سامسونگ پلتفرم SmartThings را به تلویزیون‌های سال ۲۰۱۶ خود می‌آورد

سامسونگ

به نظر می‌رسد که سامسونگ برنامه‌های زیادی برای خودکار نمودن فعالیت‌های درون منزل در سال ۲۰۱۶ دارد. این شرکت به تازگی اعلام کرده است که تمام سری تلویزیون‌های این شرکت در سال میلادی جدید از اینترنت اشیاء پشتیبانی می‌کنند و قادر خواهند بود به پلتفرم SmartThings این شرکت متصل شوند.

اولین گوشی سه سیمکارته جهان با نمایشگر ۵ اینچی

اولین گوشی سه سیمکارته جهان با نمایشگر 5 اینچی، معرفی شد.  کمپانی بلوبو چین اعلام کرد که به زودی یکی از اولین گوشی های هوشمند سه سیم کارته جهان را عرضه خواهد کرد.  این گوشی هوشمند که ایکس فایر 2 نامیده می شود با شروع ژانویه 2016 برای خرید علاقمندان در سر تا سر جهان تنها با قیمت 70 دلار در دسترس قرار خواهد گرفت.

اولین گوشی سه سیمکارته جهان با نمایشگر ۵ اینچی، معرفی شد.

کمپانی بلوبو چین اعلام کرد که به زودی یکی از اولین گوشی های هوشمند سه سیم کارته جهان را عرضه خواهد کرد.

این گوشی هوشمند که ایکس فایر ۲ نامیده می شود با شروع ژانویه ۲۰۱۶ برای خرید علاقمندان در سر تا سر جهان تنها با قیمت ۷۰ دلار در دسترس قرار خواهد گرفت.

گوشی بلوبو ایکس فایر ۲ (Xfire 2) به احتمال زیاد از طریق نمایندگان فروش عمده آنلاین چینی و بدون هیچ هزینه اضافی برای حمل و نقل در سراسر جهان به فروش خواهد رسید.

این گوشی که دارای یک نمایشگر لمسی ۵ اینچی با کیفیت تصویری اچ دی است، از سه سیم کارت پشتیبانی می کند.

کمپانی بلوبو همچنین تایید کرد که این گوشی هوشمند سه سیمکارته با پردازنده چهار هسته ای مدیا تک MT6580 با سرعت کلاک ۱.۳ گیگا هرتز مجهز شده است.

به گفته این شرکت چینی، گوشی ایکس فایر ۲ از دو نانو سیمکارت پشتیبانی کرده و از اسلات سوم می توان به منظور گسترش حافظه ذخیره سازی، از یک کارت حافظه SD نیز استفاده کرد.

گوشی هوشمند سه سیمکارته بلوبو با ۱ گیگا بایت رم و ۸ گیگا بایت حافظه داخلی همراه شده که حافظه داخلی آن تا ۳۲ گیگا بایت قابل ارتقا است.

این گوشی احتمالا با سیستم عامل اندروید ۵.۱ لالی پاپ عرضه خواهد شد و در حال حاضر هیچ جزئیاتی درباره دوربین و یا باتری آن وجود ندارد.

درباره اینکه آیا ایکس فایر ۲ می تواند از شبکه ۴G LTE پشتیبانی کند، هیچ نظری نمی توان داد اما می توان با اطمینان گفت که این گوشی گزینه های ارتباطی ۳G، وای فای، بلوتوث و میکرو یو اس بی ۲.۰ را ارائه خواهد داد.

.

با عضویت در کانال رسمی تکرا در تلگرام از آخرین اخبار روز تکنولوژی مطلع باشید.

.

منبع: softpedia


عصر تکنولوژی، تکرا

نوشته اولین گوشی سه سیمکارته جهان با نمایشگر ۵ اینچی اولین بار در عصر تکنولوژی - تکرا پدیدار شد.

درآمد هواوی در سال ۲۰۱۵ بیش از ۳۵ درصد افزایش یافته است

گوشی هوشمند P8 هواوی

هواوی از جمله‌ی کمپانی‌های بزرگ چینی است که شاید از نظر بسیاری به تازگی در حوزه‌ی تولید گوشی‌های هوشمند فعالیت می‌کند، اما باید به این نکته اشاره کرد که این کمپانی از بزرگ‌ترین کمپانی‌ها در زمینه‌ی تولید تجهیزات مخابراتی است. اطلاعات ارائه شده حکایت از این دارد که هواوی در سال جاری میلادی درآمد خود را بیش از ۳۵ درصد افزایش داده است.

هیتاچی در حال توسعه‌ی فناوری جدیدی برای دو برابر کردن شارژدهی باتری‌ها است

هیتاچی

با توجه به بیشتر شدن اقبال به سوی گوشی‌های هوشمند با صفحات نمایش بزرگ و رزولوشن بالا، اهمیت شارژدهی باتری نیز بسیار بیشتر از قبل شده است. به علاوه با توجه به باریک‌تر شدن گوشی‌های هوشمند به نظر می‌رسد برای بهبود شارژدهی باتری نیاز به فناوری‌های جدید داریم و شرکت هیتاچی نیز در حال توسعه‌ی فناوری برای کمک به بالا رفتن شارژدهی باتری‌ها است.

