غیرانتفاعی دنبال می‌شود و یک طرح نوآورانه جهانی است که هدف اصلی خود را ایجاد یک شهرک انسانی روی مریخ می‌داند. این پروژه که بخش علمی آن توسط  ناسا مدیریت می‌شود چندین مأموریت بدون سرنشین را با موفقیت به انجام رسانده است، پایه‌های اولیه یک مرکز قابل سکونت در مریخ را تأسیس کرده است و این روزها با دقت فراوان ساکنان اولیه این شهرک را انتخاب می‌کند تا با آموزش آنها بتواند برای نخستین بار تجربه زندگی خارج از کره زمین را محقق کند. از جمله فناوری‌هایی که هم‌اکنون برای شهرک مسکونی مریخ در نظر گرفته شده است می‌توان به پنل‌های خورشیدی جذب انرژی، چاپگر سه بُعدی و سیستم‌های یادگیری ماشینی اشاره کرد.
به‌گفته مارایس، شهرک مسکونی مریخ در فاصله 54.6 میلیون کیلومتری از سطح زمین قرار گرفته است و این اتفاق بزرگ‌ترین جهش در تاریخ محسوب می‌شود تا انسان در یک کره دیگر هم زندگی را تجربه کند. ناسا نیز از این اتفاق به‌عنوان «جهش بزرگ بعدی» یاد می‌کند و کاوش در منظومه شمسی را زمینه‌ای برای زندگی منسجم‌تر در آینده می‌داند.
فتح سیاره مریخ در اصل پله بعدی برای حکمرانی انسان در منظومه شمسی محسوب می‌شود و به عقیده کارشناسان، شهرک مسکونی مریخ این امکان را فراهم می‌کند تا نحوه زندگی نسل‌های بعد به‌طور کامل تغییر کند. ماهواره‌ای که قرار است ساکنان شهرک مسکونی مریخ را به این منطقه منتقل کند «آپولو مون» نام دارد و فرآیند توسعه آن به قدری موفقیت‌آمیز بوده است که محققان انجام این عملیات را بدون هرگونه مشکلی پیش‌بینی می‌کنند.
 این ماهواره قرار است امکان دسترسی به اینترنت زمینی را برای نخستین ساکنان مریخ فراهم کند و همچنین امکان شارژ دستگاه‌های الکترونیکی موبایلی را هم برای آنها فراهم آورد. مارایس بر این باور است که در عصر تکنولوژی که فناوری روز‌به‌روز پیشرفت می‌کند، نمی‌توان انسان را بدون دسترسی به این قابلیت‌ها در یک سیاره دورافتاده رها کرد.
او طی سخنرانی خود در کنفرانس اخیر گفت: «قرار است تلسکوپ رادیویی SKA به‌صورت لحظه‌ به‌ لحظه حجم گسترده‌ای از داده‌های مربوط به انسان‌های ساکن روی مریخ را در اختیار ما بگذارد و از این طریق کمک کند تا دریابیم چه اتفاقی در مریخ صورت ‌می‌گیرد. این یک تصویر کوچک از آسمان است.»
مارایس اظهار داشت: چاپگرهای سه‌ بُعدی که روی سطح سیاره سرخ نصب می‌شوند به گونه‌ای طراحی شده‌اند که می‌توانند از محیط پیرامون خود آب تولید کنند. او در صحبت‌های خود گفت: «آیا می‌دانستید بخش اعظم آب‌های روی کره‌زمین از خورشید هم قدیمی‌تر هستند؟ حیات روی کره زمین به آب مایع بستگی دارد. این مسأله بسیار جالب است که عمر آب از عمر خورشید هم طولانی‌تر است. ملکول‌های موجود روی مریخ که می‌توانند به آب تبدیل شوند هم عمر طولانی‌تر از خورشید دارند.»
یک مریخ‌نورد ساخت دست بشر
از جمله دستاوردهای انسان که توانست ما را یک گام به زندگی در سیاره سرخ نزدیک‌تر کند یک مریخ‌نورد به اسم کنجکاوی (Curiosity) بود تا برای نخستین بار بتوانیم به‌صورت عملی اکتشافات خود را میلیون‌ها کیلومتر دورتر از سطح زمین پیش ببریم. جالب است بدانید این مریخ‌نورد تنها ساخته دست بشر است که در فاصله 200 میلیون کیلومتری فرمان‌های بشر را پیش می‌برد و از این راه دور تمام داده‌های به دست آمده را به زمین ارسال می‌کند.
کنجکاوی به اندازه یک اتومبیل ساخته شده است و در حالی که مأموریت اصلی و اولیه آن بررسی «دهانه گِیل» روی سطح مریخ بود، هم‌اکنون قرار است مدل پیشرفته‌تر این مریخ‌نورد برای دریافت و ارسال سیگنال‌های اینترنتی و امکان دسترسی ساکنان مریخ به اینترنت پرسرعت مورد استفاده قرار گیرد.
یکی از بخش‌های اصلی «طرح اکتشاف مریخ» و انتقال انسان به این سیاره، امکان استفاده از فناوری‌های زمینی در خارج از کره زمین است. مارایس بر این باور است که اگر قرار باشد انسان در آینده ساکن کره مریخ شود، این اتفاق فقط با حضور فناوری صورت می‌پذیرد و البته فناوری‌هایی که برای ادامه حیات روی مریخ پیش‌بینی شده است، علاوه بر سرویس‌ها و امکانات زمینی قابلیت‌های دیگری را هم در اختیار انسان می‌گذارد.
یکی از مهم‌ترین فناوری‌هایی که قرار است هر یک از ساکنان مریخ به‌صورت اختصاصی در اختیار داشته باشند ابزاری است که وضعیت آب و هوا و همچنین شرایط زمین شناسی مریخ را در اختیار او قرار می‌دهد و همچنین شبیه به آنچه روی کره زمین «گیرنده ماهواره‌ای جی‌پی‌اس» می‌خوانیم، امکان مسیریابی روی مریخ را برای افراد آسان می‌کند.
پروژه Mars One سال 2013 میلادی به‌صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کرد و هم‌اکنون پیش‌بینی شده است در دهه 2020 میلادی برای نخستین بار انسان به‌صورت آزمایشی تحت این پروژه به سیاره سرخ سفر کند.
مارایس در این خصوص توضیح داد: «ممکن است تعجب کنید که چگونه می‌توان تا مریخ سفر کرد و روی این سیاره سرخ رنگ ساکن شد. «ایلان ماسک» که ملیت آفریقایی دارد در شرکت «اسپِیس‌ایکس» بزرگترین طرح توسعه سخت‌افزاری برای سکونت روی مریخ را پیش می‌برد. این شرکت تاکنون آزمایش‌های موفقیت‌آمیز فراوانی را پیش برده است تا امکان حضور انسان روی مریخ بیش از هر زمان دیگر در دسترس باشد. ماسک هم‌اکنون به این مسأله فکر می‌کند که وقتی به مریخ رسیدیم چگونه می‌توانیم زنده بمانیم، چه غذاهایی بخوریم و به چه فناوری‌هایی دسترسی داشته باشیم.»
چاپگرهای سه بُعدی مخصوص مریخ به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که ساکنان شهرک مسکونی مریخ می‌توانند به کمک آنها تمامی فناوری‌ها و دستگاه‌های مورد نیاز خود را همان جا تولید کنند، سیستم‌های کشاورزی بسازند و به‌صورت خودکفا به هرآنچه که نیاز دارند دسترسی داشته باشند. باید منتظر ماند و دید طی یک دهه آتی چگونه این آرزوی دیرینه برای انسان محقق می‌شود.

