آینده گوشی‌های کامپکت در هاله‌ای از ابهام!

sony-xperia-xz2-compact آینده گوشی‌های کامپکت در هاله‌ای از ابهام!

آیا بازار با انتظارات کاربران سازگار است یا خیر؟ شاید هم سیاست‌های دیگری در جریان است. در هر صورت طی سال‌های اخیر شاهد تغییر و تحول نرمی در بازار بوده‌ایم و گوشی‌های هوشمند کوچک کم‌کم از ویترین مغازه‌ها و قفسه‌ فروشگاه‌ها ناپدید شده‌اند.

AndroidPIT-sony-xperia-xz2-compact-2658-w782 آینده گوشی‌های کامپکت در هاله‌ای از ابهام!

همانند میلیون‌ها سال قبل که دایناسور‌های غول‌پیکر شرایط جدید زمین را تحمل نکردند و منقرض شدند، این‌بار اسمارت‌فون‌های کوچک نسل‌شان به خطر افتاده و به خاطر اندازه کوچک‌شان در حال انقراض هستند. با این حال سوال اینجاست که آیا هنوز جای امید برای باقی ماندن این نسخه‌های دوست‌داشتنی و خوش‌دست وجود دارد یا واقعا محکوم به مرگ هستند؟

آیا نسخه‌های جمع‌و‌جور (Compact) گوشی‌های هوشمند برای همه سلایق طراحی شده‌اند؟

می‌توانم حس کنم تمامی دوستانی که مشغول خواندن این مقاله هستند به این فکر افتاده باشند که امروزه در سال 2018 چه کسی حاضر است نمایشگر‌های کوچک را تحمل کند؟ خب باید اقرار کنم که به عنوان نفر اول من یکی از این افراد هستم. به علاوه هزاران نفر دیگر نیز در اینترنت و شبکه‌های اجتماعی و وبلاگ‌ها پیدا خواهید کرد که هنوز مشتاق داشتن گوشی‌های کامپکت هستند. با این حال فعلا مشکل اینجاست که حتی هزاران نفر نیز برای تشکیل یک اکثریت کفاف نمی‌دهد و طبیعتا شرکت‌های سازنده نیز علاقه چندانی به خواسته‌های اقلیت مشتریان نمی‌دهند.

این یک واقعیت غم‌انگیز است و سیستم کاری به این شکل به پیش می‌رود. برند‌های مشهور، بازار‌های پر مشتری را ترجیح می‌دهند و بقیه گزینه‌ها را در زیر پا له می‌کنند و هرگونه تلاشی از سوی اقلیت برای انجام یک کار متفاوت و درخواست برای عملی شدن ایده‌های دیگر مانند شنا کردن بر خلاف جریان آب است.

بیاید از موضوع بحث دور نشویم: سوال در مورد گوشی‌های هوشمند کوچک یا همان کامپکت بود. اساسا شما چرا یک گوشی کوچک نیاز دارید؟ البته امروزه کوچک تنها یک اصطلاح نسبی است زیرا هندست‌هایی را می‌توان یافت که برخلاف جثه کوچک دارای نسبت صفحه نمایش به بدنه بالایی هستند. پس برای درک بهتر باید بگوییم گوشی‌هایی با اندازه بین آیفون SE تا سونی XZ2 کامپکت. این دامنه‌ای از اندازه است که من به عنوان یک گوشی هوشمند کوچک در نظر می‌گیرم.

1-13 آینده گوشی‌های کامپکت در هاله‌ای از ابهام!

تا همین چند سال قبل گوشی‌هایی که امروزه کوچک می‌نامیم به عنوان مدل‌های غول‌پیکر معرفی می‌شدند. در حالی که برخی از افراد مایلند گذشته را با همه خوبی‌ها و بد‌ی‌هایش پشت سر بگذارند ولی بسیاری از افراد نیز هستند که هنوز به خاطرات گذشته دل‌خوش کرده‌اند و از سیر تکاملی گوشی‌های هوشمند ناراضی‌اند.

گوشی‌های کوچک خیلی راحت در جیب جا می‌شوند و راحت‌تر قابل کنترل و نگهداری هستند (پیشنهاد می‌شود مقاله مربوط به بررسی سایز جیب شلوار‌ها و اندازه گوشی‌های هوشمند را نیز مطالعه کنید). از طرف دیگر تنها با یک دست می‌توانید از این گوشی‌ها استفاده کنید بدون آنکه نگران افتادن و مشکل لمس گزینه‌ها باشید!

