ابرآمد توسط همکاران سیستم و رمیس معرفی شد

صبح امروز و در همایش بزرگی که تحت عنوان رویداد تخصصی رایانش ابری توسط همکاران سیستم در محل همایش‌های برج میلاد تهران برگزار گردید، عملکرد این شرکت به‌همراه رونمایی از آخرین محصولات و خدمات، شرح داده شد.

در ابتدای این کنفرانس، فرید فولادی، مدیر عامل همکاران سیستم بر روی صحنه آمد و صحبت خودش را با بحث رایانش ابری شروع کرد، وی با اشاره به مصرف ۱۵ درصدی از منابع دیتا سنترها گفت: این عدد، میزانی است که ما از منابع دنیا به‌صورت میانگین استفاده می‌کنیم، اما اگر منابع خودمان را به اشتراک بگذاریم تا ۶۵ درصد میزان استفاده افزایش یافته و این یعنی صرفه‌جویی! رایانش ابری هم دقیقا همین معنی را دارد که البته فقط به صرفه‌جویی در منابع ختم نمی‌شود. تعاریف مشخصی برای رایانش ابری وجود دارد، رایانش ابری یعنی اینکه به اندازه نیاز و تقاضایی که داریم، منابع سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در اختیارم قرار بگیرد، منابعی که به‌صورت امن و پشتیبانی شده است.

بسیار می‌بینیم که خیلی از سازمان‌ها بخشی از اطلاعات‌شان بنا به دلایلی از بین رفته است، پس باید کاری بکنیم که امنیت آن‌ها را تامین کنیم که برای سخت‌افزارهای اضافه هزینه بیشتری بپردازیم، اما آیا همه سازمان‌ها چنین توانایی دارند؟ امروزه در دنیا با رایانش ابری این کارها را به متخصصین و دیگرانی می‌سپاریم که منجر به کاهش هزینه و بالا بردن کیفیت می‌شود.

رایانش ابری هم انواعی دارد که به آن ابر عمومی یا ابر خصوصی می‌گویند. برای سازمان‌های بزرگ ابر خصوصی درست می‌شود اما سایرین از ابر عمومی بهره می‌گیرند. صرفا استفاده کردن از سرویس‌های خارجی نکات خودش را هم دارد.

بایستی بگویم که رایانش ابری رشد خودش را در جهان کرده و اکنون در دهه دوم زندگی‌اش به‌سر می‌برد. رایانش ابری به یک تکنولوژی بالغ تبدیل شده و همه از آن استفاده می‌کنند: در واقع موتور محرکه نرم‌افزارهای دیجیتال است. در حال حاضر در دنیا ۷۵ درصد سازمان‌ها بخشی از مجموعه خود را بر روی کلاود آورده‌اند که عدد بسیار بزرگی محسوب می‌شود.

شرکت‌های کوچک، استارتاپ‌ها، سازمان‌های بزرگ، دولتی و بانک‌ها از رایانش ابری استفاده می‌کنند. مثلا کوکاکولا دیتا سنتر خودش در گرجستان را چندی پیش تعطیل کرد و به سمت استفاده از سرورهای گوگل رفت. نت فلیکس از سال ۲۰۰۸ چنین کاری را آغاز کرد، جنرال الکتریکس در سال ۲۰۱۴ شروع به اجرای برنامه جدیدی کرد و فرضش این بود که یک دیتاسنتر صنعتی برای خودش بسازد اما در ۲۰۱۷ تصمیم گرفت این کار را نکند و از سرویس‌های آمازون بهره بگیرد.

تقریبا از کلاود همگی به‌صورت روزانه استفاده می‌کنیم ولی استفاده‌های سازمانی چطور است؟ آیا کلاود انقدر امن است که سازمان‌ها تمام عملیات خودشان را بر روی آن انجام دهند؟ ۹۳درصد سازمان‌ها معتقدند که امنیت اطلاعات آن‌ها در کلاود بیشتر است. پیش‌بینی می‌شود که در سال ۲۰۲۵ در حدود ۸۰ درصد عملیات سازمان‌ها که حتی شامل عملیات حساس هم می‌شود، بر روی کلاود قرار بگیرد. همین‌طور در سال ۲۰۲۰ حدود ۷۰ درصد بودجه سازمان‌ها صرف حضور و استفاده در کلاود خواهد شد.