هوش مصنوعی تدوین با ادوب پرمیر را ساده می کند

شرکت ادوب قصد دارد با استفاده از هوش مصنوعی تدوین فیلم ها و تصاویر را با استفاده از نرم افزار ادوب پریمیر ساده تر و سریع تر کند.
 
 
 به نقل از آسین ایج، قابلیت جدید هوش مصنوعی نرم افزار ادوب پریمیر که Auto Reframe نام دارد، تدوین سریع و ساده تصاویر را با استفاده از این نرم افزار ممکن می کند.
 
 
Auto Reframe مبتنی بر فناوری خاص هوش مصنوعی شرکت ادوب موسوم به Sensei است و به طور خودکار قاب تصاویر را اصلاح کرده و فرمت تصاویر ویدئویی را اصلاح می کند. این کار بر مبنای زاویه تصاویر و منطق حاکم بر تصاویر قبلی و بعدی اتفاق می افتد و باعث می شود کیفیت فایل نهایی تدوین شده ارتقا یابد.
 
اصلاح قاب بندی از طریق فناوری هوش مصنوعی بر اساس معیارها و شاخص هایی همچون زاویه دوربین، عمودی یا افقی بودن سوژه ها، سرعت فیلم برداری و حرکت دوربین و غیره اتفاق می افتد. استفاده از فناوری یادشده هزینه تولید فیلم های سینمایی و مستند را نیز به میزان چشمگیری کاهش می دهد.
 
از این طریق می توان برای تهیه فایل های تصویری با کیفیت برای استفاده بر روی پلاتفورم های مختلف نیز بهتر تصمیم گرفت. هنوز مشخص نیست نسخه به روزشده نرم افزار ادوب پرمیر با چنین قابلیتی چه زمانی به بازار می آید و قیمت آن چقدر است.

آمادگی همکاری دانشکده پست و مخابرات برای توسعه ماهواره ها

رئیس دانشکده پست و مخابرات گفت: این دانشگاه آمادگی کمک در همه زمینه‌های آموزشی توسعه ماهواره ها را به سازمان فضایی دارد.
 
 
 صادق عباسی شاهکوه رئیس دانشکده پست و مخابرات در همایش «ماهواره مخابراتی، نقش و توسعه آن» که صبح امروز در وزارت ارتباطات برگزار شد، گفت: سازمان فضایی به دنبال ورود بخش خصوصی است که البته این کار با سه سال تاخیر انجام شد امابا رویکرد حمایتی می توان مشکلات و عقب ماندگی ها را جبران کرد.
وی افزود: در زمینه اپراتوری ماهواره، بستر و ظرفیت مناسبی در کشور وجود دارد و به تدریج با اجاره ماهواره و استفاده از ماهواره های موجود می توان کار را ادامه داد و پس از آن ماهواره های شرکت ها می توانند در مدار قرار بگیرند.
عباسی گفت: اگر ما وارد این عرصه شویم هم برای غرور ملی و امنیت و استراتژی کشور مفید است و هم صرفه اقتصادی دارد و نباید فراموش کرد که با ورود اینترنت اشیا و ۵ جی، ماهواره ها نقش پررنگی ایفا می کنند.
وی اضافه کرد: زمانی که در شرکت زیر ساخت مشغول خدمت بودیم، در ایام نوروز مشکلات زیادی داشتیم و در یک استان در نیم روز به طور کامل قطع ارتباط شبکه زیر ساخت داشتیم و حتی ما دسترسی به مدیر کل استان هم نداشتیم به همین دلیل ارتباط ماهواره ای برای ایجاد یک ارتباط حداقلی نیاز است.
وی ادامه داد: در بخش خصوصی، استارتاپ های مناسبی می تواند شکل بگیرد که سازمان فضایی این موضوع را در دستور کار قرار داده است.
عباسی گفت: همچنین این دانشگاه آمادگی کمک در همه زمینه های آموزشی دارد و می تواند به سازمان فضایی در توسعه ماهواره ها کمک کند.

ارائه خدمات سنجش از دور در کشور نیازسنجی می‌شود

 
مدیرکل سنجش از دور سازمان فضایی ایران گفت: این سازمان در راستای برنامه‌ریزی برای تهیه و تامین داده‌های ماهواره‌ای برای ارائه سرویس‌های مطلوب، پروژه نیازسنجی سنجش از دور را اجرا می‌کند.
 
سازمان فضایی ایران در راستای انجام وظایف حاکمیتی و جهت شناسایی و برنامه‌ریزی در حوزه تهیه و تامین داده‌های ماهواره‌ای برای ارائه سرویس‌های مطلوب به جامعه کاربران سنجش از دور، پروژه نیازسنجی حوزه سنجش از دور کشور را اجرا می‌کند.
 
مصطفی منصورپور، مدیرکل سنجش از دور سازمان فضایی ایران در این باره گفت: برنامه‌ریزی در حوزه تهیه و تامین داده‌های ماهواره‌ای، طراحی و ساخت ماهواره و ارائه سرویس‌های مطلوب در سطوح مختلف به جامعه کاربران سنجش از دور، اعم از بهره برداران داده‌های ماهواره‌ای و محصولات آن، مستلزم داشتن اطلاعات دقیق و به روز از نیاز جامعه کاربران به داده‌های ماهواره‌ای مورد نیاز، مشخصات تصاویر ماهواره‌ای خریداری شده و ارزیابی مشکلات استفاده از فناوری سنجش از دور است.
 
