آموزش حذف ویروس از گوشی‌های اندرویدی

حذف ویروس از گوشی‌های اندرویدی

همانند کامپیوتر، گوشی‌های اندرویدی نیز می‌توانند به ویروس آلوده شوند. در این مطلب قصد داریم تا روش حذف این بدافزارها از گوشی‌های اندرویدی را به شما آموزش دهیم.

همه می‌دانیم که ویروس و بدافزارها می‌توانند گوشی را چنان کند کنند که کار کردن با آن بسیار مشکل شود. به همین دلیل به نفع و خود و گوشیتان است که سریعا چاره‌ای بیندیشید. معمولا ویروسی شدن گوشی‌های اندرویدی دو دلیل شایع دارد: یا اینکه یک اپلیکیشن مخرب را نصب کرده و یا اینکه از وب‌سایتی آلوده بازدید کرده‌اید.

قدم اول این است که بدافزارها را بر روی گوشی خود پیدا کنید؛ شیوه انجام این کار را به شما آموزش خواهیم داد و همچنین آنتی ویروس‌ها و گزینه‌هایی جهت بازگردانی سلامت گوشی را نیز به شما معرفی خواهیم کرد.

گام اول: گوشی خود را خاموش کرده و دلیل را پیدا کنید

قدم اول در حذف ویروس از گوشی‌های اندرویدی این است که در هنگام اطمینان از ویروس بودن گوشی، آن را به‌صورت کامل خاموش کنید. این اقدام شاید نتواند از آسیب‌رسانی جلوگیری کند، اما حداقل می‌تواند از وخیم شدن اوضاع جلوگیری کرده و همچنین می‌تواند دسترسی بدافزار به شبکه اینترنت را نیز متوقف سازد.

علاوه بر این‌ها، خاموش کردن به شما این امکان را می‌دهد که به تفکر و جست‌و‌جو بپردازید. آیا به اپلیکیشن خاصی مشکوک هستید؟ آیا فکر می‌کنید که اپلیکیشن‌هایی بدون اجازه شما دانلود شده‌اند؟ در هر صورت اگر نتوانید ریشه این موضوع را پیدا کنید، آنگاه قادر به حذف ویروس نیز نخواهید بود.

اگر تحقیقات شما نتیجه‌ای در بر نداشت، آنگاه شاید بهتر باشد که گوشی خود را روشن کرده و مستقیما به گام پنجم بروید. نرم‌افزارهای آنتی‌ ویروس می‌توانند شما را در تشخیص این موضوع یاری رسانده و چه بسا بتوانند مشکل را نیز مرتفع سازند. در هر صورت این روش نیازمند اتصال به اینترنت است، که این موضوع نیز ریسک‌های خاص خود را دارد.

گام دوم: به حالت Safe Mode تغییر وضعیت دهید

هنگامی‌که گوشی خود را روشن کرده و قصد دارید تا اپلیکیشن مخرب را محدود کنید، آنگاه بهتر است که ابتدا حالت Safe Mode گوشی خود را فعال کنید. این اقدام باعث می‌شود تا آسیب اپلیکیشن‌های مخرب محدود شود.

در اکثر گوشی‌های اندرویدی می‌توانید با فشار دادن کلید پاور برای چند ثانیه (در هنگام روشن بودن دستگاه) و سپس نگه داشتن انگشت بر روی گزینه “Power off”، حالت Safe Mode را فعال کنید. در ادامه شاید گزینه‌های متعددی به شما نمایش داده شوند که یکی از آن‌ها می‌تواند “Reboot to safe mode” باشد. این گزینه را انتخاب کرده و سپس صبر کنید تا گوشی شما مجددا راه‌اندازی شود. اگر نتوانستید این حالت را فعال کنید، آنگاه بهتر است که گوشی خود را بر روی حالت هواپیما قرار دهید تا بدین ترتیب دستگاه شما به هیچ شبکه‌ای دسترسی نداشته باشد؛ معمولا این گزینه در نوار اعلان‌ها قرار دارد.