وضعیت رایانش ابری در ایران دارای آمار و اطلاعات دقیقی نیست اما می‌توان گفت خیلی پیشرفت نکرده، اگرچه از آن استفاده می‌کنیم اما آن مقداری که بایست رشد نکرده و زیرساخت‌های مناسبی نیز برایش فراهم نشده است. یک لحظه تصور کنید که چه تعداد دیتاسنتر در ایران درست شده و سخت‌افزار بر روی آن‌ها قرار گرفته است. همکاران سیستم به عنوان بزرگ‌ترین سیستم ارایه کننده ERP در ایران، برای اولین بار در حدود دو سه سال پیش ERP خودش را بر بستر کلاود عرضه کرد. آن را با قیمت مناسب و با صرفه ارایه کردیم و بسیاری از شرکت‌هایی که متوسط بودند، مشتری همکاران سیستم شدند.

دوستان محصولات آینده همکاران سیستم بر بستر رایانش ابری، مطمئن‌تر، به‌روزتر و با صرفه‌تر خواهند بود. فکر می‌کنم این فضایی که ایجاد می‌شود، محصولات جدیدی را ایجاد کرده و به بسیاری از ارتباطات سازمان‌ها کمک خواهد کرد، همچنین محصولات متفاوت و جدیدی را ارایه خواهیم نمود.

پس از این صحبت‌ها، فولادی از محسن طلایی، معاونت توسعه محصولات همکاران سیستم دعوت کرد تا به توضیح بیشتری از عملکرد همکاران سیستم در فضای ابری بپردازد. وی گفت: بیش از ۳۰ سال است که همکاران سیستم در حوزه آی‌تی کشور فعال بوده و نرم‌افزارهای زیادی را به مشتریان خودش عرضه کرده است. می‌خواهم درباره تعدادی از محصولات همکاران سیستم و تغییر و تحولات‌شان در چند وقت اخیر با شما صحبت کنم.

راهکاران، ERP بومی همکاران سیستم است یعنی از صفر تا صد آن در داخل کشور تولید شده و مشاوران و متخصصان به آن در کشور کمک کردند تا شکل بگیرد؛ به‌صورت ماژول در بازار ارایه شده و همچنان در حال تشکیل روند و پیشرفت خودش است.

چیزهایی که در این ERP قرار گرفته، موضوعات متنوعی است، همچون چند زبانی یا موضوعات چند ارزی که در ERP همکاران سیستم وجود دارد. از روزی که این ERP وارد بازار شد، مبتنی بر وب بود که شاید در آن زمان کمی عجیب به‌نظر می‌رسید، چیزی که امروزه بسیار روتین و عادی است.

حال باید بپرسم، معنی کلاد فرست چیست؟ همکاران سیستم با نگاه به این رویکرد از دو سال پیش ERP خودش را برای کلاد متناسب سازی کرده است. بنابراین یکی از خصوصیت‌های رویکرد کلاد فرست این است که ERP ما با توجه به منافع حوزه رایانش ابری خودش را منطبق ساخته است. در رویکرد دوم، همکاران سیستم می‌خواهد از تمام فرصت‌هایی که در بازار به‌خاطر رایانش ابری ایجاد شده است، برای کلاد بهره بگیرد. در رویکرد سوم، کلاد خصوصیتی دارد که به ما این امکان را می‌دهد تا بستر محصولات جدید را بر روی آن ایجاد کنیم و برای همین همکاران سیستم هر محصولی را که عرضه می‌کند، بر بستر کلاد خواهد بود.

ERP عملیات سازمان را کنترل و شفاف می‌کند و به آن‌ها اجازه می‌دهد تا مدیریت بهتری را بر روی‌شان داشته باشد. هوشمندی تجاری جایی است که مشتریان ارشد علاقه دارند تا ببینند که آیا سازمان‌شان به سمت هدف‌گذاریی‌هایی که گذاشتند، حرکت می‌کند یا خیر! این روش علی‌رغم مزایی که دارد، چالش‌هایی را هم در سازمان ایجاد می‌کند که نیاز به پردازش‌های سخت‌افزاری و استقراری بالایی دارد. شرکت‌ها می‌توانند این هزینه را خودشان انجام دهند و یا اینکه این کار را به راهکاران ابری بسپارند. ما سعی کردیم که یک لایه اولیه از هوشمندی تجاری را عرضه کنیم و در صورتی‌که مورد رضایت‌شان قرار گرفت، وارد لایه‌های بعدی آن شویم.

