آنتی‌ویروس‌ها از پس بدافزار‌های مرتبط با بیت‌کوین بر نمی‌آیند

آمار‌ها نشان می‌دهد که بازار ارز‌های دیجیتال با وجود افت شدید قیمت‌ها، همچنان مورد توجه کاربران سراسر دنیا قرار دارد.
 
افت 2500 دلاری بیت‌کوین طی ماه گذشته بیان‌گر آن بود که ارز‌های دیجیتال هنوز ارزش واقعی خود را در دنیا پیدا نکرده‌اند و این بازار به قول تحلیلگران ، با ریسک‌های زیادی برای سرمایه‌گذاری مواجه است . اما با همه این هشدار‌ها آمار‌ها نشان می‌دهد که هنوز مردم سراسر جهان دست از استخراج رمز‌ارز‌ها برنداشته‌اند و همچنان نرم افزار‌های ماینینگ مورد استقبال کاربران قرار دارد.
 
این موضوع مورد توجه هکرها نیز قرار گرفته است و امروز شاهد افزایش بدافزار‌ها و جاسوس‌افزارها با لباس بیت‌کوین و دیگر ارزها هستیم.
 
سینا محمودنسب کارشناس امنیت سایبری در این باره گفت : تحقیقات نشان می‌دهد که با شیوع گسترده بدافزارهای مرتبط با ارز رمزها ، آنتی‌ویروس‌ها و نرم‌افزارهای امنیتی از شناسایی ویروس‌ها و بدافزارها در این زمینه عاجزند و نمی توانند بیشتر این تهدیدات را شناسایی و از بین ببرند.
 
به گفته وی، این موضوع در آنتی‌ویروس‌های معروف دنیا به روشنی مشهود است و این ضعف ، بسیار مورد توجه هکرها قرار دارد.
 
این کارشناس امنیت سایبری افزود: بیشتر این بدافزار‌ها با عنوان استخراج‌کننده انواع ارز‌های دیجیتال درفضای مجازی منتشر می‌شوند و برخلاف نامشان هیچگاه اقدام به استخراج نمی‌کنند و تنها با فریب کاربران از فعالیت آن‌ها جاسوسی می‌کنند و بعضی از آن‌ها اطلاعات کاربران را در اختیار شرکت های تبلیغاتی قرار می‌دهند.
 
وی ادامه داد: البته این بی خطر‌ترین اتفاقی است که برای قربانیان این بدافزار‌ها رخ می‌دهد و این ماجرا می‌تواند خطرات بسیار بیشتری را به کاربران تحمیل کند.
 
محمودنسب با بیان اینکه استخراج مخفیانه، یکی دیگر از اقدامات بدافزار‌ها است، گفت: این نوع تهدیدات نیز امروز بسیار رایج شده است و اغلب با شکل و شمایل نرم‌افزار‌های فریبنده و بازی‌ها ، در اینترنت و حتی منبع قابل اعتمادی مثل گوگل‌پلی منتشر می‌شوند.
 
این کارشناس افزود: با نصب این بدافزار‌ها در ظاهر هیچ اتفاقی روی دستگاه قربانی انجام نمی‌گیرد و درنهایت نرم‌افزار نصب شده اجرا نمی‌شود؛ اما در پشت پرده بدافزاری روی سیستم نصب شده که می‌تواند به طور مخفیانه اقدام به استخراج ارزرمز‌ها کند.
 
وی با اشاره به اینکه استخراج مخفیانه می‌تواند دستگاه را مختل کند، گفت: استخراج ارزهای دیجیتال نیاز به پردازش‌های سنگینی دارد که پردازنده‌ها اصلی و کارت‌گرافیک را در سیستم‌ها حسابی مشغول می‌کند و این درحالی است که ارز‌های استخراج شده به حساب اشخاص تولیدکننده بدافزار روانه می‌شود و کاربر هیچ نصیبی از این کار نمی‌برد.
 
محمودنسب درپاسخ به این سوال که کاربران برای جلوگیری از به دام افتادن در این تهدیدات چه اقداماتی را باید انجام دهند؟ گفت: متاسفانه راهی نیست که بتوان احتمال آلوده‌نشدن به این بدافزار‌ها را به صفر رساند؛ اما می‌توان با اقداماتی احتمال آلوره شدن را به حداقل رساند.
 
به گفته این کارشناس امنیت سایبری، دریافت نرم‌افزار‌ها و بازی‌ها از منابع قابل اعتماد ، یکی از راهکارهایی است که باید برای جلوگیری از آلوده شدن به اینگونه بدافزار‌ها انجام داد.
 
وی افزود: بیشتر بدافزار‌ها در این زمینه از طریق افزونه‌های مرورگرها منتقل می‌شوند و بهتر است در این زمینه نیز از منابع قابل اعتماد برای نصب افزونه استفاده کرد.