آمازون از نوجوانان بیگاری می کشد

 
گزارشی جدید نشان می دهد کارخانه فاکس کان در چین با استخدام نوجوانان و اجبار آنان به شب کاری و اضافه کاری بلندگوهای هوشمند آمازون را تولید کرده است.
 
 به نقل از گاردین، طبق گزارشی جدید صدها نوجوان در کارخانه های چین استخدام شده اند تا بلندگوهای هوشمند آمازون به نام «الکسا» را بسازند. این روند جنجالی و البته غیر قانونی برای دستیابی به هدف تولید تعداد مشخصی دستگاه در یک بازه زمانی خاص انجام شده است.
 
به نوشته این نشریه مصاحبه با کارگران و اسناد فاش شده از کارخانه «فاکس کان» (یکی از سرویس دهندگان آمازون) نشان می دهد بسیای از نوجوانان مجبور بوده اند در شب نیز کار کنند یا ساعاتی اضافه مشغول کار شوند و بلندگوهای هوشمند آمازون را بسازند. این در حالی است که چنین اقداماتی خلاف قوانین کار چین به حساب می آید.
 
طبق اسناد موجود نوجوانان از مدارس و آموزشگاه های عالی قسمت های مرکز و جنوب شهر هنگ یانگ به عنوان کارآموز استخدام شدند و معلمان آنها در ازای دریافت مبلغی از کارخانه آنها را همراهی کرده اند.  همچنین از معلمان این دانش آموزان خواسته شده تا  نوجوانان ناراضی از شرایط کاری را وادار به قبول ساعات اضافه کاری کنند.
 
 برخی از این دانش آموزان که  بلندگوهای هوشمند الکسا ( مجهز به اکو و اکو دات) و دستگاه های کیندل  را می سازند ، مجبور هستند طی بازه های اوج تولید بیش از دو ماه در کارخانه کار کنند. طبق این گزارش ها بیش از هزار دانش آموز ۱۶ تا ۱۸ ساله برای این منظور استخدام شده اند.
 
طبق قانون کارخانه های چین اجازه دارند دانش آموزان  ۱۶ ساله و بالاتر را استخدام کنند اما آنها نباید در شیفت شب کار کنند یا اضافه کاری انجام دهند.
 
فاکس کان اعتراف کرده این دانش آموزان به طور غیر قانونی استخدام شده اند و هم اکنون مشغول انجام اقداماتی برای اصلاح این وضعیت است.
 
یکی از کارگران ۱۷ ساله این کارخانه ادعا می کند معلمش در اصل به او وعده داده بود قرار است روزانه ۸ ساعت در ۵ روز هفته کار کند. اما دانش آموز مذکور اکنون ۶ روز در هفته به مدت ۱۰ ساعت در کارخانه کار می کند. او می گوید: من از اینکه به مدیر خط تولید بگویم نمی خواهم اضافه کاری کنم، خسته شده ام. اما مدیرم این موضوع را به معلمم اطلاع داده  است. معلمم می گوید اگر اضافه کاری نکنم نمی توانم کارآموز فاکس کان شوم و این امر روی فارغ التحصیلی و درخواست بورسیه من در مدرسه تاثیر می گذارد.