آیا به راستی می‌توان سرعت اسمارت‌فون‌ها را افزایش داد؟!

امروزه، رقابت بین تکنولوژی‌های جدید بر سر سرعت بالا‌تر و کارایی بهتر سیستم است. سازندگان گوشی‌های هوشمند نیز همواره از این تکنولوژی‌ها در جهت ساخت و تولید اسمارت‌فون‌های بهتر و قوی‌تر بهره می‌برند. همین امر نیز دلیلی است برای میل و اشتهای سیر نشدنی کاربران گوشی‌های هوشمند که هر سال هند‌ست‌های خود را ارتقا دهند.

در این میان کاربرانی هستند که علاقه چندانی به تعویض گوشی خود ندارند، ولی هیچ شخصی در دنیا وجود ندارد که از کار کردن با یک اسمارت‌فون کُند، لذت ببرد. پس راه چاره برای این دسته از کاربران چیست؟

اگر جستجوی مختصری در اینترنت انجام دهید، متوجه خواهید شد که برنامه‌های بسیار زیادی با عنوان افزایش دهنده سرعت گوشی وجود دارند. متاسفانه همه این برنامه‌ها قابل اعتماد نیستند. پس راه حل مطمئن برای افزایش سرعت گوشی چیست؟

1- برنامه‌های باز را ببندید تا سرعت گوشی افزایش یابد

همه ما تجربه فشار دادن دکمه Home در گوشی و دیدن لیستی بلند بالا از برنامه‌های بسته نشده که اخیرا در گوشی اجرا کرده‌ایم را داریم. در مورد سیستم‌های کامپیوتری، تجربه نشان داده که هر چه تعداد برنامه‌های باز در پس‌زمینه سیستم عامل بیشتر باشد، سرعت کامپیوتر نیز پایین‌تر خواهد بود. ولی این منطق در مورد اسمارت‌فون‌ها صدق نمی‌کند. هر دو سیستم عامل اندروید و iOS این لیست را (که لیست برنامه‌های اخیر یا Recent apps نیز نامیده می‌شود) دارند.

بر خلاف آنچه که اکثر افراد تصور می‌کنند، پاک کردن برنامه‌ها از این لیست هیچ تاثیری در افزایش سرعت اسمارت‌فون نخواهد داشت. در واقع می‌توتن گفت که خلاف این قضیه صحت دارد.

هر دو سیستم عامل روش‌هایی برای مدیریت هوشمند حافظه RAM دستگاه دارند. برنامه‌هایی که در این لیست قرار می‌گیرند، در واقع در حال اجرا نیستند. آن‌ها در یک لیست حالت انتظار قرار گرفته‌اند تا در زمان نیاز، دسترسی به آن‌ها در سریع‌ترین زمان ممکن صورت گیرد. این سیستم اولین بار توسط کمپانی اپل و در سیستم عامل iOS استفاده شد. لازم به ذکر است که این روش باعث بهبود کارایی اسمارت‌فون و افزایش طول عمر باتری خواهد شد.

2- برنامه‌های تقویت کننده سرعت (Speed-Booster) را نصب نکنید

فروشندگان روغن مار در اوایل قرن بیستم از موقعیت خود سوء‌استفاده می‌کردند و با دروغ‌گویی و کلاه‌برداری، محصولات خود را به فروش می‌رساندند. اگر‌چه دوران فروش روغن مار گذشته، ولی همچنان فروشندگانی هستند که از شیوه مشابه برای فروش محصولات خود استفاده می‌کنند. آن‌ها از مفاهیم پیچیده فنی بهره می‌برند و به گونه‌ای تبلیغات خود را منتشر می‌کنند که ذهن کاربران مجاب به استفاده از محصولات‌شان شود. اگر نگاهی کوتاه به برخی از برنامه‌هایی که با عنوان افزایش دهنده سرعت RAM یا امثال آن ارائه شده‌اند بیندازید، به سادگی خواهید فهمید که این عنوان، صرفا یک دروغ تبلیغاتی است.

همانطور که اشاره شد، اسمارت‌فون شما روش‌های مخصوص خود را برای مدیریت حافظه و RAM دارد. بنابراین نیازی به استفاده از برنامه‌های اضافه نیست. استفاده از این گونه برنامه‌ها نه تنها باعث افزایش سرعت گوشی نمی‌شود، بلکه از لحاظ امنیتی نیز می‌تواند برای اسمارت‌فون شما مشکل‌ساز گردد. دلیل این مسئله، مجوز‌هایی است که برنامه در هنگام نصب به منظور دسترسی به تمامی اطلاعات موجود در اسمارت فون از کاربر دریافت می‌کند.

