آی‌فون XR: شکستی دوباره که اپل سزاوار آن است

iPhone_XR_4-w782 آی‌فون XR: شکستی دوباره که اپل سزاوار آن است

گوشی‌های جدید آی‌فون XS و آی‌فون XS مکس چند ماه پس از عرضه به بازار در ویترین فروشگاه‌ها خودنمایی کرده و فروخته می‌شوند. این پدیده برای غول کوپرتینویی که کماکان در رتبه‌بندی جهانی عنوان بهترین برند را در اختیار دارد، اتفاق جدیدی نیست. همچنین نبایستی فراموش کرد که اپل نخستین شرکت در جهان است که یک میلیارد دلار ارزش دارد. با این‌حال ظاهرا اپل در برخی موارد رویکردهای نادرستی را اتخاذ نموده است.

iPhone_XR_2-w810h462 آی‌فون XR: شکستی دوباره که اپل سزاوار آن است

با نگرش واقع‌بینانه حتی بهترین کمپانی جهان نیز همواره می‌تواند اقدام نادرستی را انجام دهد. به‌نظر می‌رسد که ایده اپل مجددا از استراتژی بازاری مشابه سال 2013 یعنی ترکیب 2 مدل برتر آی‌فون با یک مدل ارزان‌تر بهره گرفته است. هندست ارزان‌قیمت‌تر، آی‌فون XR نام دارد و با 6 گزینه رنگی متفاوت ارایه می‌شود.

تا این لحظه هیچ چیز چندان عجیب نیست. این ایده ظاهرا مناسب به‌نظر می‌رسد؛ به گونه‌ای که سیمون اسکانو، نویسنده وب‌سایت AndroidPIT نیز اعتقاد دارد که این هندست از چندین مشخصه بسیار مثبت برخوردار است. آی‌فون XR برخلاف مدل اقتصادی پیشین فاقد بدنه پلاستیکی بوده و جهت کاربری مناسب از یک صفحه‌نمایش 6.1 اینچی استفاده می‌کند. با این‌حال در صورتی‌که این گوشی را با مدل‌های ممتاز آی‌فون مقایسه نمایید، متوجه خواهید شد که آی‌فون XR از اجزایی رده پایین‌تر بهره گرفته و مشاهده برچسب قیمتی 749 دلاری آن برای بسیاری از کاربران شگفت‌آور خواهد بود.

iPhone_XR_4-w782 آی‌فون XR: شکستی دوباره که اپل سزاوار آن است

خریداری آی‌فون XR به اندازه‌ای که تصور می‌کنید، آسان نیست.

تجربه‌ای مشابه در گذشته

همان‌طور که گفته شد، همه چیز تا حد زیادی خاطره سپتامبر سال 2013 را در ذهن زنده می‌کند. در آن مقطع زمانی اپل از آی‌فون 5S و آی‌فون 5C با کمال شگفتی رونمایی کرد. بسیاری از مردم برای مدت زمانی طولانی منتظر معرفی یک اسمارت‌فون ارزان‌قیمت از سوی اپل بودند و به‌نظر می‌رسید که این زمان بالاخره فرا رسیده است. عرضه آی‌فون 5C با برچسب قیمتی 549 دلاری رویداد بسیار ناخوشایندی بود و جنجال‌های فراوانی را به‌دنبال داشت. در ابتدای امر مشتریان با توجه به قیمت نامناسب این هندست به آن پشت کردند، اما در ادامه شکایاتی از سوی سهام‌داران نیز مطرح شد. علی‌رغم آن‌که فروش نخستین آی‌فون پلاستیکی نمایانگر یک موفقیت واقعی نسبت به سایر رقبا بود (فروش آی‌فون XR از مجموع فروش اسمارت‌فون‌های سامسونگ گلکسی S4 و ال‌جی G2 نیز فراتر رفت)؛ اما در مجموع آی‌فون 5C یک شکست خفیف قلمداد می‌شد.

در وهله اول، دسترسی فراوان به این دستگاه برای نخستین بار موجب سقوط فهرست قیمت‌گذاری محصولات اپل شد. از مجموع حدودا 51 میلیون گوشی آی‌فون خریداری شده بین سال‌های 2013 و 2014 تنها 13 میلیون دستگاه به آی‌فون 5C اختصاص یافت. حتی در آن زمان احتمالا بازار هم در حد و اندازه انتظارات اپل واکنش نشان نداد. پس چرا کمپانی 5 سال بعد چنین سناریویی را دوباره امتحان کرد؟

iphone-5c-colors-w782 آی‌فون XR: شکستی دوباره که اپل سزاوار آن است

علی‌رغم شواهد عینی، آی‌فون 5C احتمالا به منزله شکستی برای فروش اپل بود.