شباهت شگفت‌انگیز دو گوشی وان‌پلاس ۲ مینی و اوپو A30

 

oppo a30-one plus 2 mini-2

اوایل ماه دسامبر بود که بنچمارک GFXBench مشخصاتی را از یک اسمارت‌فون منتشرکرد که گمان می‌رفت نسخه‌ای کوچک‌تر از وان‌پلاس 2 باشد؛ حال امروز رگولاتوری TENNA تصاویر و مشخصات رسمی این اسمارتفون را با شماره‌ مدل E1000 منتشر کرده‌ است. ازجمله مشخصات وان‌پلاس 2 مینی می‌توان به صفحه‌نمایش 4.99 اینچی AMOLED با رزولوشن 1080 در 1920، پردازنده اسنپدراگون 810 با هشت هسته 2 گیگاهرتزی، پردازنده‌ گرافیکی آدرنو 430، چهار گیگابایت‌ رم و 16 گیگابایت حافظه‌ داخلی اشاره‌ کرد؛ البته از طریق کارت حافظه می‌توان تا 128 گیگابایت دیگر به آن افزود.

دوربین اصلی وان‌پلاس 2 مینی 13 مگاپیکسلی و دوربین دوم آن 8 مگاپیکسل است همچنین در این اسمارت‌فون به‌صورت پیش‌فرض اندروید 5.1.1 نصب شده‌ است؛ از مشخصات ظاهری این اسمارت‌فون می‌توان به ضخامت 6.9 میلی‌متری و وزن 138 گرمی آن اشاره‌ کرد، این گوشی از 4G LTE، 3G، 2G، بلوتوث، GPS و Wi-Fi پشتیبانی می‌کند. البته اطلاعات منتشر شده توسط TENNA تفاوت‌هایی نیز با بنچمارک GFXBench دارند به‌عنوان مثال در بنچمارک اندازه صفحه‌نمایش 4.6 اینچ اعلام شده‌بود.

خب تا این‌جای کار همه‌چیز معمولی بود اما باید بگویم یک اتفاق بسیار شگفت‌انگیز رخ‌ داده‌است، امروز و توسط TENNA یک اسمارت‌فون دیگر با نام Oppo A30 نیز توانست مجوز بگیرد اما نکته جالب این تلفن‌همراه شباهت عجیبش با وان‌پلاس 2 مینی است، این دو اسمارت‌فون چه از نظر ظاهر و چه ازنظر مشخصات کاملا مشابه یکدیگر هستند. البته اندکی تفاوت در رنگ‌ها دیده می‌شود اما حداقل در رنگ سفید کاملا مشابه یکدیگر هستند، همین‌موضوع باعث‌شده شایعاتی پیرامون همکاری اوپو و وان‌پلاس شکل بگیرد.

oppo a30-one plus 2 mini-1
oppo a30-one plus 2 mini-3

به‌هر حال شباهت دو اسمارت‌فون از دو کمپانی مختلف تا این‌حد می‌تواند پایه‌گذار یک جنگ تمام عیار شود.

نوشته شباهت شگفت‌انگیز دو گوشی وان‌پلاس 2 مینی و اوپو A30 اولین بار در -آی‌تی‌رسان پدیدار شد.

هزینه ۶۰۰ میلیون دلاری گوگل برای دیتاسنتر جدید

شرکت گوگل از برنامه‌ جدید خود برای ساخت پانزدهمین دیتاسنتر جهانی در کلارکسویل خبر داده که پیش از این مقر شرکت فعال در زمینه تولید نیمه‌هادی، Hemlock بوده است. این شرکت عنوان کرده چیزی حدود 600 میلیون دلار برای اجراکردن این برنامه کنار گذاشته است. این مکان در حال حاضر تحت تملک Hemlock قراردارد اما به‌زودی به جدیدترین دیتاسنتر گوگل تبدیل خواهد شد.
 
گوگل قصد دارد از زیرساخت‌های موجود در این مکان استفاده کند اما آن‌طور که از شواهد امر پیدا است، این شرکت برنامه‌هایی به‌منظور بهره‌گیری از جدیدترین تکنولوژی‌های موجود، در جهت تبدیل کردن این مکان به پیشرفته‌ترین دیتاسنتر جهان دارد. این پروژه همچنین به گوگل در زمینه پیاده‌سازی پروژه‌های جدید در راستای استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و همکاری با نیروگاه‌های تولید توان الکتریکی در این زمینه، کمک خواهد کرد. پیاده‌سازی دیتاسنتری در این سطح، کار ساده‌ای نیست و گوگل نیز اعلام کرده که رسیدن این پروژه به مرحله اجرا ممکن است به چند سال زمان نیاز داشته باشد. در فاز اول، نزدیک به 70نفر شامل مهندسان، تکنسین‌های فنی و متخصصان الکتریکی به‌منظور فعالیت در این پروژه استخدام و در نهایت با راه‌اندازی دیتاسنتر، تعداد نیروی بیشتری جذب خواهند شد.

بازار دیجیتال در آستانه لغو تحریم‌ها

ساماندهی بازار قاچاق و اصلاح قوانین گمرکی باید در اولویت قرار گیرد.
 