تا به حال همکاران سیستم، مدیریت مرکز مشتریان را عرضه نمی‌کرد اما الان یک CRM تحت کلاود را نیز به آن‌ها ارایه خواهیم کرد که سبب شده تا پوشش دهی ما کامل‌تر شود. انتظار داریم تا نرم‌افزارهای‌مان به مرزهای گسترده‌تری از سازمان‌ها نفوذ کند. امروزه صاحبان کسب و کار علاقه دارند تا منابع خودشان را صرف ایجاد ارزش افزوده کنند. ما در راهکاران سعی کردیم تا محدوده را گسترش داده و کمک کنیم تا هزینه کم‌تری را متقبل شوند.

پس از وی، محمد عزیزاللهی، معاونت توسعه بازار همکاران سیستم به روی صحنه آمد و گفت: قاعدتا هر پدیده‌ای که شکل می‌گیرد، به مدت زمانی نیاز دارد تا آن را به عنوان یک فرآیند عادی در سازمان خود تعریف کنیم. علاقه دارم تا ابتدا با شما درباره تاریخچه‌ای صحبت کنم تا ببینیم فناوری چگونه وارد کسب و کارها می‌شود. سیستم‌های غیرابری هزینه‌های زیادی چون لایستس نرم‌افزار، پیاده سازی و آموزش، سخت‌افزار و زیرساحت به همراه نگهداشت دارند اما در سیستم‌های ابری، هزینه اصلی فقط حق اشتراک و یک بار پیاده سازی و آموزش است و باقی موارد دیگر وجود ندارند. به گفته گارتنر، سیستم‌های ابری تا ۷۷درصد نسبت به سیستم‌های غیر ابری هزینه را کاهش می‌دهند.

امروز ما برای سگمنت‌های مختلف بازار قابلیت پاسخ‌گویی و ارایه سرویس داریم. دغدغه‌ای در بازار وجود داشت که شرکت‌های متوسط که امکان کم‌تری برای سرمایه‌گذاری دارند، چه‌کاری باید برای دستری به راهکاران ابری بکنند؟ ما در آینده تمام محصولات‌مان را بر روی ابر ارایه می‌کنیم و برای بخش دولت هم سیستم ابر امن را ارایه خواهیم نمود. آیا در حال حاضر فضای خدمات ابری استفاده می‌شود و تجاربی برایش وجود دارد؟ بیش از ۵۵۰ مشتری در حال استفاده از این سیستم هستند که منحصر به حوزه خاصی نیست. بخش زیادی از آن‌ها بازار متوسط است که بسیاری به سمت بازارهای بزرگ هم حرکت می‌کند. همکاران سیستم در حال حاضر ۱۰هزار مشتری دارد و تصمیم گرفتیم به‌خاطر مزایای مشهودی که خدمات ابری دارد، بخش بزرگی از این بازار را به سمت آن هدایت کنیم.

میزان آپ‌تایم سیستم ما ۹۹.۷۴ درصد است که نشان می‌دهد میزان دسترسی چقدر بالاست. فرض کنید در سازمان خودتان یک دیتاسنتر دارید، اگر به هر دلیلی سخت‌افزار یا زیرساخت دچار مشکل شود، سرور شما از دسترس خارج خواهد شد و برپا سازی مجدد هزینه و وقت زیادی می‌گیرد و حال اگر آن را با زمان ۹۹.۷۴ درصدی مقایسه کنید، متوجه می‌شوید ضمانت بسیار قابل قبولی است.

یکی از ویژگی‌های بسیار مهمی که بر روی ابر ارایه می‌شود، دسترس پذیری آن است. از تمام نقاط کشور و یا خارج کشور دسترسی به سیستم‌های راهکاران ابری برقرار است. حتی در زمان قطعی اینترنت در دو ماه پیش، دسترسی هیچ کدام از مشتریان ما قطع نشد.

بعد از عزیزاللهی، فولادی دوباره بر روی صحنه آمد و با اشاره به همکاری با شرکت رمیس صحبت گفت که ما به توافق‌هایی با آن‌ها دست یافتیم تا سرویس درجه یک با کیفیت بسیار زیاد برای مشتریان خودمان ایجاد کنیم و از احسان پورمند، مدیر عامل رمیس می‌خواهم تا در این ارتباط به ارایه سخنرانی بپردازد، پورمند با اشاره به فعالیت هجده ساله شرکت متبوعش گفت: در طی این سال‌ها رمیس ۹۵۰ پروژه مختلف در کشور ایجاد کرده است. با افتخار ما مجری، طراح و نگه‌داری کننده از پروژه کارت ملی هستیم، پشتیبانی از ده‌ها بانک و بیمه هم توسط رمیس انجام شده است. ما بیش از سی هزار ترابایت ظرفیت ذخیره‌سازی فقط در سال جاری به سازمان‌های داخلی ارایه کردیم. با توجه به ترند تکنولوژی و فراگیر شدن استفاده از سیستم‌های ابری، به دنبال این بودیم که چنین سرویسی را در کشور ارایه بدهیم.