وی ادامه داد: ازین رو سازمان فضایی ایران نسبت به جمع‌آوری اطلاعات مورد نیاز در خصوص نیازهای سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی به خدمات سنجش از دور و تبدیل آن به یک پایگاه داده که می‌تواند مبنای تصمیم گیری‌های کلان در کشور و همچنین تعیین رویکرد استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های خصوصی برای ارائه خدمات کاربردی و مورد نیاز جامعه باشد، اقدام کرده است.
 
به گفته منصورپور، در این پروژه از طریق طراحی فرم‌های دیجیتال در محیط پرتال سنجش از دور سازمان فضایی ایران، نیازهای سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی در سطح کشور که شامل ۲۲۰ سازمان و دستگاه دولتی است در ۴ حوزه شامل داده‌های ماهواره‌ای مورد نیاز، مشخصات تصاویر ماهواره‌ای خریداری شده، ارزیابی مشکلات استفاده از فناوری سنجش از دور و محصولات مورد نیاز جمع آوری، تحلیل و در یک بانک اطلاعاتی ذخیره می شود.
 
تحلیل وضعیت (داده، خدمات و کاربرد) فناوری سنجش از دور، تحلیل نیاز فعلی و آتی جامعه کاربران سنجش از دور در کشور به داده، خدمات و کاربرد، تحلیل چالش های موجود در تامین انواع داده‌های سنجشی و ارزیابی و تداوم دسترسی به این داده‌ها، آگاهی از وضعیت بازار سنجش از دور و دستیابی به ظرفیت کسب وکار های نوین و اشتغال‌زایی در این حوزه، آگاهی از وضعیت نیروی انسانی متخصص حوزه سنجش از دور به منظور برنامه‌ریزی در توسعه کسب وکارهای فضاپایه، جهت دهی استارت‌آپ ها متناسب با نیاز و بازار بهره‌برداران صنعت سنجش از دور، ایجاد بانک اطلاعاتی دیجیتال و انتخاب سیاست مناسب به منظور توسعه کسب وکارها از دستاوردهای حاصل از انجام این پروژه خواهد بود.

رئیس هیات مدیره مجموعه دانش بنیان فرافن : ماموریت ما تبدیل به بزرگترین شرکت یکپارچه سازسیستم کشوردرحوزهICTاست

 
ماموریت ما تبدیل به بزرگترین شرکت یکپارچه سازسیستم کشوردرحوزهICTاستماموریت ما در گروه دانش بنیان موج آینده فرافن این است که در دو سال آینده به بزرگترین شرکت یکپارچه سازسیستم کشور ( System Integrator ) در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات تبدیل شویم .
 
 
فریبرز نژاد دادگر، با تاکید بر نیاز اساسی کشوردر زمینه راهکارها و خدمات امنیت سایبری ، سیاست گزاری مجموعه فرافن را در این حوزه ، توسعه بخش امنیت سایبری و تولید محصولات بومی با تکیه بر نیروی انسانی آموزش دیده ، سرمایه گزاری در بخش تحقیق و توسعه و از طرفی انتقال تجربه وجذب آخرین فناوری های روز دنیا در حوزه امنیت اطلاعات دانست .
دادگر گفت: با رشد و گسترش تکنولوژی های ارتباطی و استفاده روز افزون از فناوری اطلاعات و ارتباطات در فرایندهای کسب و کار، اطلاعات سازمان ها در محیطی قرار گرفته که حفاظت از اطلاعات و جلوگیری از دسترسی غیر مجاز و یا افشای آن ها نقش مهم و حیاتی برای آنها یافته است ، لذا اطمینان از امنیت اطلاعات موجود در سازمان ها نیازمند یک مدیریت کارا و مطمئن است.
رئیس هیات مدیره مجموعه دانش بنیان موج آینده فرافن تاکید کرد: سیستم مدیریت امنیت اطلاعات یکی از زیر ساخت های حیاتی و ضروری به منظور بهبود و ارتقای امنیت اطلاعات ، ارتباطات و مدیریت ریسک های امنیتی این حوزه است که صرف نظر از آنکه اطلاعات چگونه ذخیره و یا انتقال داده می شود، نقش موثری در مدیریت امنیتی دارایی های اطلاعاتی سازمان ها ایفا می کند.
وی افزود: در حقیقت این سیستم مجموعه ای از سیاست ها و روالهایی است که موجب ارتقای مدیریت دارایی های امنیتی، کاهش حوادث امنیتی، اطمینان از تداوم کسب وکار، حفاظت از سرمایه گذاری های کاری و فرصت ها ، کاهش مخاطرات بالقوه و حفظ اعتماد مشتری می شود.
وی در عین حال بیان کرد:مجموعه موج آینده فرافن با همکاری شرکای خارجی خود، اقدام به انتقال دانش و تجربه این حوزه به داخل کشور نموده و با تکیه بر نیروهای مستعد آماده ارائه ی خدمات طراحی و پیاده سازی مرکز عملیات امنیت بومی مبتنی بر دانش و تجربه روز دنیا است.
دادگر در بخشی از سخنان خود با تاکید بر اینکه صنعت مخابرات را در کشور با استاندارهای خودمان پیش بردیم و نقطه ضعف ما این است که شرکت‌هایمان به سطح استانداردهای بین المللی نرسیده‌اند گفت: یکی از اهداف اصلی ما این است که در تولید، عرضه محصولات و خدمات به استانداردهای بین المللی نزدیک شویم تا پس از آن مسیر ورود به بازارهای بین المللی هموار گردد.
وی تاکید کرد: بیشترین تلاش‌مان را باید برای حفظ نیروهای نخبه و با ارزشمان معطوف نماییم. منابع با ارزش صنعت ما نیروهای فنی و متخصص کشور هستند. مراقب هزینه‌ها باشیم تا شرکت‌هایمان در دوره بحران به حیات خود ادامه دهند، به استانداردهای بین المللی برسیم و وابستگی‌هایمان را به شرکت‌های خارجی با رسوب دانش کاهش دهیم.
وی همچنین با بیان اینکه سرویس بازطراحی ، بهینه سازی و مدیریت راندمان شبکه های موبایل مجموعه دانش محور موج آینده فرافن موفق به اخذ نشان دانش بنیان(تولیدی نوع یک) معاونت علمی_فناوری نهادریاست جمهوری شد اظهار کرد : نگاهی به چرخه حیات مشترکین در اپراتورهای مخابراتی نشان می دهد که کیفیت خدمات نقش مهمی در حفظ و بقای مشترکین دارد. کاربران نیاز به شبکه بدون قطعی و سرویس بدون وقفه و با سرعت مناسب دارند ، بنحویکه توسط تلفن همراه خود بتوانند از خدمات و برنامه های مورد علاقه خود با سرعت و کیفیت مناسب استفاده نمایند. برای پاسخگویی به این انتظار و در راستای حفظ مشترکین، بهینه سازی و بهبود کیفیت شبکه های مخابراتی ، اهمیت بسزایی برای اپراتورها در این بازار رقابتی خواهد داشت .
 