با وجود مشکلات بسیاری که این روزها بازار سخت‌افزار با آن مواجه است یک سوی نگاه همه کارشناسان به تغییر شرایط پس از برداشته شدن تحریم‌ها و رفع ممنوعیت فعالیت تجاری شرکت‌های بزرگ‌آی تی در ایران است. موضوعی که اگرچه بروز نشانه‌های تاثیر آن بر بازار ایران در کوتاه‌مدت خوش‌بینانه است؛ اما از سوی دیگر با این موضوع در فضای بازار همراه است که حضور شرکت‌های خارجی منجر به چه تاثیراتی خواهد شد. علیرضا پورنقشبند، یک کارشناس حوزه سخت‌افزار در گفت‌و گو با «دنیای اقتصاد» معتقد است مساله امروز بازار ایران صرفا برداشته شدن تحریم‌های تجاری نیست بلکه تغییر قوانین ایران و آمریکا است که ورود کالاهای سخت‌افزاری به داخل را با محدودیت مواجه می‌کند. این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.
 
آیا حضور شرکت‌های خارجی در ایران به معنای کاهش نیروی کار شاغل در حوزه شرکت‌های سخت‌افزاری است ؟
 
برای شروع می‌خواهم این سوال مطرح ‌شود که اصولا شرکت‌ها چطور قرار است وارد کشور شوند و از کدام کشورها؟ اگر هم قرار باشد این شرکت‌ها وارد بازار کار کشور شوند، اصولا مگر قرار است همراه با خودشان نیروی کار هندی و پاکستانی بیاورند. به نظر نمی‌رسد چنین باشد چون در این صورت برای همان شرکت‌ها به صرفه خواهد بود که از افراد واقعی و متخصصانی که دوره دیده و آموزش دیده هستند و مشغول به کارند، استفاده کنند.
 
حضور شرکت‌های بزرگ در ایران را بعد از برداشته شدن تحریم‌ها چه‌قدر محتمل می‌دانید؟
 
ممکن است با لغو تحریم‌ها ممنوعیت فروش قطعه از کالای آمریکا برداشته شود و امکان ارسال پول به آمریکا ایجاد شود؛ اما این به معنای اینکه این شرکت‌ها در ایران حضور داشته باشند، نیست. برای حضور و ورود شرکت‌های بزرگ خارجی و به خصوص شرکت‌های آمریکایی مقدماتی لازم است از جمله ساماندهی موضوع قاچاق، تسهیل قوانین گمرکی و کار در ایران و ایجاد زمینه‌های ثبت نمایندگی و سرمایه‌گذاری خارجی. اصولا به اعتقاد من ما بعد از برداشته شدن تحریم‌ها در ایران به 6 یا 7 سال گذشته بر می‌گردیم زمانی که حتی در آن شرایط هم همین شرکت‌های خارجی در کشور حضور نداشتند. اگر به یاد داشته باشید بعد از انقلاب هم شرکت‌های خارجی و معتبر در ایران حضور نداشتند، بنابراین با برداشته شدن تحریم‌ها در بهترین شرایط ما به سال‌های 60، 61 و 62 بر می‌گردیم. در واقع بحث چیزی ورای تحریم است وگرنه کشورهای عربی هم در تمام این سال‌ها تحریم نبوده‌اند؛ اما شما می‌بینید همین چند ماه قبل تازه شرکت اپل اقدام به بازگشایی اپل استور در امارات کرده است. همین زمینه‌سازی و آماده‌سازی برای حضور برندهای خارجی در بازار ایران هم لازم است.
 
اما موضع کنونی شرکت‌های بزرگ حضور در بازارهای مصرف‌کننده جهان مثل خاورمیانه است و بازار مصرف ایران نیز می‌تواند یکی از گزینه‌ها باشد. البته اینکه شرکت‌ها هیچ ارتباطی با بازارها نداشته باشند درست نیست و ممکن است همین حالا هم این شرکت‌ها راه‌های ارتباطی خود را در ایران داشته باشند؛ اما تحریم‌هایی که مربوط به ارسال فناوری آمریکایی به ایران است متعلق به قوانین خزانه‌داری آمریکا و وضع تحریم‌هایی علیه ایران در زمان ریاست جمهوری کلینتون است. تمامی محصولات آمریکایی مشمول این تحریم هستند مثلا اینکه هر لپ‌تاپی که از فناوری‌های آمریکایی استفاده کرده باشد در تمام این سال‌ها امکان ورود به ایران را نداشت. همین موضوع هم باعث شد تا هیچ شرکت کره‌ای، ژاپنی و تایوانی که حداقل از یک یو اس بی آمریکایی یا سیستم عامل مایکروسافت استفاده کرده باشند نتوانند لپ‌تاپ‌هایشان را وارد ایران کنند. با وجود اینکه تمامی محصولات شرکت‌هایی مثل ال جی، سامسونگ و سونی در ایران وجود دارد؛ اما لپ‌تاپ‌هایشان وارد ایران نشد.
 
بنابراین خیلی خوش‌بینانه است که فکر کنیم از فردای برداشته شدن تحریم‌ها در ایران شاهد حضور شرکت‌های مایکروسافت، گوگل یا اپل در ایران باشیم چراکه ما با اصلاح قوانین داخلی و زمینه‌سازی‌های دیگر هم فاصله داریم. تاکید می‌کنم که درخصوص تحریم‌های آمریکا ممکن است اجازه صدور و ارسال پول و گردش پولی داده شود که همین موضوع هم اتفاق بزرگی است؛ اما در این حوزه همچنان با مشکلات بزرگی روبه‌رو خواهیم بود که با علامت سوال همراهند.
 