فکر می‌کنیم سه مولفه برای انتقال سازمان‌ها به سرویس‌های ابری نیاز است. اول دسترسی به منابع سخت‌افزاری که ما در رمیس تمام توان لجستیکی خودمان را سازماندهی کردیم تا علی‌رغم تمام تلاش‌های روزمره‌ای که وجود دارد، شرایطی را فراهم کنیم که در هر لحظه ۳۰۰ دستگاه سرور و ۳۰۰ دستگاه پشتیبان ساز را موجود داشته باشیم. مولفه دوم، یک تیم خبره، جوان و در عین حال با تجربه در رمیس است که توانایی این تیم ارایه راهکارهای جامع و یکپارچه است. ما در جامعه‌ای هستیم که دسترسی به افراد متخصص یک چالش برای سازمان‌ها است. مولفه سوم، تجربه پشتیبانی و نگهداری از مجموعه‌هایی که به‌صورت ۲۴ ساعته در ۷ روز هفته سرویس می‌دهند. ما علاوه بر یک تیم متخصص، ابزار و فرآیندهای مورد نیاز را نیز فراهم کرده‌ایم.

در بررسی‌های خود به این نتیجه رسیدیم که اگر می‌خواهیم یک زیرساخت قدرتمند و تراز جهانی را به مشتریان ارایه بدهیم، بیش از هرچزی به یک همراه و همکار قدرتمند و همدل نیاز داریم، ما امروز اینجا هستیم تا یک خبر دست اول را به اشتراک بگذاریم. خبر این است: ابرآمد متولد شد! سرکت ابرآمد قرار است این خدمات رایانش ابری را به شما منتقل کرده و این سرویس‌ها را ارایه دهد.

پس از این اعلام خبر، محمد سلطانی،‌ مدیر عامل ابرآمد برای توضیح در ارتباط با این شرکت جدید بر روی صحنه آمد و گفت: همان طور که دوستان دیگر گفتند، کسب و کارها امروزه به شدت به آی‌تی وابسته است و بیزینسی در هنگامی موفق است که سرویس‌های مناسبی را در زمان مناسب از آی‌تی دریافت کند. انتظار کسب و کارها از بخش آی‌تی بسیار زیاد است، انتظار وجود دارد که بسیار سریع عمل کند و سریع پاسخ بدهد. محرمانگی اطلاعات را حفظ کند و تداوم کسب و کار با توجه به تداوم سرویس‌های آی‌تی تضمین شود؛ همه این‌ها هم با یک هزینه کم انجام پذیرد!

برای اینکه آی‌تی بتواند به‌درستی لایه کسب و کار را ساپورت نماید، به ۴ مولفه نیاز دارد که اولین آن تکنولوژی‌های مناسب است که با توجه به سرویس‌های ارایه دهنده، عرضه خواهد شد. دومین مولفه نیروی انسانی است و سومین مرتبط با فرآیندهایی است که به‌درستی باید طزاحی و پیاده سازی گردند، مولفه چهارم هم حوزه اطلاعات است و مدیران آی‌تی برای آنکه تصمیم گیری درستی داشته باشند، نیازمند اطلاعات هستند و این دیتا در قالب یک سری شاخص‌های کلان بایستی در اختیارشان قرار بگیرد.

در تک تک حوزه‌ها شاخص‌هایی وجود دارد که در مولفه اطلاعات قرار می‌گیرد. مثلا هزینه تمام شده یک سرویس آی‌تی یا بخش آی‌تی چیست؟ این خودش یک شاخص است که در صورت اندازه‌گیری، اطلاعات بسیار خوبی را به مدیریت سازمان می‌دهد که البته امری دشوار است.

در ابرآمد سعی کردیم تا با نگاه به چالش‌هایی که در کشور ما کسب و کارهای مختلف با آن درگیر هستند، سرویس‌هایی را طراحی کنیم که پاسخگوی نیازهای واقعی بوده و آن‌ها در بازار وجود دارند. یکی از این سرویس‌ها و شاید مهم‌ترین سرویسی که در ابرآمد ارایه می‌دهیم، دیتاسنتر مجازی ابرآمد است. ما در این سرویس، لایه‌هایی که عمدتا شامل بخش سخت‌افزاری دیتاسنتر می‌شود، پوشش می‌دهیم. ما پشتیبانی و نگاه‌داری دیتا سنتر مجازی را هم بر عهده می‌گیریم و برای همین بخش عمده‌ای از دغدغه‌ها مرتفع می‌شود.

