آی‌فون‌های سال ۲۰۲۱ احتمالا با ورژن پیشرفته فناوری تاچ آی‌دی اپل عرضه خواهند شد

تا موعد رونمایی رسمی اپل از سری جدید آی‌فون‌های خود احتمالا بیش از یک ماه زمان باقی‌مانده است. این هندست‌ها به احتمال فراوان شامل 2 مدل اولدی و یک نسخه ارزان‌قیمت‌تر با نمایشگر LCD خواهد بود. اما در حال حاضر سیل شایعات گسترده پیرامون اصلاحات تدارک دیده شده برای آی‌فون‌های مدل 2020 و 2021 به‌راه افتاده است.

گلکسی S10 پلاس یکی از دستگاه‌های اندرویدی بی‌شماری است که از اسکنر اثرانگشت یکپارچه با نمایشگر استفاده می‌کند

صرف‌نظر از عقیده شخصی شما، تحلیل‌گر مشهور با نام مینگ چی‌کو (به نقل از وب‌سایت 9To5Mac) ادعا می‌کند که آی‌فون 13 (این نام صریحا موردتائید قرار نگرفته است) با فناوری تشخیص هویت بیومتریکی عرضه خواهد شد. سایر منابع داخلی و شایعه‌پردازان پیش‌بینی می‌کردند که چنین پدیده‌ای طی سال جاری رخ دهد. این سناریو دیگر محتمل به‌نظر نمی‌رسد و اپل نیز با توجه به برخی مشکلات فنی می‌تواند بازگشت به حسگر محبوب تاچ آی‌دی را به تعویق انداخته و آن‌را به 12 ماه دیگر و سال 2020 موکول نماید.

فناوری احرازهویت مبتنی بر اثرانگشت با آینده مبهمی مواجه است

بر هیچ‌کس پوشیده نیست که اپل در زمینه به‌کارگیری فناوری‌های نوظهور، نابالغ و ابهام برانگیز به‌ندرت ریسک می‌کند و گاها در زمینه استفاده از برخی فناوری‌ها کمی بیش از اندازه تعلل به خرج می‌دهد. اکنون از زمان به‌کارگیری حسگر اثرانگشت یکپارچه با نمایشگر در دستگاه‌های اندرویدی پیشرفته بیش از 1 سال گذشته است. این فناوری در کشور چین معرفی شد و به‌تدریج در سراسر جهان و بسیاری از دستگاه‌های تولیدی برندهای مختلف شامل سامسونگ، هواوی، موتورولا، ال‌جی، نوکیا و بسیاری از تولیدکنندگان دیگر مورد استفاده قرار گرفت.

آی‌فون 8 آخرین نسل از آی‌فون با دکمه تاچ آی‌دی فیزیکی محسوب می‌شود

در این میان، مشکل اصلی این است که اسکنرهای اثرانگشت مخفی بسیار جذاب عموما در مقایسه با انواع سنتی چندان مناسب‌تر نیستند. در واقع حسگرهای یکپارچه با نمایشگر در اکثر موارد از نظر سرعت، دقت و قابلیت اعتمادپذیری در رتبه پایین‌تری قرار می‌گیرند و این وضعیت در خصوص خانواده گلکسی S10 کاملا مشهود است. اگرچه هندست ارزان‌قیمت‌تر گلکسی S10e به اندازه نسخه معمولی گلکسی S10 و گلکسی S10 پلاس چشمگیر نیست؛ اما این اسمارت‌فون از یک حسگر اثرانگشت فیزیکی در بخش جانبی بدنه بهره می‌گیرد. این حسگر تقریبا در 100 درصد مواقع، عملکرد بی‌نقصی از خود نشان می‌دهد.

البته این موضوع بدان معنا نیست که تولیدکنندگان اسمارت‌فون به متدهای سنتی اسکن اثرانگشتان کاربر برای دستگاه و اهداف تشخیص هویت حین فرآیند پرداخت باز خواهند گشت. در عوض انتظار می‌رود که عملکرد فناوری اثرانگشت یکپارچه با نمایشگر به مرور زمان بهبود پیدا کرده یا با مرگی دردناک مواجه خواهد شد. بدین‌ترتیب الگوی مذکور با فناوری تشخیص چهره سه‌بعدی جایگزین خواهد شد. البته این 2 مشخصه می‌توانند به‌صورت هم‌زمان در یک هندست به‌کار گرفته شوند و برخی شواهد نیز نشان می‌دهند که اکثر کمپانی‌ها چنین رویکردی را دنبال خواهند کرد.