 
بنابراین شما معتقدید آنچه برای بازار ایران اهمیت دارد برداشته شدن محدودیت‌هایی است که پیش از تحریم‌های هسته‌ای وجود داشت.
 
بله، هرچند در این مسیر ممکن است برخی کالاها با مجوزهای خاص در زمینه کالاهای‌آی تی آمریکایی روبه‌رو شوند و صدور فناوری‌های خاص به‌صورت موردی امکان پذیر باشد؛ اما موضوع نگران‌کننده ادامه روند رکود است که اوضاع را به حالت نامناسب درآورده است. موضوع دیگری که انتظارات را بیش از حد برای مردم بالا برده است؛ موضوع برداشته شدن تحریم‌هاست که این تفکر را به وجود آورده است که برداشته شدن تحریم‌ها همه چیز را به حالت عادی بر می‌گرداند؛ اما این موضوع خودش جای سوال دارد که مگر قبل از تحریم‌ها این مشکلات وجود نداشت؟
 
 
بزرگ‌ترین مشکلی که برندهای سخت‌افزاری در بازار ایران با آن مواجه خواهند بود چیست؟
 
در حال حاضر بزرگ‌ترین مشکل حوزه سخت‌افزار در داخل ایران به‌جز تحریم‌ها در قوانین مشهود است و نیز مشکلات ناشی از قاچاق، اختلاف ارز و چند نرخی بودن آن؛ به‌خصوص موضوع چند نرخی بودن ارز بیش از هر حوزه دیگری به حوزه سخت‌افزار آسیب زده است. همچنین بالا رفتن تعرفه واردات لپ‌تاپ و تبلت به بهانه اینکه در کشور تولیدات داخل داریم که اساسا این طرحی است که برخی از افراد از قبال آن سود خوبی برده‌اند. برای شرکت‌های خارجی وضع قوانینی در حوزه ثبت برند و ایجاد نمایندگی می‌تواند از اصلی‌ترین مشکلات باشد. با تمام این اوصاف هرچند ممکن است شرکت‌های بزرگ اقدام به گشایش دفتر نمایندگی و دفاتر حفظ حقوقی معاملات کنند؛ اما این موضوع فرق دارد با شرایطی که شرکت‌ها به‌صورت مستقیم وارد معامله شوند و به افراد سرویس بدهند؛ بنابراین باید منتظر تحولات اقتصادی، روند بازار نفت، برجام و برداشتن تحریم‌ها بود، شاید یک سال دیگر بهتر بتوان درباره این مسائل حرف زد.

مدیر عامل شرکت ارتباطات زیرساخت: دانشگاه‌هایی که سرعت اینترنت‌ پایینی دارند، لینک مستقیم بگیرند

مدیر عامل شرکت ارتباطات زیرساخت با اشاره به مشکل دانشگاه‌ها در سرعت اینترنت از آنها خواست تا با گرفتن پهنای باند مستقیم این مشکل را برطرف کنند.
 
محمود خسروی درباره مشکل اینترنت دانشگاه‌ها و اینکه اینترنت ابزار حیاتی برای امر پژوهش به حساب می‌آید، اظهار کرد:اینترنت یکی از ابزار‌های موجود برا ی پیشرفت در علم و تکنولوژی است که برای رفع این مشکل در دانشگاه‌های کشور، پیشنهاد داده‌ایم دانشگاه‌ها پهنای باند را مستقیم از زیرساخت دریافت کنند تا این مشکل برطرف شود.
 
وی با بیان اینکه در مدت زمان گذشته از فعالیت دولت تدبیر و امید شبکه آی‌پی داخل کشور از 350 گیگابیت به 4 ترابیت بر ثانیه افزایش یافته است گفت: توسعه 10 برابری در این بخش ایجاد شده است و با این وجود همچنان در حال افزایش ظرفیت‌های پهنای باند داخل کشور هستیم؛ البته طبق دستور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات این  ظرفیت باید به 10 ترابیت بر ثانیه برسد.
 
او با اشاره به اینکه پهنای باندی که شرکت ارتباطات زیرساخت به مخابرات و اپراتورها واگذار می‌کند بدون ضریب اشتراک است، خاطر نشان کرد: اشکال در دسترسی به اینترنت دانشگاه‌ها، از زیرساخت نیست.
 
معاون وزیر ارتباطات از برگزاری جلسه با دانشگاه‌های اصلی کشور در محل دانشگاه امیرکبیر خبر داد و گفت: در این جلسه که برای بهبود وضعیت اینترنت دانشگاه‌ها برگزار شد از دانشگاه‌ها خواستیم پهنای باند اینترنت را مستقیما از شرکت زیرساخت دریافت کنند به این ترتیب پیش‌بینی می‌کنیم که مشکل اینترنت دانشگاه‌ها حل شود.
 
خسروی خاطرنشان کرد: در این جلسه موضوع راه‌اندازی شبکه علمی نیز مطرح شد که با راه‌اندازی این شبکه از یک نقطه به صورت مستقیم تمامی دانشگاه‌ها به شبکه علمی کشور متصل می‌شوند و کیفیت خدمات افزایش می‌یابد.

