آی‌فون تاشو مشکل اساسی اسمارت‌فون‌های انعطاف‌پذیر را حل خواهد کرد

اسمارت‌فون‌های خم‌شدنی بر روی کاغذ ایده فوق‌العاده جالبی هستند که با ارایه یک صفحه نمایش بزرگ به کاربر خود ضمن برطرف کردن برخی نیازهای اساسی، با تا شدن جای زیادی هم نمی‌گیرند. اما در میدان عمل چالش‌های بزرگی بر سر راه این فناوری جدید وجود دارد. یکی از اساسی‌ترین مشکلات مربوط به این هندست‌ها، آسیب به صفحه نمایش آنها در بلند مدت بر اثر باز و بسته شدن‌های متوالی است. ظاهرا سردی این شرایط را سخت‌تر و آسیب را بیشتر می‌کند.

اپل که هنوز محصولی با این ویژگی معرفی نکرده است، ظاهرا راه‌حلی برای این مشکل بزرگ دارد. در پتنتی که به تازگی منتشر شده است، کوپرتینویی‌ها نشان می‌دهند که عنصر اصلی برای جلوگیری از آسیب به صفحه نمایش گرما است. دستگاه اپل از طریق سنسورهایی دمای مناطق مختلف صفحه نمایش را اندازه می‌گیرد و در صورت سرد بودن بخشی از صفحه نمایش، آن را گرم خواهد کرد. به این صورت خطرات احتمالی برای آسیب به صفحه نمایش تا حدود زیادی کاهش پیدا خواهد کرد. اما چگونگی گرم کردن صفحه نمایش هم بسیار جالب توجه است.

ناگفته پیداست که اگر بخواهیم برای گرم کردن صفحه نمایش از قطعه‌ای مجزا استفاده کنیم، باید فضای بیشتری داشته باشیم و در نتیجه اندازه و احتمالا ضخامت دستگاه بیشتر خواهد شد. اپل برای حل این مشکل از نور استفاده می‌کند. به عبارت دیگر، در صورت سرد بودن بخشی از پنل صفحه نمایش، روشنایی آن قسمت به صورت خودکار افزایش پیدا کرده و پس از برگشتن به دمای عادی، نور نیز به حالت معمول برخواهد گشت.

اپل هنوز هم به صورت رسمی خبری در خصوص کار بر روی طراحی و تولید یک اسمارت‌فون خم شدنی نداده است. گفته می‌شود در صورتی که کوپرتینویی‌ها تصمیم به انجام چنین کاری داشته باشند، آی‌فون تاشو زودتر از نیمه دوم سال 2020 عرضه نخواهد شد. اما حتی عدم تولید آی‌فون تاشو نیز از جذابیت روشی که اپل برای حل مشکل گوشی‌های خم‌شدنی دارد، نمی‌کاهد.

نوشته آی‌فون تاشو مشکل اساسی اسمارت‌فون‌های انعطاف‌پذیر را حل خواهد کرد اولین بار در وب‌سایت فناوری پدیدار شد.