رئیس هیات مدیره مجموعه دانش بنیان موج آینده فرافن با بیان اینکه تعریف فاکتور زمان به عنوان اولویت اصلی در فعالیت‌ های تیم های اجرایی در مدت انجام پروژه، گسترش روز به روز شبکه و معرفی نیازمندی‌های جدید، اهمیت فرایندهای مرتبط با بهینه‌سازی و باز طراحی را در حوزه فنی دو چندان می‌کند اظهار کرد: در این حوزه، تمرکز اصلی برروی فعال سازی ظرفیت های بالقوه موجود است به صورتی که تا حد امکان اپراتور را از سرمایه‌ گزاری جدید برای افزایش ظرفیت، ایجاد پوشش و ارایه ی سرویس‌ های جدید بی نیاز کند.وی با اشاره به اینکه مجموعه دانش بنیان موج آینده فرافن با هدف ارائه سرویس یکپارچه سازی در حوزه فن آوری اطلاعات و ارتباطات در سال ۱۳۸۹ پایه گذاری شد عنوان کرد: جهت گیری اصلی این شرکت دانش بنیان از ابتدا ایجاد یک مجموعه کاملا دانش محور بوده که با تکیه بر دانش وتکنولوژی روز و همچنین استفاده از تجربیات و سوابق اجرایی موجود ، جای خالی شرکت های یکپارچه ساز سیستم و سرویس را در پروژه های مخابراتی کشور پر کند.

توسعه فناوری فضایی یک ضرورت مدیریت صحیح کشور است

 
رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: توسعه فناوری فضایی یک ضرورت برای مدیریت صحیح و بهینه کلان کشور است.
 
 به نقل از سازمان فضایی ایران، کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی با حضور در پژوهشگاه فضایی ایران از دستاوردهای فضایی سازمان و پژوهشگاه فضایی ایران بازدید کرد.
 
وی در این نشست با ابراز خرسندی از بازدید دستاوردهای حوزه فضایی گفت: آشنایی با ظرفیت‌های فضایی کشور فرصت مغتنمی بود و از تلاش و کوشش تمام متخصصین این حوزه برای فراهم کردن این ظرفیت‌ها برای کشور تشکر می کنم.
 
خرازی افزود: توسعه فناوری فضایی در کشور یک ضرورت برای مدیریت صحیح و بهینه کلان کشور است چرا که اگر به اطلاعات صحیح و به روز دسترسی نداشته باشیم، نمی توانیم تصمیمات صحیح و مبتنی بر واقعیت برای مدیریت یکپارچه و صحیح کشور اتخاذ کنیم.
 
رئیس شورای راهبردی روابط خارجه توجه مقامات عالی کشور به توسعه فناوری فضایی کشور را ضروری دانست و افزود: مقام معظم رهبری (مدظله العالی) همواره نسبت به توسعه این فناوری در کشور تاکید ویژه داشته اند و دارند و توسعه این فناوری را از جنبه خدمات و کاربردهای بسیار آن چه در مدیریت کشور و چه در کمک به دیگر صنایع کشور بسیار ضروری می دانند.
 
وی ادامه داد: در حوزه فضایی کشور لازم است تا با پرهیز از موازی کاری‌های زائد و استفاده از تمام توان و ظرفیت مراکز علمی و صنعتی و دانشگاه‌ها، از منابع و امکانات کشور بصورت صحیح و یکپارچه بهره برداری شود.
 
خرازی گفت: همانطور که در بسیاری از حوزه‌ها تحریم‌ها نه تنها نتوانست جلو پیشرفت کشور را بگیرد، بلکه باعث شد تا روی پای خود بایستیم، در حوزه فضایی نیز اراده و توان این جوانان و متخصصان مسیر توسعه علم و فناوری فضایی کشور را هموار خواهد کرد و شاهد پیشرفت و تعالی کشور در این عرصه خواهیم بود.

در دانشگاه شهید بهشتی؛ مسابقات برنامه نویسی جاوا برگزار می شود

 
ششمین مسابقه و آزمون عمومی برنامه‌نویسی جاوا، مهرماه امسال در دانشگاه شهید بهشتی برگزار می شود.
 
 ششمین مسابقه و آزمون عمومی برنامه‌نویسی جاوا (جاواکاپ)، مهرماه و آبان‌ماه ۱۳۹۸ در دانشگاه شهید بهشتی برگزار می شود.
 
در این مسابقات علاقه‎مندان می‎توانند علاوه برای جاوای استاندارد (Java SE) در حوزه جاوای سازمانی (Java EE) هم به سنجش خود و رقابت با دیگران بپردازند.
 
جاواکاپ در دو مرحله کتبی و عملی برگزار می‎شود. آزمون کتبی به صورت چندگزینه‌ای در تاریخ جمعه ۱۹ مهرماه از ساعت ۹ تا ۱۴ در دانشگاه شهید بهشتی برگزار می‌شود. به افرادی که حد نصاب لازم را کسب می‌کنند، در چند سطح گواهینامه معتبر اعطا می‌شود.
 
سپس تعداد محدودی از افرادی که از آزمون کتبی بیشترین امتیاز را کسب کرده‌اند، به مسابقه فینال دعوت می‌شوند که به صورت عملی در تاریخ جمعه ۱۰ آبان‌ماه به صورت حضوری در دانشگاه شهید بهشتی برگزار خواهد شد. اختتامیه مسابقات نیز در بعدازظهر همان روز در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شده و به برگزیدگان جوایز اهدا می‌شود.
 
