آیفون‌های امسال اپل واقعا محشر خواهند بود

فناوری تشخیص چهره Face ID برای اولین بار توسط اپل بر روی آیفون X معرفی شد. در این تکنولوژی، از نور ساختاریافته برای تصویر کردن یک الگو بر روی سوژه استفاده می‌شود. انحرافات ایجادشده در الگو، برای محاسبه اطلاعات عمق و ایجاد نقشه‌های سه‌بعدی جهت تشخیص چهره فرد مورد استفاده قرار می‌گیرند. CNBC به نقل از تحلیلگران Barclays گزارش داده است که مدل‌های آیفون 2020 مجهز به نسخه جدیدی از این قابلیت خواهند بود. در این گزارش همچنین به اضافه شدن یک سنسور مدت زمان پرواز (ToF) بر روی دو مدل آیفون 12 پرو اشاره شده است.

اپل دو بار سیستم Face ID را بهبود بخشیده است. جدیدترین تغییر مربوط به آیفون‌های 2019 می‌شود که به‌گفته اپل ۳۰ درصد سریع‌تر از Face ID مدل‌های 2018 است. با اینکه گزارش مذکور می‌گوید سیستم تشخیص چهره اپل امسال به‌روزرسانی خواهد شد، اما هیچ اشاره‌ای به قابلیت‌های جدید آن نکرده است. شایعه دیگری وجود دارد و آن اینکه اپل تصمیم دارد Face ID را از روی آیفون‌های 2021 حذف کند و به جای آن از یک نسخه زیر نمایشگر Touch ID استفاده نماید. Touch ID، یک حسگر اثرانگشت بیومتریک است که اپل با آیفون 5s در سال 2013 معرفی کرد.

امسال شاهد چهار مدل آیفون 12 خواهیم بود

در بخش دیگری از گزارش آمده است که دو مدل پیشرفته‌تر آیفون‌های امسال یعنی آیفون 12 پرو و آیفون 12 پرو مکس مجهز به سنسورهای مدت زمان پرواز خواهند بود. سنسور ToF، مدت زمانی که طول می‌کشد تا اشعه‌های فروسرخ به سوژه برخورد کرده و به گوشی برگردند را اندازه‌گیری می‌کند و از این داده برای محاسبه اطلاعات دقیق‌تر عمق جهت بهبود قابلیت‌های واقعیت افزوده، افکت‌های بوکه طبیعی‌تر برای عکاسی پرتره و ایجاد نقشه‌های سه بعدی استفاده می‌کند. Ming-Chi Kuo، تحلیلگر معتبر موسسه TF International هم سال گذشته پیش‌بینی مشابهی کرده بود.

در مورد آیفون‌های 2020 باید بگوییم که ما انتظار دیدن چهار مدل آیفون را داریم: آیفون 12 با یک نمایشگر ۵.۴ اینچی AMOLED و یک دوربین دوگانه (واید + اولتراواید)، آیفون 12 پلاس با یک نمایشگر ۶.۱ اینچی AMOLED با همان دو دوربین در پشت، آیفون 12 پرو با یک صفحه‌نمایش ۶.۱ اینچی AMOLED اما با سه دوربین پشت (واید + تله‌فوتو + اولتراواید و سنسور ToF) و درنهایت آیفون 12 پرو مکس با همان سه دوربین و یک نمایشگر ۶.۷ اینچی AMOLED.

هر چهار مدل امسال، مجهز به چیپست A14 بایونیک اپل خواهند بود. این تراشه به احتمال زیاد از فناوری ساخت ۵ نانومتری TSMC استفاده خواهد کرد. هرچه عدد پروسه ساخت پایین‌تر باشد، ترانزیستورهای بیشتری در داخل چیپست قرار خواهند گرفت. وجود ترانزیستورهای بیشتر باعث قدرتمندتر و کارآمدتر شدن تراشه می‌شود. پروسه ۵ نانومتری TSMC همچنین از فناوری EUV یا لیتوگرافی پرتو فرابنفش برای قرار دادن دقیق‌تر ترانزیستورها در کنار هم استفاده می‌کند. TSMC می‌گوید که این چیپ‌های ۵ نانومتری، ۱۵ درصد قدرت بیشتر و ۳۰ درصد مصرف انرژی کمتری نسبت به چیپ‌های ۷ نانومتری خواهند داشت. بد نیست بدانید که تراشه A13 بایونیک دارای ۸.۵ میلیارد ترانزیستور بود؛ اما پیش‌بینی می‌شود که A14 بایونیک دارای ۱۵ میلیارد ترانزیستور در داخل خود باشد.

با فرض اینکه A14 بایونیک اپل با فناوری ۵ نانومتری ساخته خواهد شد، آیفون‌های 2020 یک سر و گردن بالاتر از همه گوشی‌های اندرویدی خواهند بود. این به خاطر آن است که اسنپ‌دراگون 865، اگزینوس 990 و تراشه Dimensity 1000 مدیاتک، همگی با فناوری ۷ نانومتری ساخته شده‌اند. البته به‌غیر از خانواده آیفون 12، سری میت 40 هواوی هم ممکن است مجهز به چیپ ۵ نانومتری باشند. انتظار می‌رود که واحد های‌سیلیکون هواوی تراشه کایرین 1020 را اواخر امسال معرفی کند.

اپل می‌خواهد در زمینه چیپ‌های مودم هم به پای گوشی‌های اندرویدی برسد. هندست‌های پرچمدار اندرویدی در حال حرکت از چیپ‌های رم LPDDR4 به سمت LPDDR5 هستند و پیش‌بینی می‌شود که اپل هم امسال به این گروه ملحق گردد. سامسونگ در حال‌حاضر این چیپ‌ها را تولید می‌کند، در حالیکه دیگر تامین‌کننده اپل یعنی SK-Hynix اواخر امسال شروع به تولید آن‌ها خواهد کرد. اپل ظاهرا تصمیم دارد که امسال مقدار حافظه دو مدل آیفون 12 پرو را ۵۰ درصد افزایش داده و به ۶ گیگابایت برساند.

نوشته آیفون‌های امسال اپل واقعا محشر خواهند بود اولین بار در اخبار تکنولوژی و فناوری پدیدار شد.