آیفون ۱۲ می‌تواند باعث پیشتازی اپل در بازار اسمارتفون‌های ۵G شود

بازار اسمارتفون‌ها به لطف محبوبیت دستگاه‌های 5G تقریبا در حال تجربه یک گذار مهم است. انتظار می‌رود که همه سازندگان اصلی گوشی‌های هوشمند از مزایای این تکنولوژی بهره‌مند شوند و حالا براساس گزارش موسسه Strategy Analytics، اپل می‌تواند با سری آیفون 12 خود، تا پایان سال آینده به یک پیشتازی اولیه در این زمینه دست یابد.

سامسونگ در فناوری 5G در سه ماهه اول و دوم 2020 پیشتاز خواهد بود

داده‌هایی که از بازار جمع‌آوری شده است نشان می‌دهند که سامسونگ با یک پیشتازی بی‌چون‌ و چرا در بخش اسمارتفون‌های 5G وارد سال 2020 خواهد شد. این شرکت کره‌ای، اوایل امسال با پرچمدار گلکسی 5G S10 شروع بزرگی داشت و پیشرفت‌های خود را اخیرا با معرفی گلکسی نوت 10 پلاس و گلکسی 5G A90 ادامه داده است.

سامسونگ در ادامه کار اتکای بسیار زیادی به این دستگاه‌ها خواهد داشت؛ به‌ویژه اینکه گلکسی 5G A90، در ماه‌های اولیه سال بعد، فروش‌های شرکت را تا زمان معرفی نسخه‌های 5G گلکسی S11، گلکسی S11 پلاس و گلکسی S11e همچنان حفظ خواهد کرد.

عرضه این پرچمداران و همچنین سایر مدل‌های 5G توسط سامسونگ باعث شده تا Strategy Analytics به این نتیجه برسد که شرکت در طول سه ماهه اول سال 2020 حدود ۴۰ درصد از فروش جهانی اسمارتفون‌های 5G را در اختیار خواهد داشت.

این موسسه اعتقاد دارد که در سه ماهه دوم سال 2020، حجم عظیم فروش‌ها عمدتا شامل سری گلکسی S11 خواهد بود. براساس گزارش مذکور، انتظار می‌رود که سامسونگ تعدادی دستگاه ارزان‌تر را نیز روانه بازار کند؛ با این‌حال، این کار برای حفظ سهم کلی بازار شرکت کافی نخواهد بود. پیش‌بینی می‌شود که سامسونگ سه ماهه دوم سال آینده را با سهم حدود ۳۵ درصدی از بازار 5G به پایان برساند.

هواوی بتدریج سهم بازار 5G سامسونگ را تصاحب خواهد کرد

اگر پیش‌بینی‌ها درست از آب در بیایند، هواوی در بازه زمانی بین ماه آوریل تا ژوئن سال بعد، سهم خود را در بازار 5G به‌آرامی افزایش خواهد داد. این افزایش، بیشتر به خاطر محبوبیت شرکت در داخل خود چین خواهد بود؛ ضمن اینکه، مردم این کشور سال آینده بتدریج به سمت دستگاه‌های 5G نیز گرایش پیدا خواهند کرد.

به‌علاوه، هواوی به‌رغم مشکلاتی که در حال‌حاضر با آنها دست به گریبان است، هنوز سهم بزرگی از بارگیری‌های اسمارتفون در اروپا را در اختیار دارد و پیش‌بینی می‌شود که این روند در ماه‌های اولیه سال 2020 هم بدون هیچ تغییری ادامه داشته باشد .

اما در رابطه با اینکه چه نوع دستگاه‌هایی می‌توان از هواوی انتظار داشت، باید بگوییم که ظاهرا شرکت خود را برای ارایه دسته‌ای از اسمارتفون‌های 5G آماده می‌کند که مشتریانی با بودجه‌های پایین‌تر را هدف قرار خواهد داد. همچنین شایعاتی وجود دارد مبنی بر اینکه، نسل بعدی گوشی‌های پرچمدار P40 و P40 پرو، به‌طور استاندارد از شبکه‌های 5G پشتیبانی خواهند کرد و بنابراین به عنوان رقیب مستقیم سری سامسونگ گلکسی S11 عمل خواهند نمود.

اپل در نیمه دوم سال 2020 بر بازار 5G سیطره پیدا خواهد کرد

سهم هر دو شرکت‌ سامسونگ و هواوی از بازار 5G در طول سه ماهه سوم سال بعد تقریبا بدون تغییر باقی خواهند ماند. با این‌حال، هرچه به پایان سال نزدیک‌تر خواهیم شد، انتظار می‌رود که اپل وارد مسابقه شود و به‌طرز باورنکردنی همه معادلات را تغییر بدهد.

موسسه Strategy Analytics معتقد است که تصمیم اپل برای عرضه گوشی‌های آیفون 12، ایفون 12 پرو و آیفون 12 پرو مکس با پشتیبانی از 5G، باعث پیشتازی شرکت در بازار اسمارتفون‌های 5G خواهد شد؛ به‌ویژه اینکه، انتظار می‌رود اپل در طول سه ماهه سوم سال آینده ۴۰ درصد و در سه ماهه پایانی 2020 حدود ۵۰ درصد از کل فروش‌های جهانی را در اختیار داشته باشد. برای رسیدن به چنین نتایجی، نیاز به  این خواهد بود که سری آیفون 12 نیز مثل آیفون 11 عملکرد خوبی داشته باشند؛ هرچند که بسیاری از تحلیلگران معتقدند نسل بعدی آیفون حتی بسیار ممحبوب‌تر از نسل فعلی در بین مشتریان خواهند شد.

تاثیر مستقیم محبوبیت اپل باعث کاهش سهم بازار هواوی در سه ماهه سوم و چهارم سال 2020 به ترتیب به ۲۵ و ۲۰ درصد خواهد شد. از طرف دیگر، سامسونگ نیز ممکن است در این سه‌ماهه‌ها به ترتیب شاهد کاهش سهم خود به ۱۵ و ۱۰ درصد باشد. با این‌حال، در بلند مدت، به‌خاطر عرضه دستگاه‌های 5G بیشتر به بازار، سهم اپل نیز بتدریج کاهش خواهد یافت؛ در حالیکه هواوی و سامسونگ ممکن است دوباره به رشد خود بازگردند. بنا بر پیش‌بینی‌های Strategy Analytics، سامسونگ در نهایت پیشتازی خود را در بازار 5G به‌خاطر سیطره کلی‌اش بر بازار گوشی‌های هوشمند، دوباره به دست خواهد آورد.

نوشته آیفون 12 می‌تواند باعث پیشتازی اپل در بازار اسمارتفون‌های 5G شود اولین بار در اخبار تکنولوژی و فناوری پدیدار شد.