اولین دوره آزمون جاواکاپ در سال ۹۲ و در دانشگاه شریف برگزار شد. سه دوره اول فقط شامل آزمون کتبی چند گزینه‌ای بودند.

مقایسه گوگل هوم با آمازون اکو: کدامیک را بخریم؟!

هنگام بررسی گجت‌های مجهز به دستیار صوتی داخلی این پرسش در ذهن مطرح می‌شود که کدا‌م‌یک از دستیارهای آمازون الکسا یا گوگل اسیستنت، بهترین عملکرد را در منازل ارایه می‌دهند؟ در حال حاضر بیش‌تر افراد به‌سوی دستیار صوتی آمازون الکسا گرایش پیدا کرده‌اند. بر اساس برآوردهای یک موسسه آلمانی تحلیل داده با نام Statista، در سال 2017 سهم این دستیار صوتی از بازار معادل 62 درصد بود؛ در حالی‌که دستیار گوگل سهمی 25 درصدی را در اختیار داشت. با این‌حال آمار این موسسه نشان می‌دهد که تا سال 2020، سهم گوگل از بازار به 43 درصد افزایش خواهد یافت؛ در حالی‌که انتظار می‌رود سهم آمازون به 34 درصد تقلیل پیدا کند.

انتخاب دستیار صوتی مناسب جهت تعامل با کاربر و اعضای خانواده وی کماکان به اولویت‌های شخصی بستگی خواهد داشت. اگرچه در این انتخاب با فاکتورهای مختلفی نظیر قیمت‌گذاری، جوانب زیبایی‌شناختی طراحی و توان و کارآیی هر یک از دستیارهای صوتی سروکار داریم. بنابراین بررسی فاکتورهای فوق به انتخاب گزینه مناسب برای منزل کمک خواهد کرد.

کدام‌یک هوشمندتر است؟

آخرین جمله‌ای که کاربران مایل به شنیدن آن هستند این است: “Sorry, Idon’t know that one”. اما این جمله همان عبارتی است که تنها چند روز پس از خریداری یک دستگاه مجهز به دستیار صوتی الکسا در ذهن کاربران نقش خواهد بست.

در ماه آوریل گذشته یک موسسه تحقیقات بازار با نام Stone Temple (که اخیرا توسط شرکت Perficient Digital خریداری شد)، میزان هوشمندی 4 دستیار صوتی مختلف شامل سیری شرکت اپل، مایکروسافت کورتانا، آمازون الکسا و گوگل اسیستنت را مورد مطالعه قرار داد. این کمپانی دریافت که گوگل اسیستنت برای پاسخ‌گویی به حدودا 70 درصد پرسش‌های مطرح شده تلاش کرد و در تقریبا 90 درصد مواقع، پاسخ‌های درستی را ارایه نمود. دستیار الکسا به کمی بیش‌تر از 50 درصد پرسش‌ها پاسخ داد و جواب‌های ارایه شده در بیش از 80 درصد موارد صحیح بودند.

تصویر گردآوری شده توسط موسسه PERFICIENT DIGITAL

پاسخ‌های نادرست در اکثر موارد، گمراه‌کننده نبودند. یعنی چنان‌چه از الکسا بپرسید که هر اینچ معادل چند سانتی‌متر است و این دستیار، پاسخ نامناسبی ارایه دهد؛ در این‌صورت کاربر با پیام عدم وجود جواب یا عبارتی کاملا نامربوط مواجه خواهد شد. چنان‌چه دستیار صوتی اعلام کند که هر اینچ معادل 2.7 سانتیمتر است؛ در این‌صورت پاسخ آن گمراه‌کننده خواهد بود. زیرا این پاسخ ظاهرا درست به‌نظر می‌رسد؛ اما در واقع پاسخ صحیح برابر با 2.54 سانتی‌متر است.

از سوی دیگر پاسخ‌های اشتباه 10 درصدی دستیار گوگل غالبا با پرسش مطرح شده ارتباط دارند. برای مثال چنان‌چه از گوگل اسیستنت بپرسید که “ماسه چگونه ساخته می‌شود؟”؛ در این‌صورت دستورالعمل ساخت ماسه روان بیان خواهد شد. این ماسه‌ها در قالب شن‌های موجود در سواحل دریا قابل مشاهده هستند؛ اما معمولا رنگی بوده و هرگز در هوا پراکنده نمی‌شوند. در واقع چنان‌چه شما به‌دنبال روش ساخت ماسه برای کودک خود هستید؛ در این‌صورت پاسخ فوق می‌تواند صحیح باشد. اما لزوما پاسخ‌گوی پرسش موردنظر شما نخواهد بود؛ چرا که شاید شما مایل باشید از روش ساخت ماسه با استفاده از صدف‌ها و سنگ‌های دریایی شکسته مطلع شوید.

البته این موضوع بدان معنا نیست که الکسا را یک دستیار صوتی فوق‌العاده قلمداد کنیم. از این گذشته، سهم چشمگیر آمازون از بازار اسپیکرهای هوشمند کماکان مدیون عرضه زودهنگام آن‌ها و تخفیفات منظور شده برای فروش روز Prime Day است. گوگل برای تلاش‌های خود در زمینه هوش مصنوعی، بودجه کلانی را اختصاص داده است؛ پدیده‌ای که یقینا در پاسخ‌گویی مناسب و منطقی به پرسش‌های روزمره و گاه‌وبی‌گاه کاربران موثر خواهد بود.

برنده: گوگل اسیستنت؛ چرا که گوگل همواره عمل‌گرا بوده است.

طراحی سخت‌افزاری

از جنبه زیبایی‌شناختی، هر 2 گجت گوگل هوم و آمازون الکسا کاملا جذاب به‌نظر می‌رسند. دستگاه‌های ساخت آمازون و گوگل به منظور مخفی نمودن سخت‌افزار معمول و ساختار فنی پیشرفته آن از یک پوشش پارچه‌ای برخوردار هستند. گوگل هوم با گزینه‌های رنگی بیش‌تری نسبت به گجت ساخت آمازون عرضه می‌شود. حداقل در رده محصولات اقتصادی، گوگل هوم مینی با رنگ‌های سبز متمایل به آبی، خاکستری، مشکی و صدفی روانه بازار می‌شود. Echo Dot نیز با 3 گزینه رنگی شامل مشکی، سفید و مدل جذاب‌تر خاکستری‌رنگ در دسترس مشتریان قرار می‌گیرد. اما آمازون با استفاده از ساختار شبه چوبی در طرفین اسپیکر اکو، چندین گزینه هنری را پیش روی کاربران قرار می‌دهد.