۳۰ شرکت برتر تجارت الکترونیک رتبه‌بندی می‌شوند

فرهاد وارث،  مدیر گروه تحول دیجیتال سازمان مدیریت صنعتی: در حال حاضر کسب و کارهای اینترنتی در کشور با رشد قابل توجهی روبه‌رو هستند اما با این حال هنوز  توسط مرجع قابل اعتمادی رتبه ‌بندی نشده‌اند. در همین راستا سازمان مدیریت صنعتی در تلاش است تا شرکت‌های فعال در بخش تجارت الکترونیک کشور را در 5 حیطه رتبه‌بندی کند.
 
پویا محمودیان، مسئول کمیسیون تجارت الکترونیک سازمان نصر: در تمام دنیا شرکت‌های این حوزه براساس ارزش بازار و میزان رشد و توسعه ‌شان مورد ارزیابی و رتبه‌بندی قرار می‌گیرند اما در ایران تجربه سال‌های گذشته در رتبه ‌بندی فعالان حوزه ICT نشان داده که این رتبه بندی‌ها به صورت دقیق و براساس استاندارد‌های بین‌المللی نبوده و همیشه به دلیل شفاف نبودن در عملکرد، این رتبه‌بندی‌ها با اما و اگرهایی همراه بوده است.
 
حمید محمدی، مدیرعامل دیجیکالا : رتبه‌بندی در بخش تجارت الکترونیک باید عاملی باشد تا فضای ابهام آلودی را که در بین کسب و کارهای اینترنتی است برطرف کند و همچنین مشخص کند که چه تفاوتی بین یک سایت فروش معمولی و خوب وجود دارد. اما رسیدن به چنین هدف‌هایی از یک رتبه‌بندی در صورتی محقق می‌شود که توسط یک نهاد غیر دولتی و مستقل صورت گیرد.
 
در حال حاضر سایت‌های اینترنتی گوناگونی در زمینه فروش کالا و خدمات فعالیت‌ می‌کنند و حضور این نوع کسب و کارها نسبت به سال‌های گذشته با افزایش قابل توجهی همراه بوده است، اما هنوز هم برخی از کاربران نسبت به خرید اینترنتی اعتماد لازم را ندارند و ترجیح می‌دهند به صورت سنتی اقدام به خرید محصولات مورد نیاز خود کنند. شاید همین شرایط هم باعث شده سازمان مدیریت صنعتی، قدم پیش بگذارد و برای جلب بیشتر اطمینان کاربران به حوزه تجارت الکترونیک، شرکت‌های اینترنتی فعال در این حوزه را رتبه‌‌بندی کند. رتبه‌بندی که به گفته مسئولان سازمان مدیریت صنعتی برای نخستین بار در این حوزه اتفاق می‌افتد، اما این رتبه‌بندی تا چه حد می‌تواند به جلب اطمینان کاربران به فعالیت‌های بازار تجارت الکترونیک کشور کمک کند؟ و آیا قرار است رتبه‌بندی در این حوزه نیز ماننده ده‌ها جشنواره و رتبه‌بندی‌ حوزه ICT صرفاً گزینه‌ای برای تبلیغات شرکت‌های اینترنتی باشد؟
 
اما و اگرهای رتبه‌بندی شرکت‌های فناوری
با یک جست‌وجوی ساده  در محتوای فارسی وب،  شاهد حضور  سایت‌های مختلفی خواهید بود  که فعالیت‌شان در بخش تجارت الکترونیک خلاصه می‌شود. حالا سایت‌های فروش اینترنتی در فضای مجازی کشور آنقدر رو به افزایش است  که مشخص نیست کدام یک از دیگری برتر است یا به کدامیک می‌توان بیشتر اعتماد کرد. با این فضای  روبه رشد در حوزه تجارت الکترونیک اما آمار رسمی از میزان مبادلات این حوزه هنوز به صورت دقیق مشخص نیست و هر از گاهی از اظهارت برخی مسئولان وزارت صنعت یا وزارت ارتباطات مشخص می‌شود که در یک سال اخیر میزان مبادلات در این عرصه چه میزان است. حالا در این شرایط تجارت الکترونیک کشور، سازمان مدیریت صنعتی، که پیشتر از این رتبه‌بندی شرکت‌های برتر ایران را در کارنامه کاری خود دارد، به دنبال رتبه‌بندی شرکت‌های تجارت الکترونیک در ایران است. چندی پیش مشاور فناوری اطلاعات سازمان مدیریت صنعتی، از زیرمجموعه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت از «رتبه‌بندی 30 شرکت برتر تجارت الکترونیک در سطح کشور» توسط این سازمان برای نخستین بار خبر داد.
 
فرهاد وارث،  مدیر گروه تحول دیجیتال سازمان مدیریت صنعتی، در گفت‌وگو با «ایران» در خصوص این رتبه‌بندی می‌گوید:« در حال حاضر کسب و کارهای اینترنتی در کشور با رشد قابل توجهی روبه‌رو هستند اما با این حال هنوز  توسط مرجع قابل اعتمادی رتبه ‌بندی نشده‌اند. در همین راستا سازمان مدیریت صنعتی در تلاش است تا شرکت‌های فعال در بخش تجارت الکترونیک کشور را در 5 حیطه که هنوز هم مشخص نشده ‌است رتبه‌بندی کند.»
 
