آنچه گذشت؛ مروری بر مهم‌ترین مطالب دنیای فناوری در هفته‌ای که سپری شد

آنچه گذشت؛ مروری بر مهم‌ترین مطالب دنیای فناوری در هفته‌ای که سپری شد

جمعه ای دیگر فرا رسید و با قسمت دوم آنچه گذشت خدمت شما رسیدیم. همانطور که می‌دانید در این مطلب به مهمترین اخبار هفته می‌پردازیم، پس با آی‌تی‌رسان همراه باشید.

شنبه

در نخستین روز هفته، شایعاتی در رابطه با P10 در اینترنت منتشر و حتی نتایج بنچمارک آن نیز در GFXBench مشخص شده بود، در نهایت نیز تصاویری از این پرچمدار فاش شد و طبق اعلام یکی از مدیران این کمپانی بزرگ چینی، این پرچم‌دار جدید با پردازنده کایرین ۹۶۰ عرضه خواهد شد.
همچنین مدیر بازاریابی کشورهای جنوب صحرای آفریقا در کنفرانس AfricaCom 2016 که در شهر کیپ‌تاون برگزار شد، اعلام کرد که باید منتظر پرچمدار آینده هواوی در سال ۲۰۱۷ باشیم.

خبر مهم بعدی هم باز درباره همین شرکت بود و هواوی به آرامی و بدون سر و صدا از میت ۹ لایت پرده برداشت و خانواده میت ۹ در روز شنبه عضو جدیدی پیدا کرد. البته هواوی برای این‌کار مراسمی نداشت و ترجیح داد که آرام و بی سر و صدا، فقط مشخصات میت ۹ لایت را بر روی وب‌سایت خود قرار دهد.

در ادامه اعلام شد که مایکروسافت و اچ‌پی در حال کار بر روی یک اسمارت‌فون مجهز به ویندوز ۱۰ موبایل هستند. بر اساس این گزارش، این گوشی در فوریه ۲۰۱۷ رونمایی می‌شود.

در روز شنبه تلگرام اپلیکیشن ویندوزفون خود را به نسخه ۱.۲۹.۰ آپدیت کرد. این آپدیت شامل ویرایشگر عکس جدیدی بود که به ویرایشگر عکس اسنپ‌چت شباهت زیادی داشت،این آپدیت برخی باگ‌ها را نیز رفع کرده و بهبودهایی در تلگرام داده بود. همچین کاربران می‌توانستند گروهایی که با دیگر تماس‌هایشان مشترک است، مشاهده نمایند. اپلیکیشن تلگرام بر سرعت و امنیت متمرکز بوده و به شما اجازه می‌دهد که چت‌هایی گروهی با ۲۰۰ عضو تشکیل بدهید.

یکشنبه

اخبار این روز را با دیگر کمپانی مشهور چینی آغاز کردیم، جایی که اعلام شد شیائومی Mi MIX با طراحی خلاقانه و تکنولوژی اکوستیک سرامیکی استاندارد جدیدی در دنیای اسمارت‌فون ایجاد کرده است. از آنجایی که شیائومی گفته بود Mi MIX تنها شبیه یک مدل مفهومی بوده و فقط ۱۰ هزار واحد در ماه تولید خواهد داشت، احتمال نمی‌رفت که نسخه‌های دیگری از آن دیده شود. در روز یکشنبه تصاویری منشتر شده که Mi MIX را در رنگ سفید نیز نشان می‌داد. تقاضا برای Mi MIX بسیار زیاد است و احتمال می‌رود که در فصل تعطیلات فروش زیادی داشته باشد. اما اطلاعاتی در مورد زمان و قیمت نسخه سفید در دسترس نیست.

همچنین در این روز سامسونگ اعلام کرد باتری گلکسی S7 هیچ مشکلی ندارد! بعد از انتشار خبرهای مبنی بر انفجار یا آتش گرفتن دستگاه‌های گلکسی S7 در این هفته، سامسونگ یک بیانیه رسمی با موضوع کیفیت و امنیت مدل‌های سری گلکسی S7 منتشر کرد که آن را در زیر مشاهده می‌نمایید.

تاکنون هیچ مورد تایید شده‌ای از مشکل باتری‌های استفاده شده در مدل‌های گلکسی S7 در میان بیش از ۱۰ میلیون دستگاه فروخته شده در کشور آمریکا مشاهده نشده است، البته ما اعلام می‌کنیم که برخی از آن‌ها به‌علت مشکلات خارجی با حادثه روبرو گشته‌اند. برای سامسونگ غیر ممکن است که دلیل آسیب دیدن دستگاه را بدون بررسی آن، شناسایی و اعلام کند.