برای انتخاب محصول برتر بایستی شکل آن‌ها را نیز مدنظر قرار داد. محصولی مشابه گوگل هوم مکس دارای ابعادی بزرگ و دست‌وپاگیر است و پهنا، ارتفاع و طول آن به‌ترتیب برابر با 13.2، 7.4 و 6 اینچ خواهد بود. بعلاوه وزن این دستگاه نیز کمی سنگین بوده و تقریبا معادل با 12 پوند است. این محصول یقینا بیش از آن‌که به یک دستگاه یکپارچه و قابل‌حمل شبیه باشد؛ همانند یک اسپیکر به‌نظر می‌رسد. اولین نسل گوگل هوم دارای قسمت فوقانی خمیده‌ای است که اساسا آن‌را مشابه یک بشکه نفتی نشان می‌دهد. چنان‌چه به‌دنبال اشکال ارگانیک هستید؛ در این‌صورت گوگل هوم احتمالا از ظاهر مناسب‌تری برخوردار خواهد بود. اما طراحی استوانه‌ای شکل اسپیکر آمازون اکو بسیار چشم‌نوازتر است.

برنده: آمازون؛ چرا که طراحی یک گجت فنی پیشرفته و در عین‌حال سازگار با دکوراسیون منزل ابدا کار آسانی نیست.

هزینه

گوگل و آمازون در زمینه قیمت‌گذاری، شانه به شانه یکدیگر حرکت می‌کنند و مشخصا به همین دلیل، فروش دستگاه‌های گوگلی طی چند سال گذشته افزایش یافته است. اختلاف قیمت این 2 گجت حدودا برابر با 20 دلار بوده و اگرچه دستگاه گوگلی اندکی گران‌تر است؛ اما اختلاف قیمت این 2 محصول تا حدود زیادی قابل چشم‌پوشی خواهد بود.

4 محصول گوگل هوم

با این‌حال آمازون به‌طور مرتب، قیمت‌گذاری دستگاه‌های مجهز به دستیار صوتی الکسا نظیر Echo، Echo Dot و Echo Show را کاهش می‌دهد. شما می‌توانید برای خریداری این دستگاه‌ها در ایام تعطیلات (به‌طور معمول پیش، حین و پس از روز دوشنبه سایبری که از روز 2 دسامبر سال جاری آغاز می‌شود) و روز Amazon Prime Day (در ماه جولای) برنامه‌ریزی کنید. در این ایام، برخی دستگاه‌ها با تخفیف 50 درصدی عرضه می‌شوند؛ لذا یقینا خریداری آن‌ها بسیار مقرون‌به‌صرفه خواهد بود.

4 محصول آمازون اکو

دستگاه‌های آمازون دارای امکانات مختلفی هستند. Echo Show با ارایه دستورالعمل‌های طبخ غذا در آشپزخانه به شما کمک کرده و جهت اجرای همخوانی کارائوکه با دوستان مناسب است؛ در حالی‌که Echo Spot یک ساعت هشداردهنده کوچک است که در اتاق خواب به‌خوبی کار می‌کند. Echo Plus بهترین کیفیت صوتی را ارایه می‌دهد؛ بنابراین احتمالا برای قرارگیری در فضای نشیمن اصلی منزل، گزینه مناسبی خواهد بود. Echo Dot نیز با توجه به برچسب قیمتی ارزان خود یک دستیار هوشمند نوظهور ایده‌آل به‌شمار می‌رود.

به‌خاطر داشته باشید که گوگل هوم از طریق فروشگاه آمازون قابل خریداری نیست. چنان‌چه در وب‌سایت آمازون به جستجوی واژه “Google Home” بپردازید؛ در این‌صورت به صفحه‌ای شامل کلیه محصولات اکوی آمازون منتقل خواهید شد. چنان‌چه به‌دنبال یک دستگاه مجهز به دستیار گوگل اسیستنت باشید؛ در این‌صورت بایستی مستقیما به غول جستجوگر آمریکایی مراجعه نمایید. گوگل حتی دستگاه‌های ارزان‌قیمت خود را نیز با پشتیبانی کاملا رایگان برای مدت 24 ماه در اختیار مشتریان قرار می‌دهد.

برنده: رقابت در این بخش پایاپای است. قیمت‌ها تقریبا با یکدیگر قابل مقایسه هستند. اما در روز Prime Day، محصولات شرکت آمازون با تخفیفات بیش‌تری نسبت به تولیدات گوگل عرضه می‌شوند؛ در حالی‌که سیاست مالی گوگل، افق‌های جدیدی را به‌ روی کاربرانی با توان بودجه‌ای نسبتا محدود باز خواهد کرد. بنابراین هر کدام از برندها دارای نقاط قوت و ضعف خاص خود هستند و انتخاب نهایی به اولویت‌های کاربر بستگی خواهد داشت.

مهارت‌ها

یقینا الکسا گزینه‌های متنوع‌تری از مهارت‌های متفرقه را پیش روی کاربران قرار خواهد داد. فراخوانی وسیله نقلیه با استفاده از صدای کاربر یا خریداری اقلام موجود در فروشگاه آمازون از طریق یک اکانت ویژه فعال از جمله امکانات این دستیار صوتی محسوب می‌شوند.

با این‌حال آمازون کاربران را وادار می‌کند تا نسبت به تهیه اشتراک پرایم اقدام نموده وبرای پخش موسیقی از سرویس آمازون موزیک یا اشتراک فعال اسپاتیفای استفاده کنند. برخلاف گوگل هوم، این‌بار هیچ روشی برای درخواست از الکسا جهت پخش محتوای یوتیوب یا کتابخانه فایل‌های موسیقی وجود ندارد.