به گفته وی در حال حاضر تنها سه حیطه ارتباطات اینترنتی، خدمات اینترنتی و فروش اینترنتی مشخص شده‌اند و تا اخر دی ماه جزئیات مربوط به این رتبه‌‌بندی کامل خواهد شد. وارث در پاسخ به این سؤال که در این رده‌بندی چه معیارهایی در نظر گرفته شده می‌گوید:« در این خصوص سعی شد تمام استانداردهای یک رتبه‌بندی قابل قبول مورد توجه قرار بگیرد و حتی ما از رده بندی‌های خارجی معتبر مانند Interbrand امریکا نیز الگو‌برداری کرده‌ایم. برای رده‌بندی 30 شرکت برتر حوزه تجارت الکترونیک به معیارهای مختلف مانند نوآوری، سهم بازار، سودآوری، مدل کسب و کار، استراتژی حوزه فعالیت، وضعیت عملکرد سایت و... توجه خواهد شد.» براساس اظهارات وی در این رتبه ‌بندی تمامی کسب وکارهایی که بخشی عظیمی از کارشان توسط اینترنت انجام می‌شود مانند خدمات الکترونیکی بانک‌ها،‌فروشگاه‌های اینترنتی، سرویس‌دهندگان اینترنتی و... مورد بررسی و ارزیابی قرار خواهند گرفت.
 
در حالی سازمان مدیریت صنعتی  در رتبه‌بندی 30 شرکت برتر حوزه تجارت الکترونیک تصمیم دارد شرکت‌های سرویس‌دهنده اینترنت را نیز مورد ارزیابی قرار دهد که وزارت ارتباطات چندسالی است با رتبه‌بندی خاص خود شرکت‌های فعال در بازار اینترنت کشور را رتبه ‌بندی می‌کند و به نظر می‌رسد با رتبه ‌بندی سازمان مدیریت صنعتی در کنار وزارت ارتباطات نوعی موازی کاری پیش آید، وارث معتقد است هر نهادی می‌تواند از دید خودش شرکت‌های حوزه اینترنتی را ارزیابی کند. وی در ادامه می‌افزاید:« قطعاً وزارت ارتباطات شرکت‌های اینترتنی را از بعد فنی آنها ارزیابی می‌کند اما مدیریت صنعتی تصمیم دارد این شرکت‌ها را از نظر فاکتورهایی مانند سهم بازار،‌رشد و عملکردشان در بازار  و... را مورد ارزیابی قرار دهد.»
به گفته وارث،  بعد از جمع‌بندی معیارها و حیطه‌های رتبه‌‌بندی شرکت‌های برتر حوزه تجارت الکترونیک برترین‌های این حوزه در اواخر فصل بهار سال 95 اعلام خواهند شد.
 
جشنواره‌های رنگا‌رنگ  حوزه ICT
بحث رتبه ‌بندی شرکت‌های حوزه تجارت الکترونیک درحالی داغ شده که پیش از این وزارت ارتباطات و دیگر نهاد‌های خصوصی با برگزاری جشنواره‌ها و همایش‌های مختلف برترین‌های حوزه کسب و کار اینترنتی را معرفی کرده‌اند.
 
اما به باور بسیاری از فعالان حوزه آی‌سی‌تی در حال حاضر نه تنها برگزاری این جشنواره‌ها کمکی به افزایش رقابت در حوزه کاری فعالان آی‌سی‌تی نکرده، بلکه این جشنواره‌ها به دلیل شفاف نبودن ساختار فعالیت‌شان، به یک بنگاه اقتصادی برای برخی فعالان و برگزارکنندگان‌شان تبدیل شده‌اند.
 
حالا این نگرانی در خصوص رتبه‌بندی شرکت‌های تجارت الکترونیک توسط سازمان مدیریت صنعتی نیز وجود دارد. پویا محمودیان، مسئول کمیسیون تجارت الکترونیک سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران، در گفت و گو با «ایران»، در خصوص رتبه‌بندی جدید سازمان مدیریت صنعتی به «ایران» می‌گوید:« هنوز به صورت دقیق معیارهای این رتبه‌بندی مشخص نشده و نمی‌توان نظر دقیقی در خصوص آن داد اما اینکه این سازمان در این رتبه‌بندی فعالان حوزه‌هایی مانند بانکداری الکترونیک یا خدمات‌دهندگان اینترنت را نیز مورد توجه قرار داده چندان منطقی به نظر نمی‌رسد چرا که تجارت الکترونیک یک تعریف مشخص دارد.»
 
او با اشاره به اینکه در حال حاضر رتبه‌بندی در حوزه ICT  به صورت شفاف صورت نمی‌گیرد و  تنها به عاملی برای تبلیغات شرکت‌ها تبدیل شده است می‌افزاید:« در تمام دنیا شرکت‌های این حوزه براساس ارزش بازار و میزان رشد و توسعه ‌شان مورد ارزیابی و رتبه‌بندی قرار می‌گیرند اما در ایران تجربه سال‌های گذشته در رتبه ‌بندی فعالان حوزه ICT نشان داده که این رتبه بندی‌ها به صورت دقیق و براساس استاندارد‌های بین‌المللی نبوده و همیشه به دلیل شفاف نبودن در عملکرد، این رتبه‌بندی‌ها با اما و اگرهایی همراه بوده است.»
 
به باور وی در صورتی چنین رتبه‌بندی‌هایی می‌تواند موفقیت به دنبال داشته باشند که باعث جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی شوند و در نهایت نیز به شکل واقعی عاملی برای جذب اعتماد مشتریان باشند.
 
