آذری جهرمی: ۱۵ هزار خانه بهداشت روستایی به شبکه ملی اطلاعات متصل شدند

وزیر ارتباطات با اشاره به اقدامات وزارت ارتباطات در رابطه با تحقق اهداف و وظایف وزارتخانه در رابطه با بند پ ماده ۳ قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات بیان کرد: تاکنون حدود ۱۵ هزار خانه بهداشت روستایی به همراه بهیاری‌ها و بخشداری‌های روستاها به شبکه ملی اطلاعات متصل شده است.
 
محمد جواد آذری جهرمی در جلسه علنی نوبت صبح امروز مجلس در پاسخ به سوال محمود نگهبان در رابطه با علت عدم تحقق موارد مندرج در بند ط ماده ۳ قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات بیان کرد: در بحث وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات چهار بخش فراهم‌آوری زیرساخت‌های لازم برای برقراری ارتباط الکترونیک، کشاورزی، آموزش و اتصال بهیاری‌ها به اینترنت مطرح است. به لحاظ فراهم‌سازی زیرساخت‌های خدمات الکترونیک امروز حدود ۱۵ هزار خانه بهداشت روستایی به شبکه ملی اطلاعات متصل هستند و ۱۳۴۶ خانه بهداشت دیگر آماده اتصال بوده که در حال انجام هماهنگی‌های لازم با وزارت بهداشت هستیم و در مجموع ۱۸۴۸ روستا تحت پوشش نیستند که باید نسبت به اتصال آنها اقدام شود. تمام روستاهایی که خانه بهداشت آنان به شبکه ملی متصل است، بهیاری‌ها و بخشداری‌های آنها نیز به شبکه متصل شده است.
 
وی در ادامه با اشاره به وظیفه وزارت ارتباطات در بخش آموزش بیان کرد: در برنامه ششم توسعه هوشمندسازی مدارس در روستاها مورد تاکید قرار گرفته است و اکنون از ۱۰۶ هزار مدرسه شخصی و روستایی افزون بر تعهد برنامه ششم توسعه که فقط بر هوشمندسازی مدارس شهرها و روستاهای بالای ۲۰ هزار خانوار تاکید داشت همه ۱۰۶ هزار مدرسه در حال اتصال شبکه ملی اطلاعات و هوشمندسازی هستند. اکنون در حال نهایی شدن این موضوع از سوی وزارت آموزش و پرورش هستیم و مقداری کارهای بین بخشی باعث شده تا با تأخیر روبرو شود.
 
وزیر ارتباطات در ادامه بیان کرد: در بخش کشاورزی تمام خانه‌های کشاورزی روستاها مطابق با برنامه ششم توسعه در حال دستیابی به اینترنت هستند. مشکلی که اکنون وجود دارد هماهنگی‌های بین دستگاهی است که نقش نظارتی می‌تواند در رفع آنها مؤثر باشد.
 
وی در ادامه با اشاره به برنامه‌های وزارتخانه در رابطه با توسعه ارتباط روستایی بیان کرد: بنده به استان‌های خوزستان، سیستان و بلوچستان، آذربایجان غربی و بوشهر سفر کرده‌ام و مشکلات آنها را از نزدیک دیده‌ام اما بنده به عنوان یک مسئول مجبور به تبعیض مثبت به سمت مناطق اهل سنت بودم. زمانی که آمار توسعه ارتباط روستایی و اتصال ۷۲۰۰ روستا به شبکه ملی ارتباطات منتشر شد سوالات متعددی از طریق مردم کردستان در شبکه‌های اجتماعی که مهمترین راه ارتباط مسئولان با مردم است مطرح شد و مردم کردستان معترض بودند که در حوزه توسعه ارتباط روستایی در کردستان آنچه که باید اتفاق نیفتاده است و این موضوع را به اهل سنت انتصاب داده‌اند.
 
وی در ادامه تاکید کرد: بنده با معاونین خود در کردستان حضور یافته و دلیل عقب افتادگی استان را توضیح دادم. در سیستان و بلوچستان با احداث یک دکل ارتباط می‌توان ۱۲ روستا را تحت پوشش قرار داد اما در کردستان به ازای هر روستا به یک دکل نیاز داریم. چرا که فیبر نوری مدت‌هاست که در کردستان توسعه داده نشده است.
 
وی در ادامه با تاکید بر تلاش وزارتخانه برای استفاده از تمام ظرفیت‌ها به منظور توسعه ارتباط روستایی بیان کرد: اینکه گفته می‌شود در خصوص توسعه ارتباط روستایی آمارها با واقعیت متفاوت است می‌توان گفت که این موضوع قابل ارزیابی است و می‌توان از روستاهایی که وزارتخانه اعلام کرده است توسعه ارتباط روستایی در آنها انجام شده است سوال کرد که آیا از امکانات آن نیز بهره مند شده‌اند. اینکه اکنون مردم پس از برقراری اینترنت نسل سوم در برخی مناطق انتظار نسل چهارم اینترنت را دارند مطالبه صحیحی است و وزارتخانه تلاش خود را با بهره گیری از ظرفیت‌ها در این زمینه خواهد کرد.
 
وی در پایان گفت: تاکنون ۴۹۰۰ کیلومتر فیبر نوری به استان‌های متفاوت برای توسعه زیرساخت‌های ارتباط روستایی ابلاغ شده است و به طور کلی از ۴۲ هزار روستای بالای ۲۰ خانوار که در برنامه ششم توسعه وزارتخانه مکلف شده است ۹۰ درصد آنها را توسعه ارتباطی دهد ۷۲ درصد توسعه ارتباطی محقق شده است.