ما این راهکارها را یک بار پیاده کرده‌ایم و همه می‌توانند از آن استفاده کنند. تجهیزات امنیتی ما امکان آپدیت دارند که همین امر سبب می‌شود تا یک مشکل مهم برای سازمان‌ها برطرف شود. سرویس دیتاسنتر مجازی کاملا مدیریت شده است و تا سطح اطلاعات این مدیریت را انجام می‌دهد.

اگر بنا به هر دلیلی سازمانی نخواهد تا راهبری را بر عهده ما بگذارد، سرویس دیگری را تعریف کرده‌ایم که سروییس VPC ابرآمد است. به این ترتیب که مشتری می‌تواند یک ابر خصوصی را در دل ابرآمد پیاده سازی نماید. در این حالت راه‌بری و مدیریت این ابر خصوصی بر عهده مشتری خواهد بود.

وقتی بحث کلاود مطرح شد، بحث لایه‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مطرح شدند. در طی چند سال اخیر یکی از سرویس‌هایی که مورد استقبال قرار گرفته، سرویس‌های کلادی است، موضوع پلتفرم به‌قدری اهمیت یافته که خود کلاد را گاهی به عنوان یک پلتفرم نگاه می‌کنند. یکی از سرویس‌هایی که تعریف کردیم، پلتفرم است و نگاه‌مان در این سرویس نگاه به آینده بوده و معتقدیم که در آینده نقش مهمی را بازی می‌کند.

از دیگر سرویس‌هایی که در ابرآمد ارایه کردیم، دسکتاپ ابری است و طبیعتا از هر کجا می‌توانید به آن دسترسی داشته باشید. این امر ارزش خیلی زیادی را به‌خصوص برای شرکت‌هایی که افراد در آن بسیار جابجا می‌شوند، ایجاد می‌کند.

چالش بسیاری از سازمان‌ها مساله بکاپ یا دیتاسنتر دوم است، ما در قالب سرویس شرایط بحرانی، به مشتری اجازه می‌دهیم که دیتاسنتر دوم خودشان را در محل ابرآمد داشته و با هزینه بسیار کم‌تر آن را در بستر ابر استفاده کنند تا اگر سایت اصلی‌شان دچار مشکل شد، سرویس‌شان ادامه یابد.

در سرویس پشتیبان گیری ابرآمد شما می‌توانید دیتاهای خودتان را در این بستر داشته باشید که مدل‌های مختلفی از این سرویس را پیاده سازی کرده‌ایم. درصورتی‌که نرم‌افزار بکاپ خودتان را داشته باشید، قادر هستید تا به‌صورت مستقیم حتی با استفاده از آن نرم‌افزار، یک بکاپ هم بر روی ابرآمد ذخیره کنید. این دیتا به‌صورت امن و رمزگذاری شده بر روی ابرآمد قرار می‌گیرد.

با سپردن بخشی از فرآیندهای کاری خودتان به ابرآمد، از بسیاری از کارها رها شده و می‌توانید به حوزه‌های کلان و استراتژیک‌تر بپردازید. یکی از تفاوت‌هایی که ما فکر کردیم لازم است تا نسبت به سایرین ارایه کنیم، این است که تیم فنی ما با تجربیاتی که دارد، در کنار شما قرار می‌گیرد و در طی چرخه در کنارتان حضور خواهد داشت و این امر تکرار خواهد شد چرا که فرآیندی یک‌باره نیست و به‌صورت تدریجی خواهد بود. کسی که سرویس ابری می‌دهد، بایستی در کنار شما باشد تا این مهاجرت تدریجی بر بستر ابر اتفاق بیافتد.

سلطانی در پایان گفت: ما معتقدیم استفاده از سرویس‌های ابرآمد، به شما کمک می‌کند که مدیریت هوشمندتر، کارآمدتر و آسان‌تری در حوزه آی‌تی داشته و بسیاری از چالش‌هایی که به‌صورت روزمره با آن درگیر هستید، حل نمایید.

نوشته ابرآمد توسط همکاران سیستم و رمیس معرفی شد اولین بار در اخبار تکنولوژی و فناوری پدیدار شد.