3- برنامه‌های سرکش را رام کنید!

اگر متوجه کاهش ناگهانی در سرعت، کارایی یا طول عمر باتری اسمارت‌فون خود شدید، ممکن است یک برنامه عامل به‌وجود آمدن این مشکل شده باشد. نرم‌افزار‌های بسیاری وجود دارند که گوشی شما را اسکن کرده و برنامه یا برنامه‌های مشکوک در این زمینه را به شما معرفی می‌کنند. پس از شناسایی برنامه، مراحل زیر را انجام دهید تا مشکل برطرف شود:

  • در صورت وجود، آپدیت‌های برنامه را نصب کنید.
  • در صورت وجود، بروز‌رسانی‌های سیستم عامل را نصب کنید.
  • گوشی را یک بار Restart کنید.

در سیستم عامل اندروید:

  • برنامه را از منو تنظیمات Force Stop کنید.
  • حافظه Cache مربوط به برنامه را پاک کنید.
  • حافظه داده (App data) مربوط به برنامه را پاک کنید.

در سیستم عامل iOS:

  • برنامه را حذف و مجددا نصب کنید تا داده‌های ذخیره شده مربوط به برنامه پاک شوند.

4- حافظه گوشی را پاک‌سازی کنید

عادت کردن به استفاده از برنامه‌ها، صفحه اصلی و لیست برنامه‌های گوشی‌های ما را تبدیل به یک کابوس کرده است. پاک کردن برخی برنامه‌های بلا‌استفاده، قطعا باعث کاهش در هم ریختگی و شلوغی گوشی خواهد شد. البته این فقط برنامه‌ها نیستند که فضای گوشی‌های ما را پر کرده‌اند. تصاویر، ویدیو‌ها، فایل‌های صوتی و موسیقی و حافظه‌های Cache مربوط به برنامه‌ها، همه و همه در پر شده حافظه و در نتیجه کاهش سرعت و کارایی آن نقش دارند.

همانطور که می‌دانید، برنامه‌های در حال اجرا، در RAM گوشی قرار می‌گیرند. ولی اگر بخواهید برنامه جدیدی باز کنید، این برنامه می‌بایست از حافظه داخلی سیستم خوانده شود. حال اگر حافظه داخلی گوشی شما پر باشد، سرعت خواندن و نشتن بر روی آن نیز کُند خواهد بود. پس اجرای برنامه جدید، در زمان بیشتری نسبت به حالت عادی به طول خواهد انجامید. در این مقاله می‌توانید با روش‌های پاک‌سازی حافظه گوشی بیشتر آشنا شوید.

5- گوشی را یک بار Restart کنید

Restart کردن، یکی از روش‌های معمول و متداول برای رفع مشکل دستگاه‌های الکترونیکی در هر زمانی است. این روش یکی از سریع‌ترین و تاثیر گذار‌ترین روش‌ها برای برطرف کردن مشکلاتی است که دلیل و عامل آن را نمی‌دانید. حد‌اقل در مورد کامپیوتر‌ها که این‌طور است. آیا اسمارت‌فون‌ها نیز از این قاعده پیروی می‌کنند؟! پاسخ مثبت است. پس حتما یک بار آن را امتحان کنید.

یکی از اصلی‌ترین دلایل کاهش سرعت اسمارت‌فون‌ها، کمبود حافظه RAM است. هر دو سیستم عامل اندروید و iOS روش‌های بسیار خوبی برای مدیریت حافظه دارند، ولی اپلیکیشن‌ها باعث عدم کارکرد صحیح این سیستم می‌شوند. تخصیص نادرست حافظه به یک برنامه یا عدم آزاد سازی حافظه توسط اپلیکیشن، از جمله عواملی هستند که سیستم را با کمبود حافظه مواجه می‌کنند.

حال با Restart کردن گوشی، حافظه RAM کاملا پاک می‌شود و برنامه‌های موقت نیز حذف می‌شوند. بنابراین فضای حافظه به مقدار لازم در اختیار سیستم عامل قرار خواهد گرفت که همین امر باعث می‌شود که اسمارت‌فون در حالت طبیعی و بدون کاهش سرعت کار کند.

نوشته آیا به راستی می‌توان سرعت اسمارت‌فون‌ها را افزایش داد؟! اولین بار در پدیدار شد.