آخرین خبر مهم در روز یکشنبه درباره سیب دوستان بود که مشخص شد احتمالا آی‌فون ۸ مجهز به دوربین دوگانه، لرزش‌گیر اپتیکال دوگانه خواهد داشت! مینگ چی کو تحلیلگر مشهور اطلاعات جدیدی از آیفون ۸ منتشر کرده بود. بنابر گفته‌های این تحلیلگر، حداقل یکی از مدل‌های آیفون ۸ از دوربین دوگانه بهره برده و هر دو دوربین، لرزش‌گیر اپتیکال خواهند داشت. همچنین اپل لنز تله‌فوتوی دوم را بهبود می‌بخشد تا کیفیت عکس‌ها بیشتر شود.

دوشنبه

در روز دوشنبه لنوو ZUK Edge در بنچمارک AnTuTu مشاهده شد! براساس این بنچمارک ZUK Edge به ۶ گیگابایت رم، پردازنده اسنپدراگون ۸۲۱، نمایشگر فول‌‍اچ‌دی، ۶۴ گیگابایت حافظه داخلی، دوربین اصلی ۱۳ مگاپیکسلی و دوربین جلویی ۸ مگاپیکسلی مجهز شده و همچنین سیستم‌عامل پیش‌فرض آن اندروید نوقا ۷.۰ خواهد بود.

خبر دیگر این روز مربوط به اجرا شدن طرح تعویض رایگان باتری آیفون ۶S توسط اپل بود که بسیاری از دارندگان این گوشی‌ها را خوشحال کرد، اگرچه برای ایرانیان قاعدتا کاربرد خاصی ندارد.

خم شدن بدنه و نمایشگر هواوی میت ۹ یکی از کاربران، خبر دیگر این روز بود که طی آن، این فبلت گران‌قیمت به یک در برخورد کرده و به شکل جالبی درآمده است! در این حادثه صفحه نمایش دستگاه نشکسته ولی همراه با بدنه کاملا خم شده است.

سه شنبه

نخستین خبر این روز، آپدیت جدید اینستاگرام برای ویندوز ۱۰ بود، آپدیت جدیدی که دو تغییر مهم در آن به‌وجود آورده است. اولین مورد اضافه شدن ویژگی ویدیو زنده در برنامه و دومین مورد افزایش سرعت و بهبود عملکرد کلی اپ بوده است.

همچنین در این روز، ال‌جی V20 به‌صورت رسمی در ایران رونمایی شد، در واقع ظهر سه شنبه و در سمیناری خبری که در هتل پارسیان آزادی تهران برگزار شد، کمپانی ال‌جی الکترونیکس به‌صورت رسمی از پرچم‌دار جدید این شرکت با نام V20 رونمایی کرد.

معرفی یک ماژول جدید برای موتورولا موتو زد، خبر دیگر این روز بود که کمپانی Incipio دومین ماژول اختصاصی‌اش را برای تلفن‌ هوشمند موتو زد ساخته است.

در این روز اچ‌تی‌سی هم رسما از Evo 10 پرده برداشت. روزسه شنبه اچ‌تی‌سی از گوشی هوشمند خود با نام ۱۰ Evo رونمایی کرد. بااین‌حال باید بگوییم که این دستگاه هیچ نوآوری ندارد چراکه در گذشته شاهد معرفی این مدل با نام متفاوت اچ‌تی‌سی بولت، برای اپراتور مخابراتی Sprint بوده‌ایم.

چهارشنبه

روز چهارشنبه با فاش شدن تصاویر پنل جلویی هواوی P10 آغاز شد. در این دو عکس، نمای داخلی و خارجی پنل نمایشگر نشان داده شده است.

همچنین اچ‌تی‌سی از گوشی هوشمند دیزایر ۶۵۰ رونمایی کرد تا نشان دهد که همچنان قصد حضوری پر رنگ در دنیای اسمارت‌فون‌ها را دارد. در گذشته شایعات به دستگاه دیزایر A17 اشاره داشتند که حال اچ‌تی‌سی آن را با نام دیزایر ۶۵۰ معرفی کرده، این دستگاه اقتصادی شباهت زیادی به دیزایر ۶۳۰ دارد (این مدل در نیمه اول امسال معرفی شد). در پشت این گوشی هوشمند طرح‌های جالبی حک شده که علاوه بر کنترل بهتر دستگاه، زیبایی خاصی نیز به آن می‌بخشد. همانطور که در قبل گفتیم با یک دستگاه اقتصادی روبرو هستیم.

در این روز اعلام شد که گوگل پلی به پشتیبانی از اندروید ۲.۳ خاتمه می‌دهد، آخرین نسخه گوگل پلی که از جینجربرد پشتیبانی می‌کند، نسخه V10.0.0 خواهد بود و نسخه V10.2.0 دیگر از آن پشتیبانی نمی‌کند.

همچنین آخرین نسخه اندروید ۷.۱ مخصوص برنامه‌نویسان عرضه شد، چند ماه بعد از عرضه نسخه پیش نمایش اندروید ۷.۱ برای برنامه نویسان، ما روز چهارشنبه شاهد این هستیم که آخرین نسخه از این سیستم عامل برای برنامه نویسان عرضه گردید و به زودی باید شاهد ارایه عمومی آن برای کاربران باشیم. افرادی که در سیستم نصب نسخه‌های بتا ثبت نام کرده‌اند، این آپدیت را در این هفته و به صورت OTA دریافت خواهند کرد.