مالکیت یوتیوب توسط گوگل، یک نقطه قوت بزرگ برای اسپیکرهای هوشمند دارای صفحه‌نمایش به‌شمار می‌رود. گجت‌های Nest Hub و Nest Hub Max قادر به نمایش ویدیوهای مرتبط با حوزه‌های مختلف و متعدد هستند. به‌عنوان مثال چنان‌چه به‌دنبال اطلاع از روش ساطوری کردن پیاز هستید؛ در این‌صورت می‌توانید درخواست خود را با گوگل در میان گذاشته و ویدیوی مربوط به نحوه برش زدن پیاز را مشاهده کنید. در سوی دیگر، الکسا از چنین قابلیتی بی‌بهره است. با این‌حال با استفاده از مرورگر و به شیوه دستی می‌توان به وب‌سایت یوتیوب مراجعه کرد. اما این‌بار نیز به لطف دشمنی دیرینه میان گوگل و آمازون، قادر به دانلود اپلیکیشن یوتیوب نخواهید بود؛ وضعیتی که Fire TV نیز دقیقا با آن دست‌به‌گریبان بود.

آمازون در اوایل سال جاری اعلام کرد که اپلیکیشن بومی یوتیوب برای Fire TV در اواخر سال 2019 معرفی می‌شود. با این‌حال هنوز روشن نیست که نزاع میان 2 کمپانی چه زمانی پایان خواهد یافت. بعلاوه پیامد چنین اقدامی برای Echo Show نیز کاملا مبهم است. در صورت عرضه اپلیکیشن یوتیوب برای اکو شو، کارآیی آن افزایش خواهد یافت.

برنده: الکسا. البته این برتری بسیار شکننده است. در صورت عرضه اپلیکیشن یوتیوب برای Echo Show، الکسا حتی بیش از گذشته پیشرفت خواهد کرد.

حریم خصوصی

کلیه داستان‌های مطرح شده پیرامون دستیارهای صوتی دارای روایات هشداردهنده پیرامون افشای سناریوهای کاملا محرمانه هستند. این موارد ثابت می‌کنند که خریداری یک دستگاه گوگل هوم یا آمازون اکو به همان اندازه قابل‌تصور برای کاربران، دلهره‌آور خواهد بود.

احتمالا مشهورترین رسوایی تاریخ زمانی رخ داد که آمازون، فایل کامل محتوای صوتی درخواستی را اشتباها و به‌طور تصادفی برای یک شخص متفاوت در آلمان ارسال کرد. بر اساس آیین‌نامه عمومی حفاظت داده‌ها در اتحادیه اروپا، کلیه شهروندان مقیم 28 کشور عضو این اتحادیه می‌توانند فایل کامل مربوط به داده‌های صوتی خود که توسط کمپانی گردآوری شده است را مطالبه نمایند. هنگامی‌که یکی از شهروندان، درخواست دریافت کلیه فایل‌های صوتی گردآوری شده توسط آمازون را از طریق دستگاه مجهز به دستیار الکسا مطرح کرد؛ غول تجارت الکترونیکی تصادفا 1700 فایل صوتی را به اشتباه برای وی ارسال کرد.

بدتر این‌که آمازون چند سناریوی بحث‌برانگیز دیگر را نیز پشت سر گذاشته است. برای مثال، هنگامی‌که کاربران به‌دنبال اعلام یک فرمان صوتی هستند؛ الکسا اشتباها آن‌را به‌عنوان یک سیگنال “Alexa, laugh” تفسیر نموده و ناگهان شروع به خندیدن مداوم خواهد کرد (این مشکل توسط کاربر قابل اصلاح نیست). این موضوع مشخصا از جنبه حریم خصوصی، نگران‌کننده نیست؛ اما نشان می‌دهد که کلمات بیدارباش، روشی ایده‌آل جهت اطمینان از عدم ضبط گفتگوهای خصوصی به‌شمار نخواهند رفت. در یک سناریوی دیگر نیز الکسا، صدای ضبط شده مربوط به گفتگوی خصوصی یک خانواده را از طریق دستگاه موجود در منزل برای یکی از مخاطبان آن‌ها ارسال کرد.

برنده: گوگل اسیستنت. چرا که این دستیار صوتی هنوز محتوای ضبط شده را برای افراد نادرست ارسال نکرده است. بعلاوه به‌صورت بی‌دلیل شروع به خندیدن نخواهد کرد.

برنده نهایی: گوگل اسیستنت یا آمازون الکسا؟

بی‌تردید هر 2 دستیار گوگل اسیستنت و آمازون الکسا در طیف دستیارهای فوق‌العاده هوشمند طبقه‌بندی می‌شوند. دستیار گوگل فارغ از دریافت یک فرمان صوتی واقعا خاص، عملکرد بهتری در زمینه فهم درخواست کاربر از خود نشان می‌دهد. اما الکسا نیازمند دریافت پرسش‌های دقیق‌تری است.

از جنبه زیبایی‌شناختی، هر 2 کمپانی محصولات بسیار جذابی را تولید نموده‌اند. اما بدیهی است که تصمیم نهایی مشتری احتمالا منوط به سهولت تعامل مستقیم و یکپارچه با سیستم خواهد بود. بنابراین چنان‌چه اکنون جزو مشترکان ممتاز آمازون هستید؛ در این‌صورت اسپیکر اکو گزینه فوق‌العاده‌ای به‌شمار می‌رود. در غیر این‌صورت احتمالا مایل به خریداری محصولات گوگل خواهید بود. این کمپانی به‌عنوان تولیدکننده برتر اسپیکرهای هوشمند در جهان و با تکیه بر چندین سال تجربه بیش‌تر خو،د می‌تواند از آمازون پیشی بگیرد.

نوشته مقایسه گوگل هوم با آمازون اکو: کدامیک را بخریم؟! اولین بار در اخبار تکنولوژی و فناوری پدیدار شد.

یونیسف اطلاعات شخصی ۸ هزار نفر را در اینترنت لو داد

 
کارکنان یونیسف به علت سهل انگاری اطلاعات شخصی هشت هزار نفر را برای بیست هزار آدرس ایمیل ارسال کردند.
 
 به نقل از اینترستینگ اینجینیرینگ، کارکنان سازمان یونیسف وابسته به سازمان ملل متحد که وظیفه کمک به میلیون ها کودک آواره و دچار سوء تغذیه را در جهان بر عهده دارند، اشتباهی عجیب مرتکب شده و در تابستان امسال اطلاعات شخصی ۸۰۰۰ نفر را برای ۲۰ هزار آدرس ایمیل ارسال کردند.
 
