آیا مرگ سیانوژن برای اکوسیستم اندروید خوب است؟

آیا مرگ سیانوژن برای اکوسیستم اندروید خوب است؟

در اواخر سال گذشته، سیانوژن خبری را اعلام کرد که بسیاری از کاربران دوست نداشتند بشنوند: این سیستم‌عامل و سرویس‌هایش در ۳۱ دسامبر تعطیل می‌شوند. بسیاری از کاربران از این خبر ناراحت هستند، اما من فکر می‌کنم که این اتفاق ضروری بود!

برای درک بهتر مطلب باید به چند ماه قبل نگاهی بیندازیم. زمانی که سیانوژن مدیر عامل و بنیانگذار خود را جایگزین کرد، نشان می‌داد که مشکل دارد و در جهت درستی حرکت نمی‌کند. با اتمام سیانوژن، سازندگانی که از این سیستم عامل استفاده می‌کنند باید به این فکر باشند که از این سیستم عامل به سیستم عامل‌های دیگر بروند.

رابطه سیانوژن و وان‌پلاس که موفق‌ترین همکارش بود، به‌زودی و پس از یک گوشی خاتمه یافت. این زنگ خطری برای تجارتی بود که می‌خواست سلطه گوگل را در دنیای موبایل پایان دهد. همکاری با یک شرکت تازه‌کار سخت‌افزاری که قصد داشت دنیای موبایل را تغییر دهد، کار درستی بود، اما جدایی به دلیل چشم‌اندازهای متفاوت علامت خوبی نبود.

دیگر سازندگان باید همان کاری را انجام دهند که وان‌پلاس انجام داد: پلتفرم خود را بسازند و به سراغ اندروید استاک بروند. اگر سازندگان مختلف نسخه‌های خود را از اندروید بسازند، بهتر است تا اینکه بخواهند از یک سیستم عامل مانند سیانوژن استفاده کنند. این کار نیاز به زمان و پول دارد، اما کاربران بازنده نخواهند بود. این پروسه‌ای است که وایلی‌فاکس در بریتانیا شروع کرده و میکرومکس در هندوستان نیز می‌تواند انجام دهد.

این بدان معنا نیست که سازندگان باید به سراغ سیستم عامل Lineage بروند که تقریبا همان سیانوژن است، بلکه سازندگان راه طولانی و پر پیچ و خمی در پیش دارند. آنها باید تیم تشکیل داده و منابع زیادی به این کار اختصاص دهند.

گرچه بسیاری از کاربران دوست دارند که سرویس‌های گوگل را نبینند، اما حذف این سرویس‌ها به نفع سازندگان سخت‌افزار و نرم‌افزار نخواهد بود. البته خوب است که سرویس‌های متنوعی وجود داشته باشد، اما ساختن سرویس‌هایی همانند سرویس‌های گوگل چندان آسان نیست و در حال حاضر هیچ شرکتی توانایی چنین کاری را ندارد. قطع دسترسی سازنده یک سیستم عامل به آن سیستم عامل نیز چندان معقول به‌نظر نمی‌رسد.

با توجه به تغییرات داخلی سیانوژن به‌نظر می‌رسد که سیانوژن بین سوددهی و وفادار ماندن به اصل و ریشه، گیر افتاده بود. از یک جهت، تعطیلی شرکتی که هفت سال کار کرده بود که اندروید را بازتعریف کند و تجریه کاربری را بهتر کند، اتفاق غم‌انگیزی است. اما از جهت دیگر، این کار به تنوع بیشتر در اکوسیستم اندورید منجر می‌گردد که این خود به تجربه کاربری بهتر منتهی می‌شود.

نوشته آیا مرگ سیانوژن برای اکوسیستم اندروید خوب است؟ اولین بار در پدیدار شد.