خبر دیگری که بیشترین جذابیت را برای ایرانیان داشت، به‌روزرسانی جدید تلگرام بود که با چند ویژگی جذاب از راه رسید. مسنجر محبوب تلگرام در روز چهارشنبه یک به‌روزرسانی تازه را دریافت کرده است که قابلیت‌های بیش‌تری را برای کاربران این پیام رسان به ارمغان می‌آورد. از جمله قابلیت‌های اضافه شده به تلگرام جدید می‌توان به Instant View، ابزار Telegraph و Jump to Date اشاره کرد.

پنچشنبه

روز پنجشنبه هم با یک خبر از محصول آینده کوپرتینویی‌ها آغاز شد و در یک خبر آمد که آی‌فون ۸ با بدنه شیشه‌ای و پشتیبانی از شارژ وایرلس معرفی می‌شود، اپل در مجهز کردن محصولات خود به تکنولوژی‌های جدید کاملا کند عمل می‌کند، برای مثال این شرکت هنوز از نمایشگر‌های LCD برای محصولات خود استفاده می‌کند و بعد از مدت‌ها آی‌فونی با صفحه نمایش ۵.۵ اینچی را در اختیار کاربران قرار داد.

سامسونگ شرکت QD Vision فعال در زمینه کوانتوم دات را خریداری کرد، این خبر مهم بعدی بود که مشخص شد سامسونگ شرکت QD Vision که در زمینه کوانتوم دات فعالیت می‌کند را خریداری کرده است. این خبر توسط جانگ چیل‌هی رییس بخش تحقیق و توسعه سامسونگ در جلسه هفتگی این غول کره‌ای اعلام شد. ارزش این معامله اعلام نشده، اما بنا بر نظر کارشناسان ۷۰ میلیون دلار قیمتی منصفانه‌ای برای QD Vision خواهد بود.

یک خبر جالب دیگر در ارتباط با یکی از بزرگ‌ترین شبکه‌های اجتماعی بود و توییتر اکانت جک دورسی، مدیرعامل و بنیانگذار خود را تعلیق کرد! این اکانت البته پس از چند ساعت مجددا فعال شد. دورسی گفته که یک اشتباه داخلی باعث شده که اکانت توییترش تعطیل شود.

در این روز به این موضوع هم پرداختیم که چرا در طی سالیان اخیر، اپل و سامسونگ در بازار چین رو به افول گذاشته و برندهای مطرحی چون اوپو و ویوو در این کشور رو به رشد بوده‌اند و درصد زیادی از این بازار را تسخیر کرده‌اند.

آخرین مطلب این روز هم درباره طرح رجیستری تلفن همراه بود و به این موضوع پرداختیم که آیا اصلا این طرح جنجالی می‌تواند یک راهکار مناسب برای جلوگیری از ورود کالای قاچاق و همچنین نفع مصرف کننده شود؟

جمعه

روز تعطیل این هفته سرد را با یک مقاله آموزشی آغاز کردیم و در آن به شما یاد دادیم که چگونه می‌توان صدای شاتر دوربین را در گوشی‌های مختلف اندرویدی قطع کرد. البته کاربرد این عمل بیشتر در مواردی است که شما می‌خواهید تا صدای عکس گرفتن‌تان را کسی نشنود!

در یک مقاله جالب، به این موضوع پرداختیم که چرا آدرس وب‌سایت‌های مختلف به زبان انگلیسی است. البته شاید بتوان به‌خوبی حدس زد که دلیل اصلی‌اش به خاطر اختراع آن توسط انگلیسی زبانان بوده؛ اما به‌طور قطع موارد دیگری نیز در این امر دخیل است.

همچنین یک خبر جالب اندرویدی و البته در ارتباط با سازندگانش داشتیم که در آن اشاره شده هواوی توانسته از نظر میزان سوددهی، سامسونگ را پشت سر بگذارد و پس از اپل، به دومین کمپانی سودده دنیا برسد. قاعدتا شکست گلکسی نوت ۷ در جا ماندن سامسونگ تاثیر به‌سزایی داشته است، امری که البته پیش‌بینی می‌شود تا سامسونگ قادر به جبرانش باشد.

یک خبر جالب و خارج از دنیای فناوری نیز منتشر کردیم و با به نمایش در آوردن یک تصویر زیبا، نشان دادیم که لازم نیست یک رنگین کمان همیشه متشکل از رنگ‌های مختلف باشد و حتی نوع سفیدی از آن نیز در اسکاتلند مشاهده شده است!

نوشته آنچه گذشت؛ مروری بر مهم‌ترین مطالب دنیای فناوری در هفته‌ای که سپری شد اولین بار در پدیدار شد.