در ایمیل های یادشده اسامی، ادرس های ایمیل، جنسیت و اطلاعات شغلی افراد عضو در یکی از پرتال های یونیسف درج شده بود که با این سازمان قراردادی کاری منعقد کرده بودند. تعداد دقیق افرادی که داده های خصوصی آنها  بدین شیوه افشا شده ۸۲۵۳ نفر اعلام شده است.
 
یونیسف با اذعان به این مساله خطای انسانی را عامل افشای این اطلاعات اعلام کرده است. این سازمان بدون ارائه جزئیات بیشتر بابت این اشتباه عذرخواهی کرده و وعده داده که دیگر چنین خطاهایی در یونیسف روی ندهد.
 
بر اساس براوردهای نشریه سی پی او خسارت مالی ناشی از جرائم مختلف سایبری تا سال ۲۰۲۱ به رقم بی سابقه ۶ تریلیون دلار خواهد رسید.

حضور ایران در بازار بکر افغانستان برای تعاملات حوزه ICT

 
بازار افغانستان بازار بسیار بکری است و ایران زمان خوبی وارد این بازار شده و می‌تواند در آینده سهم خوبی از بازار افعانستان داشته باشد و با عقد قرارداد بین شرکت‌های دو کشور، بازارهای دیگری کشف شده و عمق ماندگاری ما در افغانستان زیاد خواهد شد.
 
 زیرساخت‌های ارتباطی در افغانستان در سال‌های اخیر توسعه قابل توجهی داشته و اکنون ۲۳٫۷ میلیون نفر از جمعیت ۳۶ میلیونی این کشور موبایل داشته و کاربران اینترنت نیز نزدیک به ۱۰ میلیون نفر است. این در حالی است که افزایش دسترسی به اینترنت، یکی از برنامه‌های محوری دولت و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات افغانستان است. شبکه فیبر نوری در ۲۵ استان این کشور مستقر شده و تا دو سال دیگر قرار است در ۹ استان باقی‌مانده نیز گسترش یابد. همچنین دولت افغانستان برنامه‌های وسیعی برای توسعه دولت همراه و دولت الکترونیکی دارد.
 
نخستین نمایشگاه بین‌المللی فناوری اطلاعات و ارتباطات افغانستان با نام ArianaICT  با مجوز وزارت تجارت و صنایع افغانستان، از ۱۳ شهریور ماه سال جاری به مدت سه روز از سوی کنسرسیوم ایریانا بوم و با مشارکت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران و سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور در شهر کابل و با حضور ۶۰ شرکت از دو کشور برگزار شد.
 
رسول سراییان - دبیرکل سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور- ابراز امیدواری کرده بود که این نمایشگاه  فصل جدیدی در همکاری‌های مشترک میان شرکت‌های ایرانی و افغانستانی بگشاید. همچنین ‌شهزاد گل‌آریوبی - وزیر ارتباطات افغانستان - نیز گفته بود: تفاهم‌نامه‌ای با ایران برای برگزاری اولین نمایشگاه بین‌المللی فناوری اطلاعات و ارتباطات در افغانستان منعقد شده و ما آماده هر نوع حمایتی برای همکاری در این زمینه هستیم.
 
برگزاری نمایشگاه ICT با شناسایی بازار افغانستان
 
در این راستا، پرویز شهپر - عضو سازمان نظام صنفی رایانه‌ای - با اشاره به برگزاری اولین نمایشگاه بین‌المللی ICT در افغانستان، به ایسنا گفت: ایده‌ی اولیه‌ی این نمایشگاه از وزیر ارتباطات بود و تقریبا از یک سال پیش برای آن برنامه‌ریزی شده بود. ما نیز به عنوان مجری یک سال است که این موضوع را پیش بردیم و تماس‌های فراوانی برای هماهنگی حضور شرکت‌ها برقرار کردیم. ما نمایشگاه را هدفمند پیش بردیم و قبل از برگزاری، طرف‌های تجاری را شناسایی کرده بودیم.
 
وی با بیان این‌که با وجود مشکلات امنیتی در افغانستان، شرکت‌های افغانستانی رویکرد بسیار مثبتی داشتند، افزود: وزیر مخابرات و تکنولوژی معلوماتی افغانستان، کمک بسیاری در این زمینه کرده و باعث شد بزرگ‌ترین تلویزیون افغانستان اسپانسر این نمایشگاه شود. اپراتور اتصالات که مرکز اصلی‌اش در امارات است و در اقصی نقاط دنیا کار می‌کند هم اسپانسر این نمایشگاه شد. بازدیدکنندگان حرفه‌ای در این نمایشگاه حضور داشتند و این موضوع باعث شد مذاکرات B2B فراوانی انجام شود. همچنین حدود ۱۰ تا ۱۵ قرارداد توسط شرکت‌ها منعقد شده که سه مورد از آن‌ها به مرحله اجرا رسیده است.
 
او با ابراز امیدواری برای ادامه‌ی روند برگزاری نمایشگاه، اظهار کرد: بازار افغانستان بازار بسیار بکری است و ما زمان خوبی وارد این بازار شدیم و می‌توانیم در آینده سهم خوبی از بازار افعانستان داشته باشیم. بسیاری از شرکت‌ها و مسوولان که در این نمایشگاه حضور نداشتند، احساس غبن می‌کنند و متقاضیان برای برگزاری دوباره این نمایشگاه بسیار زیاد شدند. زمینه‌های بکری در افغانستان داریم و حضور شرکت‌ها در نمایشگاه‌های این‌چنینی باعث می‌شود شرکت‌ها برای خود شریک تجاری پیدا کرده و کار را با افغانستان شروع کنند.
 
شهپر  با تاکید بر رغبت شرکت‌های افغانستانی به حضور در نمایشگاه بیان کرد: متخصصان و کارشناسان ICT افغانستان استقبال خوبی از نمایشگاه با موضوعات بانکداری، فین‌تک‌ها، سخت‌افزاری، نرم‌افزاری کردند و جمع کثیری از متخصصان و نهادهای دولتی و خصوصی جذب نمایشگاه شدند. این آشنایی‌ها باعث می‌شود طرفین بیشتر به هم اطمینان کنند و علاقه‌مند به همکاری و کار مشترک شوند. با فعالیت شرکت‌ها نیز ما بازار افغانستان را شناسایی می‌کنیم و با عقد قرارداد، بازارهای دیگری کشف شده و عمق ماندگاری ما در افغانستان زیاد می‌شود.