آیا ایران با خارج کردن دلار آمریکا از چرخه معاملات خارجی خود به بازاری بزرگ برای بیتکوین تبدیل خواهد شد؟

آیا ایران با خارج کردن دلار آمریکا از چرخه معاملات خارجی خود؛ به بازاری بزرگ برای بیتکوین تبدیل خواهد شد؟

در ۲۹ ژانویه (۱۰ بهمن)، رئیس بانک مرکزی ایران، ولی الله سیف رسما در یک مصاحبه تلویزیونی اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران دیگر از دلار آمریکا برای داد و ستدهای بین المللی استفاده نخواهد کرد. این تصمیم در واقع پاسخی به سیاست های رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا، مبنی بر ممنوعیت سفر موقت ورود اتباع خارجی به این کشور، از جمله ایران بود. در ادامه با تکرا همراه باشید.

بر اساس بیانیه رسمی بانک مرکزی ایران و همچنین گفته های آقای سیف، دولت ایران در نظر دارد که دلار آمریکا را با ارزهای پایدار دیگری در معاملات خارجی جایگزین کند.

هم اکنون، بانک مرکزی ایران در حال بررسی دو گزینه است: استفاده از یک ارز خارجی از جمله یورو که به طور گسترده ای برای معاملات خارجی در ایران مورد استفاده قرار می گیرد و یا استفاده از ارزهای مختلف که به مردم ایران امکان انتخاب یک ارز از بین چندین ارز را می دهد.

یکی از عمده موضوعاتی که تحلیلگران در این مورد به آن پرداخته اند، ار لحاظ بازپرداخت قانونی، دلار پایه و اساس صنعت نفت در ایران است، مبلغی که برآورد می شود، تقریباً ۴۱ میلیارد دلار درآمد نفتی است. به این ترتیب جایگزینی دلار آمریکا می تواند، پیامدهای سنگینی برای مقامات کشور داشته باشد.

صنعت بیتکوین ایران بازار چندان خوبی ندارد و دارای زیرساخته ای ضعیفی است. BTXCapital، اولین ارزی بیتکوینی است که در ماه اوت سال ۲۰۱۵ راه اندازی شد و به امید ایجاد امکانی برای فراهم کردن جایگزینی ایمن تر و قابل اعتماد تر برای پلتفرم های تجاری همچون، CoinAva و LocalBitcoins  وارد ایران شد.

شرکت BTXCapital در اظهار نظری اعلام کرده، ایران با وجود ۵۰ میلیون کاربر اینترنت، پتانسیل تبدیل شدن به یکی از بازارهای بزرگ بیتکوین در سال های آینده را دارد. گانش یونگ، مدیر عامل شرکت Draglet که وظیفه توسعه پلتفرم تبادل شرکت BTXCapital را بر عهده دارد، تاکید کرده، که پذیرش بیتکوین توسط مردم ایران با چالش هایی همراه خواهد بود.

یونگ در مصاحبه ای در اشاره به این موضوع گفته:”پذیرش بیتکوین در ایران واقعا سخت است. روش های مختلفی برای خرید بیتکوین وجود دارد اما روند آن بسیار پیچیده و میزان خرید (این ارز) هم بسیار ناچیز است. اما بازار آن بسیار گسترده است. جمعیت بزرگی با نسبت بالای اتصال به اینترنت متصل به این معناست که پتانسیل بالایی برای یک بازار کاملاً دست نخورده وجود دارد. پلتفرم ما تجارت را واقعا آسان می کند. همه کاری که باید انجام دهید، این است که ارز محلی را واریز کنید و وارد تجارت شوید.”

در این مورد، هند نمونه قابل توجهی است، چراکه مردم این کشور به دنبال ذخیره هایی به جز ارز و طلا بودند و بیتکوین این امکان را به وجود آورد تا مردم صاحب دارایی باشند که از بحران های اقتصادی و فجایع مالی مصون باشد. حال این احتمال وجود دارد که مردم ایران هم با توجه به تغییر و تحولات سیاسی-اقتصادی اخیر، به ارزهایی مانند بیتکوین که غیر متمرکز و به راحتی قابل انتقال هستند، توجه کنند.

منبع: cointelegraph

نوشته آیا ایران با خارج کردن دلار آمریکا از چرخه معاملات خارجی خود به بازاری بزرگ برای بیتکوین تبدیل خواهد شد؟ اولین بار در تکرا - اخبار روز تکنولوژی پدیدار شد.