آی‌فون ۱۲ اپل با پوشش Ceramic Shield از تست‌های استقامتی سربلند بیرون آمد

پوشش محافظ ویژه موسوم به Ceramic Shield یکی از ویژگی‌های شاخص گوشی‌های سری آی‌فون 12 اپل به‌شمار می‌رود. این روکش از طریق فناوری گوریلا گلس و با استفاده از بلورهای نانوسرامیک تولید شده است. بر اساس اعلام اپل مقاومت این پوشش در برابر سقوط 4 برابر بیش‌تر است. کمپانی ادعا می‌کند که سرامیک شیلد با دوام‌ترین شیشه مورد استفاده در اسمارت‌فون‌ها به‌شمار می‌رود. کارشناسان حوزه فناوری در نخستین ارزیابی‌های خود به بررسی صحت و سقم این اظهارات پرداختند.

مدیر یک کانال محبوب یوتیوبی با نام EverythingApplePro از نخستین افرادی بود که میزان استقامت گوشی‌های آی‌فون 12 و آی‌فون 12 پرو را مورد ارزیابی قرار داد. هنگام سقوط گوشی‌ها از هر 2 سمت پشتی و جلویی و ارتفاعی همتراز با کمر انسان، هر 2 دستگاه صرفا دچار کمی خراشیدگی شدند؛ اما عملکرد آن‌ها کماکان کاملا طبیعی بود. با سقوط هندست‌ها از ارتفاعی همتراز با سر نیز نتایج مشابهی به‌دست آمد؛ با این تفاوت که در نمایشگر آی‌فون 12 پرو چندین پیکسل آسیب‌دیده نیز رویت شد.

آی‌فون 12 با توجه به پوشش محافظ سرامیکی خود از تست‌های استقامتی سربلند بیرون آمد

سپس فعال یوتیوبی اقدام به اجرای تست سقوط از ارتفاع حدودا 3 متری کرد. در این‌حالت نیز مدل استاندارد آی‌فون 12 دچار هیچ‌گونه صدمه آشکاری نشد؛ اما پس از بررسی دستگاه مشخص شد که دوربین گوشی از کار افتاده است. مدل گران‌قیمت‌تر آی‌فون 12 پرو بدون کوچک‌ترین مشکلی از این حادثه جان سالم به در برد. بعلاوه هر 2 اسمارت‌فون از همان ارتفاع و از سمت پنل پشتی به سمت پایین رها شدند. در هر 2 مورد پوشش شیشه‌ای پشتی هندست‌ها دچار شکستگی شد؛ اما روکش شیشه‌ای پنل جلویی هندست‌ها دچار هیچ‌گونه مشکلی نشد. در نتیجه سقوط از سمت صفحه‌نمایش، آی‌‌فون 12 پرو دچار شکستگی گلس سرامیکی شد؛ اما آی‌فون 12 این تست را پشت سر گذاشت. به‌طور کلی این فعال یوتیوبی از استقامت بالای هندست‌های جدید اپل شدیدا تحت تاثیر قرار گرفت.

 

یک فعال یوتیوبی دیگر با نام TechRax نیز تصمیم گرفت تا استقامت گوشی‌های آی‌فون 12 و آی‌فون 11 را با یکدیگر مقایسه نماید. هر 2 اسمارت‌فون با کمترین میزان آسیب‌دیدگی قاب آلومینیومی خود از نخستین تست سقوط جان سالم به در بردند. در تست بعدی هر 2 هندست از ارتفاعی همتراز با سر و از سمت نمایشگر به سمت پایین رها شدند. در نتیجه دستگاه سال گذشته جان سالم به در نبرد و تمامی سطح گلس جلویی گوشی دچار ترک‌خوردگی شد. این در حالیست که گوشی جدید آی‌فون 12 پس از انجام همین تست دچار هیچ‌گونه آسیب خاصی نشد.

 

کاربر دیگری با شناسه MobileReviewsEh نیز تصمیم گرفت تا با روشی کاملا متفاوت به ارزیابی استقامت آی‌فون 12 بپردازد. وی به منظور اعمال فشار بر روی نمایشگر گوشی از دستگاه ویژه‌ای استفاده کرد. پوشش سرامیک شیلد پیش از ترک‌خوردگی در برابر اعمال نیروی 442 نیوتونی استقامت کرد. برای مقایسه جالب است بدانید که نمایشگر مدل سال گذشته آی‌فون 11 با اعمال نیروی 352 نیوتونی دچار شکستگی شد.

 

نکته جالب‌توجه اینکه گلس به‌کارگیری شده در آ‌ی‌فون 12 نه‌تنها نسبت به نسل قبلی مقاومت بیش‌تری دارد؛ بلکه میزان آسیب‌پذیری آن در برابر خراشیدگی نیز به‌مراتب کمتر است. در آی‌فون 11 همانند اکثریت قریب به اتفاق اسمارت‌فون‌های مدرن با اعمال فشار در سطح ششم مقیاس موس خراش‌های کوچکی بر روی دستگاه پدیدار خواهند شد؛ در حالی‌که در مدل جدید آی‌فون 12 این خراشیدگی‌ها صرفا در سطح هفتم مقیاس موس قابل رویت خواهند شد.

نوشته آی‌فون 12 اپل با پوشش Ceramic Shield از تست‌های استقامتی سربلند بیرون آمد اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.