شاید بایستی با انعطاف بیش‌تری به قضیه نگاه کرد

در آی‌فون XR، پلاستیک با شیشه جایگزین شده است. اما این گوشی می‌تواند تجربه تاریخی خود را تکرار نموده و یا حتی با ناکامی بیش‌تری نسبت به نسل قبلی مواجه شود. در واقع تقریبا 2 ماه پس از معرفی گوشی‌های جدید توسط تیم کوک، فروش آی‌فون‌های XS و XS مکس رشد فوری 45 درصدی را در مقایسه با نسل قبلی (گوشی‌های آی‌فون 8 و آی‌فون 8 پلاس) تجربه کرد و یکی از چشمگیرترین نتایج را برای اپل رقم زد.

با این‌حال ظاهرا چنین گفته‌ای در خصوص آی‌فون XR صادق نخواهد بود. اپل واقعا از اشتباهات گذشته خود عبرت نگرفته است. آی‌فون ارزا‌ن‌قیمت (که با قیمت 749 دلاری خود برای بسیاری از کاربران ارزان‌قیمت نیست) در بازار به موفقیت قابل‌توجهی دست نیافته است. براساس اطلاعات اخیرا کسب شده، تقاضا برای آی‌فون XR به حدی پایین بوده است که اپل ناچارا به مونتاژکنندگان چینی خود شامل فاکسکان و پگاترون دستور داده تا بلافاصله سرعت تولید این گجت را کاهش دهند.

بر اساس برنامه‌ریزی قبلی پیش‌بینی می‌شد که فاکسکان ماهیانه تقریبا 100 هزار دستگاه آی‌فون XR را تولید نماید. اما ظاهرا این رقم در حدود 30 درصد کاهش خواهد یافت که میزان قابل‌توجهی به‌شمار می‌آید. این موضوع در خصوص شرکت پگاترون نیز صادق است. این کمپانی هیچ‌گونه داده آماری را ارایه نمی‌دهد؛ اما وضعیت کاملا مشابه خود را نیز کتمان نمی‌کند. پگاترون اعلام کرد که تولید آی‌فون XR دیگر به ظرفیت از پیش برنامه‌ریزی شده نخواهد رسید. از سوی دیگر اپل حتی هرگونه مشارکت احتمالی یک صنعت مونتاژکننده دیگر با نام ویسترون را لغو کرد. این کمپانی برای پشتیبانی از تولید آی‌فون XR در صورت تقاضای بالای مشتریان مهیا شده بود.

foxconn-w782-e1542626220843 آی‌فون XR: شکستی دوباره که اپل سزاوار آن است

به کمپانی‌های فاکسکان و پگاترون دستور داده شده تا سطح تولید آی‌فون XR را کاهش دهند.

به‌طور خلاصه چگونه ممکن است که در سال 2018 اپل هنوز متوجه نشده باشد که آی‌فون ارزان‌قیمت در دنیای فانتزی ساخت این کمپانی هیچ جایی ندارد؟ خصوصا در وهله نخست چنان‌چه بودجه کافی برای خریداری آی‌فون XR را در اختیار داشته باشید، تنها با کمی هزینه بیش‌تر می‌توانید یکی از مدل‌های پیشرفته‌تر را تهیه نمایید.

چالش اپل در قبال طرفداران خود به حدی قوی است که نتایج تماما گویای آن هستند: 2 مدل برتر آی‌فون به رکورد جدیدی در زمینه فروش دست یافته‌اند؛ در حالی‌که مدل اقتصادی در یک باتلاق گرفتار شده است.

عدم تمایل اپل برای اعلام اطلاعات آماری بیش‌تر

علاوه بر این بایستی بیانیه اخیر اپل را مدنظر قرار دهیم: کمپانی تصمیم گرفته تا هرگز اطلاعات فروش محصولات خود را مجددا منتشر نکند. چنین حرکتی به احتمال فراوان مانع از پیش‌بینی درآمدهای آینده کمپانی خواهد شد. بی‌میلی اپل جهت اعلام حجم مبادلات خود نشان می‌دهد که غول کوپرتینویی با عقب‌گردی اساسی دست‌به‌گریبان است و می‌خواهد تمرکز افکار عمومی را به موضوعات دیگری معطوف نماید.

رنگ‌های روشن و قیمت‌های ارزان‌تر برای طرفداران اپل جذاب نیست؛ افرادی که ترجیح می‌دهند در عوض آی‌فون XR، مدل‌های قدیمی‌تر آی‌فون را خریداری کنند. با نزدیک شدن به ایام کریسمس، توانایی کمپانی برای احیای تولید این هندست بسیار محدود است. اپل برای سال‌ها مورد تحسین کاربران واقع شده است؛ اما اکنون بایستی مخاطبان خود را بشناسد.

شما در خصوص آی‌فون XR چه‌طور فکر می‌کنید؟ آیا اپل با عرضه این هندست، اشتباه بزرگی را مرتکب شده است؟

نوشته آی‌فون XR: شکستی دوباره که اپل سزاوار آن است اولین بار در وب‌سایت فناوری پدیدار شد.