در همین زمینه حمید محمدی، مدیرعامل دیجیکالا، در گفت و گو با «ایران»،‌ می‌گوید:« رتبه‌بندی در بخش تجارت الکترونیک باید عاملی باشد تا فضای ابهام آلودی را که در بین کسب و کارهای اینترنتی است برطرف کند و همچنین مشخص کند که چه تفاوتی بین یک سایت فروش معمولی و خوب وجود دارد. اما رسیدن به چنین هدف‌هایی از یک رتبه‌بندی در صورتی محقق می‌شود که توسط یک نهاد غیر دولتی و مستقل صورت گیرد. »
 
این فعال بازار فناوری با غیر شفاف خواندن رتبه‌بندی‌هایی که در چند سال گذشته در حوزه ICT صورت گرفته می‌افزاید:« رتبه‌بندی‌هایی که در این حوزه با آن روبه رو بودیم هیچ وقت شفاف نبوده و از استانداردهای بین‌المللی نیز پشتیبانی نکرده است. به همین خاطر چنین رتبه‌بندی‌هایی نتوانسته‌اند اعتماد و رضایت مشتریان نهایی را به دنبال داشته باشند و در واقع رتبه‌بندی حوزه ICT از این نظر که تا چه حد واقعی هستند مورد سؤال و ابهام بوده‌اند.» او تنها راهکار موفقیت رتبه‌بندی جدید سازمان  مدیریت صنعتی را تحقیقات از بازار و دریافت نظرات مستقیم مشتریان سایت‌های اینترنتی با کمک  پرسشنامه می‌داند و معتقد است با اندازه‌گیری کیفیت خدمات از این راه می‌توان یک نتیجه معتبر به دست آورد که هم مطمئن است و هم احتمال دست بردن در نتایج آن وجود ندارد.
 
در مقابل انتقاد فعالان حوزه  کسب و کار اینترنتی به غیر معتبر بودن  رتبه‌بندی‌های حوزه ICT، مدیر گروه تحول دیجیتال سازمان مدیریت صنعتی معتقد است، اعتبار یک رتبه‌بندی را نهاد انجام دهنده آن مشخص می‌کند. به همین خاطر از آنجا که سازمان مدیریت صنعتی تجربه خوبی در رتبه‌بندی شرکت‌های برتر ایران داشته، در زمینه معرفی 30 شرکت برتر تجارت الکترونیک نیز می‌تواند موفق عمل کند. وارث با بیان اینکه نتایج رتبه ‌بندی سازمان مدیریت صنعتی حتی در کشورهای خارجی نیز معتبر شناخته می‌شود می‌گوید:«معیار‌های این سازمان برای انتخاب شرکت‌های برتر حوزه تجارت الکترونیک براساس واقعیت است و این رتبه ‌بندی هر سال تکرار خواهد شد.» او تأکید می‌کند قرار است این رتبه ‌بندی جدید  نوعی قدردانی از زحمات افرادی باشد که در این حوزه موفق عمل کرده‌ و با خلاقیت خود یک نوع نوآوری در بازار تجارت الکترونیک کشور به وجود آورده‌اند  همچنین این رتبه ‌بندی علاوه بر تشویق کسب و کارهای اینترنتی باعث افزایش اعتماد کاربران به خدمات آنها می‌شود.

رئیس مرکز تحقیقات مخابرات: امکان جذب سرمایه‌گذاری خارجی در فاوا هست

رئیس مرکز تحقیقات مخابرات گفت:‌ این نوید هست که با بسترسازی لازم و مشارکت همگانی در توسعه پلت‌فرم‌های حوزه فاوا و توسعه همکاری‌های علمی تحقیقاتی بین‌المللی مشترک، جذب سرمایه‌گذاری خارجی و بهره‌مندی از روش‌های نوین تامین مالی و جذب سرمایه ممکن شود.
 
محمد خوانساری با بیان اینکه پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات طبق اهداف پیشنهادی در برنامه ششم توسعه بر آن است تا تمرکز فعالیت‌های پژوهشی خود را در راستای تحقق چهار ماموریت قرار دهد، اظهار کرد: توسعه فناوری‌های بومی‌ و بومی‌سازی فناوری‌های پیشرفته، آینده‌نگری و کمک به تدوین برنامه‌های بخشی و ملی، حل مشکلات فنی و پژوهشی پروژه‌های عملیاتی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از جمله این مأموریت‌هاست که در نهایت توسعه و ترویج دانش و ارتقای سرمایه‌های انسانی بخش فاوا را در پی دارد.
 
وی با بیان اینکه این پژوهشگاه مشاور علمی و بازوی تحقیقاتی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان‌های تابعه است، افزود:‌ از سال گذشته تصمیم گرفته شده کلیه پروژه‌های تحقیقاتی و همکاری با بخش‌های بیرونی مرکز در قالب طرح‌های کلان که مصوب وزارتخانه هستند، تعریف شده و شکل گیرد.
 
خوانساری در پاسخ به سوالی درباره طرح‌های در حال انجام این پژوهشگاه گفت: در حال حاضر تدوین برنامه سه تا پنج سال آینده پژوهشگاه که تحقق ماموریت‌هایی در قالب چند طرح کلان از جمله طرح جویشگر بومی، طرح اینترنت اشیاء، طرح توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات روستایی، طرح صیانت فرهنگی و اجتماعی با بهره‌گیری از سامانه‌‌های هوشمند، طرح توسعه آزمایشگاه‌‌های حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، طرح بومی‌سازی فناوری‌‌های مرتبط با شبکه پهن باند، طرح توسعه و بکارگیری نرم‌افزار‌های زیرساختی بومی از جمله برنامه‌ها به حساب می‌آید که برخی از انها از مرحله تصویب گذشته و در حال اجرا هستند.
 
