آموزش نصب چند سیستم عامل مختلف بر روی یک حافظه فلش

برخی اوقات سیستم عامل یک کامپیوتر یا لپ‌تاپ دچار اشکال شده و به اصطلاح بالا نمی‌آید. در این صورت یکی از بهترین راه حل‌ها برای دسترسی به اطلاعات سیستم، استفاده از سیستم عامل‌های Live است. سیستم عامل‌های ویندوز و لینوکس، برای اکثر نسخه‌های خود، سیستم عامل Live ارائه کرده‌اند. بنابراین در مواقع بروز مشکل، به سادگی می‌توانید از آن‌ها استفاده نمایید.

می‌توانید بر روی یک حافظه فلش، چندین سیستم عامل مختلف نصب کنید. برنامه‌های مختلفی برای این منظور وجود دارند که با کمک آن‌ها قادر خواهید بود بر روی یک حافظه USB، چندین سیستم عامل نصب کرده و در هنگام نیاز، کامپیوتر خود را با هر یک از آن‌ها بوت کنید. همچنین برای نصب سیستم عامل‌های مختلف می‌توانید از این نرم‌افزار‌ها بهره بگیرید. به عبارت دیگر می‌توانید یک حافظه USB بسازید که بتوان به‌وسیله آن سیستم عامل‌های مختلفی را بر روی کامپیوتر نصب نمود.

در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا به بررسی چند مورد از بهترین برنامه‌های مختص این کار بپردازیم.

1- WinSetupFromUSB

یکی از بهترین برنامه‌هایی که می‌توان برای نصب ویندوز از طریق حافظه فلش و همچنین ساخت یک حافظه USB با چندین سیستم عامل از آن استفاده کرد، برنامه WinSetupFromUSB است. این برنامه با سیستم عامل‌های ویندوز (نسخه ویندوز XP و پس از آن) و اکثر نسخه‌های سیستم عامل لینوکس سازگار است.

WinSetupFromUSB را می‌توانید از اینجا دانلود نمایید.

پس از نصب، برنامه را اجرا کنید. در زیر قسمت انتخاب حافظه USB، فلش خود را انتخاب نمایید.

سپس سیستم عاملی را که قصد دارید بر روی فلش نصب کنید، انتخاب نموده و تیک مربوط به آن را بزنید.

در کادری که زیر سیستم عامل انتخابی شما فعال می‌شود، می‌بایست مسیر فایل iso سیستم عامل مورد نظر را بدهید. پس از آن بر روی گزینه Go کلیک کنید.

پس از اتمام کار، پیام Job done در یک پنجره کوچک برای شما نمایش داده می‌شود.

استفاده از برنامه WinSetupFromUSB ساده بوده و زمان انتقال اطلاعات به فلش در این برنامه بسیار سریع است.

2- MultiBootUSB

این نرم‌افزار، یک برنامه قابل حمل است که می‌توانید به سادگی آن را دانلود کرده و بر روی حافظه فلش خود انتقال دهید. پس از آن در هر زمان و هر مکانی که باشید، می‌توانید از این برنامه محبوب استفاده کنید.

این برنامه برای سیستم عامل‌هایی که بر پایه لینوکس هستند، کمی محدودیت دارد. همانطور که می‌دانید اکثر نسخه‌های Live سیستم عامل‌های مختلف نیز بر اساس لینوکس تهیه می‌شوند. بنابراین اگر قصد دارید که یک یا چند سیستم عامل Live را بر روی فلش خود داشته باشید، استفاده از این نرم‌افزار را توصیه نمی‌کنیم. ولی برای سایر نرم‌افزار‌های راه‌انداز به سادگی می‌توانید از MultiBootUSB استفاده کنید.

به‌‌عنوان مثال می‌توانید دیسک نجات آنتی ویروس کسپرسکی (Kaspersky Rescue CD) یا ابزار عیب یابی Ultimate Boot CD را به سادگی و با استفاده از این نرم‌افزار، بر روی حافظه فلش خود داشته باشید و در مواقع لزوم از آن‌ها استفاده نمایید.

3- XBoot

نکته قابل توجه در مورد برنامه XBoot، سادگی و سهولت در کار کردن با آن است. نصب این برنامه بسیار ساده است. بر روی فایل نصب دو بار کلیک کنید. پس از چند ثانیه، نصب برنامه به پایان می‌رسد و صفحه مربوط به نرم‌افزار باز می‌شود.

در اینجا نیز اضافه کردن فایل‌های iso به سادگی امکان پذیر است. فقط می‌بایست بر روی فایل مورد نظر خود کلیک کرده و آن را داخل صفحه اصلی برنامه بیندازید.

سپس بر روی گزینه Create USB کلیک کنید. پس از آن باید حافظه USB خود را به برنامه معرفی کنید. همچنین نوع راه‌انداز را نیز باید مشخص کنید. اگر حافظه فلش شما با FAT32 فرمت شده است، XBoot پیشنهاد می‌کند که Syslinux را انتخاب کنید و اگر با NTFS فرمت شده باشد، پیشنهادی برنامه Grub4dos خواهد بود. همچنین می‌توانید گزینه Do not install any Bootloader را انتخاب نمایید، ولی از آنجایی که قصد دارید یک حافظه فلش قابل بوت شدن بسازید، بهتر است به این گزینه فکر نکنید.

پس از انتخاب، بر روی گزینه OK کلیک کنید.

نوشته آموزش نصب چند سیستم عامل مختلف بر روی یک حافظه فلش اولین بار در پدیدار شد.