نسل جدید تاچ آی‌دی و پیشرفت‌های پیوسته فناوری فیس آی‌دی به منزله رویایی در حوزه امنیت به‌شمار می‌روند

اگرچه اپل، قابلیت‌های جدید را به‌ندرت مورد ارزیابی قرار می‌دهد؛ اما یکی از اقدامات پرمخاطره اخیر کمپانی نهایتا ختم به خیر شد؛ چرا که فناوری پیش‌رو فیس آی‌دی در آی‌فون X سال 2017 عملکرد واقعا درخشانی از خود نشان داده است. این تکنولوژی با سرعت، قابلیت اعتمادپذیری و امنیت مناسب خود سریعا کار را برای طرف‌داران سیستم تاچ آی‌دی تسهیل نمود. در ادامه اپل طی اقدامی نه‌چندان شگفت‌انگیز، خانواده آی‌فون 2018 خود را با اسکنر چهره فوق پیشرفته عرضه کرد. عملکرد فوق‌العاده این سیستم، متد تشخیص اثرانگشت را به حاشیه راند. اکنون گوگل نیز تلاش می‌کند تا با عرضه اسمارت‌فون پیکسل 4 خود به رقابت با سیستم فیس آی‌دی اپل بپردازد.

عملکرد سیستم فیس آی‌دی آی‌فون XS چندان بی‌نقص نیست؛ اما کارآیی آن نزدیک به حالت ایده‌آل است

طبیعتا اپل به روند اصلاح تجربه فیس آی‌دی ادامه خواهد داد. اما چنان‌چه دقت این متد به اندازه کافی افزایش یابد؛ در این‌صورت حسگر اثرانگشت یکپارچه با نمایشگر به‌عنوان یک گزینه پشتیبان، نادیده گرفته نخواهد شد. به‌کارگیری 2 فناوری احرازهویت بیومتریکی پیشرفته در کنار یکدیگر می‌تواند یک سد غیرقابل‌نفوذ را در مقابل ماهرترین هکرهای جهان قرار دهد. بی‌تردید استفاده از مشخصه‌های مذکور به آسایش و تسهیل تجربه کاربری کمک خواهد کرد.

در نخستین گام، اپل بایستی اطمینان پیدا کند که کلیه تلاش‌ها در راستای احیاء یا مدرن‌سازی فناوری تاچ آی‌دی با استانداردهای کیفی سخت‌گیرانه این شرکت مطابقت خواهد داشت. بر اساس اظهارات مینگ چی‌کو این پدیده احتمالا 18 ماه دیگر زمان خواهد برد. بر اساس برخی گزارشات منتشر شده، میزان مصرف انرژی، اندازه ناحیه حسی سنسور اثرانگشت، ضخامت ماژول حسگر و نرخ بازده تولید از جمله چالش‌های انگشت‌شمار و لاینحل فعلی به‌شمار می‌روند. بسیاری از کاربران دستگاه‌های اندرویدی معتقدند که کارآیی گجت آن‌ها دقیقا تحت تاثیر همین مشکلات قرار دارد.

فناوری فیس آنلاک پیشرفته در اسمارت‌فون پیکسل 4 ارائه خواهد شد؛ اما کارآیی این سیستم تا چه اندازه مناسب خواهد بود؟

به همین دلیل، اپل احتمالا ترجیح می‌دهد تا منتظر مانده و به روند توسعه این فناوری در پشت درهای بسته ادامه دهد. بعلاوه بایستی به این واقعیت اشاره کرد که دستگاه‌های اندرویدی رقیب در زمینه پیاده‌سازی متدهای جایگزین فیس آی‌دی کماکان بسیار عقب‌تر از غول فناوری کوپرتینویی قرار دارند.

 

نوشته آی‌فون‌های سال 2021 احتمالا با ورژن پیشرفته فناوری تاچ آی‌دی اپل عرضه خواهند شد اولین بار در اخبار تکنولوژی و فناوری پدیدار شد.