رئیس مرکز تحقیقات مخابرات ایران در تبیین سیاست‌های اصلی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات درحوزه پژوهش‌های کاربردی و نیازمحور و نیز انتقال دانش فنی جهت تجاری‌‌سازی  ادامه داد:‌ در چشم‌‌انداز تدوین شده برای پژوهشگاه، جایگاه مرکز به عنوان سکوی ارتقای پژوهش و نوآوری برای توسعه و هدایت نظام‌مند فاوا به عنوان توانمندساز کلیه بخش‌‌های کشور در راستای تحقق اقتصاد دانش‌بنیان و چشم‌انداز 1404 ترسیم شده است.
 
او اظهار کرد:  بنابراین در زیست بوم فناوری و با در نظر گرفتن چرخه علمی ایده تا مصرف که شامل هفت مرحله ایده پردازی، تولید علم، تولید فناوری، صنعتی‌سازی، تجاری‌سازی، تولید ثروت و گرفتن بازخورد از بازار مصرف در کشور و تعمیق فناوری  است در جهت رسیدن به صنعتی پویا و دانش بنیان در حوزه فاوا، مرکز با توجه به ماموریت‌ها و اهداف علمی و پژوهشی آن به عنوان یکی از ارکان این زیست بوم، می‌تواند از مرحله ایده پردازی تا تولید فناوری و حتی در برخی موارد تا مرحله صنعتی‌سازی  پیش رود.
 
وی ادامه داد: به عبارت دیگر پژوهشگاه در این چرخه با انجام پژوهش‌های کاربردی و محصول محور، به عنوان حلقه اتصال دانش و فناوری به صنعت  و کسب‌و‌کار و ثروت آفرینی است به گونه‌ای که از سمت مطالب علمی و تئوری و ایده‌های اولیه به سمت ایجاد دانش فنی و توسعه فناوری و بومی‌سازی آن گام برداشته و این دستاوردها و نتایج کاربردی را در اختیار صنعت، پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد، برای ورود به مراحل بعدی تولید صنعتی و تجاری‌سازی قرار می‌دهد.
 
خوانساری تصریح کرد: هدف اصلی این مرکز، انجام تحقیقات کاربردی است تا بتواند نیاز روز جامعه را در حوزه فاوا پاسخگو بوده و در جهت توسعه توانمندی‌های داخلی و کاهش وابستگی‌های فناورانه و پویایی صنعت فاوا در کشور اثر گذار باشیم.
 
او ابراز کرد: در تدوین برنامه پنج ساله ششم توسعه، پژوهشگاه متولی کمیته صنعت، پژوهش و فناوری حوزه فاوا است و جهت تدوین این برنامه با بخش‌های مختلف که به نوعی ذی‌نفعان این بخش به شمار می‌آیند از جمله نمایندگان سندیکای صنعت مخابرات، نظام صنفی رایانه و همین طور نماینده وزارت صنعت، معدن و تجارت تعاملات و نشست‌های متعددی برگزار کرده و در این جلسات وضعیت صنعت فاوا از نقطه نظرات مختلف بررسی شده تا بر اساس وضع و قابلیتهای موجود، برنامه را به شکل مناسبی تدوین کند.
 
وی بر نقش توانمندساز فناوری اطلاعات تاکید کرد وافزود:‌ این فناوری‌ها  هنوز در کشور جایگاه واقعی خود را پیدا نکرده و نتوانسته سهم کلانی در تولید ناخالص ملی که بیشتر متکی بر نفت و مشتقات آن است، داشته باشد.
 
رئیس مرکز تحقیقات مخابرات ادامه داد: اما با توجه به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و رویکردهایی که دولت برای کاهش اتکا به اقتصادی تک محصولی پیش گرفته و نقش شرکت‌های مطرح فاوا در رونق اقتصادی کشورها، این نوید وجود دارد که با بسترسازی لازم و مشارکت همگانی در توسعه پلت‌فرم‌های حوزه فاوا و توسعه همکاری‌های علمی تحقیقاتی بین‌المللی مشترک، جذب سرمایه‌گذاری خارجی و بهره‌مندی از روش‌های نوین تامین مالی و جذب سرمایه فراهم شود.
 
وی به روش‌های نوین جذب سرمایه اشاره کرد و گفت: سرمایه‌گذاری‌های مخاطره‌پذیر (VC) یا روش‌های مشارکتی و جمع سپاری، توسعه تعاملات و همکاری‌های مشترک بین‌المللی در توسعه فناوری موسسات، سازمان‌ها و شرکت‌های مطرح در زمینه فناوری‌های حوزه فاوا و روی آوردن به فرهنگ توسعه زیست بوم باز و نوآوری از جمله آنهاست که رونق کسب‌و‌کارهای خلاقانه و نوآور را فراهم می‌کند و سهم صنعت فاوا را در تولید ناخالص ملی در طولانی مدت افزایش داده و می‌تواند در توسعه اقتصادی کشور و صادرات محصولات و خدمات این حوزه، نقش بسزایی داشته باشد.