البته از سویی این گوشی‌های کوچک نقایص خاص خود را نیز دارند. برای مثال صفحه نمایش کوچک است و علاقه‌مندان به تماشای ویدیو و بازی را ممکن است اصلا راضی نکند. طبیعتا استفاده از محتوای یوتیوب و نتفلیکس بر روی یک گوشی هوشمند با صفحه نمایش بزرگ بسیار ساده‌تر است. اما باید در نظر داشت کاربران زیادی هستند که از گوشی‌های خود برای تماشای فیلم استفاده نمی‌کنند. هنوز هم اغلب کاربران مایلند فیلم‌ها را بر روی تلویزیون‌های بزرگ و یا لپ‌تاپ خود مشاهده کنند.

e82dbbdcaf0bc3bde0353c526c59bc08 آینده گوشی‌های کامپکت در هاله‌ای از ابهام!

پس اگر شما از گوشی‌های کامپکت لذت می‌برید و از گوشی به عنوان کنسول بازی و پرده سینما استفاده نمی‌کنید، چرا از گوشی‌های بزرگ استفاده می‌کنید؟ بعضی افراد ممکن است بگویند کار کردن بر روی گوشی‌های هوشمند مجهز به نمایشگر بزرگ راحت‌تر است. مثلا تایپ کردن در کیبورد آنها ساده‌تر است ولی موضوع تنها مربوط به عادت افراد است. البته طبیعتا تجربه تایپ در گلکسی نوت 9 نسبت به آیفون SE بسیار متفاوت‌تر است اما در هر دو مورد شما نیازمند تمرین و سازگار شدن با آن هستید، یعنی به مرور به آن عادت کرده‌اید!

آیا علت اصلی، بیشتر بودن مدل‌های بزرگ در بازار است؟

به طور خلاصه باید بگوییم ما طرفداران گوشی‌های کامپکت در برابر جریانی قدرتمند قرار گرفته‌ایم که فعلا بر روی گوشی‌های بزرگ شرط بسته است. هنگامی که روند گسترش گوشی‌های هوشمند بزرگ آغاز شده بود، اپل یک نسخه ویژه از آیفون به نام SE را ساخت. هندستی با ابعاد آیفون 5 ولی با قیمت بسیار ارزان‌تر از آیفون 6 (به خصوص اگر سخت‌افزار مورد استفاده در آن را در نظر بگیریم). ولی همانطور که در سخنرانی امسال اپل 2018 شاهد بودیم دیگر قرار نیست نسخه دوم آن وارد بازار شود و پرونده توسعه آن برای همیشه بسته شد.

در پایان خط، ما تنها به امید هندست دوست‌داشتنی سرزمین آفتاب مانده‌ایم، گوشی سونی اکسپریا XZ2 کامپکت به آخرین دلخوشی دوست‌داران گوشی‌های کوچک تبدیل شده است. در واقع سونی هرگز این طیف خاص از مشتریانش را فراموش نمی‌کرد و نسخه‌های کامپکت مدل‌های مختلف را در کنار دیگر سایز‌ها در دسترس قرار می‌داد. XZ2 کامپکت با صفحه نمایش 5 اینچی خود کمی بزرگ‌تر از گوشی‌های آیفون 5، 5s و SE است.

این گوشی انصافا بسیار عالی است به خصوص اینکه سونی به استفاده از نمایشگر‌هایی با حاشیه اندک روی آورده است. به علاوه استفاده از این گوشی بسیار راحت است. ولی باید اعتراف کرد، افراد بسیاری هستند که از گوشی‌های سونی خوششان نمی‌آید، بنابراین برخلاف میل‌شان مجبورند همچنان از گوشی‌های بزرگ دیگر برند‌ها استفاده کنند.

2-10 آینده گوشی‌های کامپکت در هاله‌ای از ابهام!

در هر حال نمی‌توان انتظار داشت در آینده نزدیک موج جدیدی از گوشی‌های کوچک وارد بازار شود و این دایناسور‌های کوچک به زودی منقرض خواهند شد و کامپکت دوست‌داشتنی سونی تنها به درد افراد خاصی مثل من خواهد خورد. از طرف دیگر افراد هم‌سلیقه با من روز به روز کمتر می‌شود. اگر اکنون یکی از مدیران یا مهندسان شرکت‌های سازنده در حال خواندن این مطلب است امیدوارم برای افرادی مثل من نیز گوشی هوشمند کامپکتی با سخت‌افزار قدرتمند، کیفیت بالا و طراحی زیبا بسازید ولی نه به قیمت آیفون XS مکس اپل! راستی اندازه گوشی شما چقدر است؟ شما از کدام دسته افراد هستید؟

نوشته آینده گوشی‌های کامپکت در هاله‌ای از ابهام! اولین بار در وب‌سایت فناوری پدیدار شد.