حذف ویروس از گوشی‌های اندرویدی

نکته: اگر حتی پس از دانلود یک نرم‌افزار امنیتی بازهم نتوانستید که اپلیکیشن یا فایل مخرب را پیدا کنید، آنگاه بهتر است که دستگاه خود را به یک متخصص نشان دهید. این استراتژی مخصوصا در هنگام وجود باج‌افزارها و مسدود کردن فعالیت‌ها شما، بیشتر به کار می‌آید.

گام سوم: به تنظیمات رفته و اپلیکیشن موردنظر را پیدا کنید

اپلیکیشن تنظیمات (Settings) گوشی خود را باز کنید. آیکون این اپلیکیشن معمولا شبیه به چرخ‌دنده بوده و شکل دقیق و محل قرارگیری آن نیز بسته به گوشی‌های مختلف، متفاوت است.

در اپلیکیشن تنظیمات باید به بخش “Apps” وارد شوید. در اینجا می‌توانید لیستی را از اپلیکیشن‌های خود مشاهده کنید. در ادامه باید اپلیکیشن مخرب را پیدا کنید.

پس از انتخاب اپلیکیشن موردنظر باید گزینه‌های “Uninstall” ،”Force Close” و یا “Force Stop” را مشاهده کنید (معمولا نمی‌توان اپلیکیشن‌های اصلی را حذف کرد، بلکه تنها قادر خواهید بود که آن را غیرفعال کنید. هر چند که احتمالا مشکل از این نوع اپلیکیشن‌ها نباشد).

گام چهارم: اپلیکیشن مخرب و هر فایل مشکوک دیگری را حذف کنید

جهت حذف اپلیکیشن موردنظر فقط کافی است که گزینه “Uninstall” را انتخاب کنید. همچنین می‌توانید به لیست اپلیکیشن‌های خود نگاهی انداخته و سایر موارد مشکوک را نیز حذف کنید. اگر تا به حال چنین کاری را انجام نداده‌اید، آنگاه شاید در نگاه اول به اپلیکیشن‌های عجیبی (مواردی که فکر نمی‌کردید بر روی دستگاه شما نصب باشند) برخورد کنید.

حذف ویروس از گوشی‌های اندرویدی حذف ویروس از گوشی‌های اندرویدی

نکته: گاهی اوقات نمی‌توانید اپلیکیشن موردنظر را حذف کرده و در واقع کلید “Disable” به جای کلید “Uninstall” قرار می‌گیرد. برخی از بدافزارهای پیشرفته از تنظیمات مدیریتی گوشی شما استفاده کرده و  خود را در برابر حذف کردن بیمه می‌کنند! خوشبختانه حل این مشکل چندان سخت نیست. باید به منوی اصلی تنظیمات بازگشته و سپس به بخش “Lock Screen and Security” (یا موردی مشابه) بروید. در منوی Security باید به دنبال بخشی به نام “Phone (Device) Administrators” بگردید. شاید لازم باشد که ابتدا به بخش “Other security settings” بروید که این موضوع نیز به مدل گوشی شما وابسته است. در قسمت “Phone Administrators” باید قادر باشید تا قابلیت حذف این بدافزار را فعال کنید.

گام پنجم: یک یا چند آنتی ویروس را نصب کنید

پس از حذف ویروس بهتر است که این بار به مسئله امنیت، توجه بیشتری داشته باشید. نرم‌افزارهای امنیتی مختلفی وجود دارند که به شما کمک می‌کنند تا گوشی خود را محافظت کرده، به دنبال ویروس‌ها گشته و یا اینکه از طریق آن‌ها، فایل‌های اضافی (junk) و اپلیکیشن‌های مشکوک را حذف کنید. از اپلیکیشن‌های مفید در این زمینه می‌توان به Safe Security، Avast Antivirus و AVG Antivirus اشاره کرد. در آخر لازم به ذکر است که بگوییم اگر همچنان به‌روزرسانی‌های سیستم‌عاملی برای گوشی شما منتشر می‌شوند، آنگاه بهتر است که در اولین فرصت آن‌ها را نصب کنید تا بدین ترتیب در مقابل چنین خطراتی کمتر آسیب‌پذیر باشید.

نوشته آموزش حذف ویروس از گوشی‌های اندرویدی اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.