آیا راهی برای نجات بخش اسمارت‌فون ال‌جی وجود دارد؟!

بخش اسمارت‌فون ال‌جی

همه چیزها برای ال‌جی خوب نیستند. بر خلاف نتایج کلی خوب، بخش موبایل ال‌جی بیش از شش فصل است که ضررهای زیادی را می‌بیند. البته برای کسانی که اخبار دنیای آی‌تی را دنبال می‌کنند، این موضوع شاید چندان تعجب‌برانگیز نباشد. جدیدترین مدل‌های ال‌جی نمی‌توانند دل مشتریان را بدست آورند، اما چندان هم بد نیستند. شاید بتوان در بخش اسمارت‌فون ال‌جی نیز نقاط مثبتی پیدا کرد.

ال‌جی G5 گوشی بدی نبود. G5 یک گوشی خلاقانه بود که پاسخی به سامسونگ گلکسی S7 محسوب میشد. بسیاری امید داشتند که موفقیت ال‌جی G2 تکرار شود، اما این اتفاق نیفتاد. برای بسیاری، ال‌جی برندی متعلق به گذشته است.

ال‌جی در سه ماهه سوم سال ۲۰۱۶، درآمد ۱۱.۸ میلیارد دلاری و سود عملیاتی ۲۵۲.۷ میلیون دلاری داشت. اما این نتایج خوب مالی محصول عملکرد خوب بخش لوازم خانگی و سرگرمی خانگی بوده است. اگر بخش موبایل را در نظر بگیریم، کاهش درآمد ۲۳ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۵ و ضرر و زیان ۳۸۹ میلیون دلاری در این بخش را می‌بینیم. کاهش ۲۳ درصدی درآمد نگران‌کننده است. اما فروش اسمارت‌فون ال‌جی در آمریکایی شمالی ۱۴ درصد افزایش داشت. آیا این موضوع می‌تواند به نجات ال‌جی بینجامد؟!

همیشه آسان است که از دیگران انتقاد کنیم وقتی در موقعیت آنها نیستیم. پس بنابراین قصد انتقاد از ال‌جی را ندارم. زمانی که اوضاع مالی یک شرکت مناسب نیست، شرکت می‌تواند چند راه را در پیش بگیرد: افزایش کیفیت محصولات، حفظ یا افزایش قیمت به منظور افزایش سود، پایین آوردن قیمت به منظور جذب مشتریان بیشتر. ال‌جی تصمیم گرفته که قیمت را بالا نگه داشته و با نوآوری مشتریان بیشتری کسب کند. مسلم است که این استراتژی نتیجه‌ای در بر نداشته است. طراحی ماژولار چندان عملی نبود و کیفیت محصولات نیز به اندازه رقبا نیست. در حالیکه ال‌جی V20 در اروپا طرفداران زیادی داشت، اما ال‌جی تصمیم گرفت که این محصول را در اروپا عرضه نکند.

بحران ال‌جی، اچ‌تی‌سی را در خاطر می‌آورد. در هر صورت، این کمپانی از نظر اقتصادی مقاوم بود و می‌تواند با استفاده از بخش‌های دیگر، ضررهای ناشی از بخش اسمارت‌فون را جایگزین کند. بر خلاف نتایج بد، این شرکت کره‌ای قصد فروش بخش موبایل خود را ندارد. ال‌جی برای فصل چهارم سال ۲۰۱۶، قصد دارد بر فروش بیشتر ال‌جی V20، سری K و سری X تمرکز کند.

ال‌جی از مشکلات خودش آگاه است، مشکل را جدی گرفته و تکنیک‌های بازاریابی خود را تغییر داده است. این کمپانی امیدوار است با نهایی‌کردن استراتژی‌های جدید خود، بتواند برای چالش‌های پیش رو آماده باشد. اینکه این استراتژی‌ها جواب می‌دهند یا نه، پرسشی است که باید پاسخ آن را در آینده جست. آینده‌ای که شاید چندان دور نباشد. نظر شما در این باره چیست؟! آیا بخش اسمارت‌فون ال‌جی با این تغییرات به جایی خواهد رسید؟!

نوشته آیا راهی برای نجات بخش اسمارت‌فون ال‌جی وجود دارد؟! اولین بار در پدیدار شد.