اتصال ۴۴۹ روستا به شبکه ملی اطلاعات/ افزایش ۱۰۰ درصد تقاضای استفاده از شبکه دیتا/ تکمیل پوشش تلفن همراه در ۳۴۸ روستا

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان خراسان جنوبی با اشاره به برنامه های وزارت ارتباطات برای توسعه شبکه تلفن همراه، اینترنت پرسرعت و شبکه فیبر نوری در سطح روستاهای کشور از دسترسی 449 روستای بالای 20 خانوار این استان به شبکه ملی اطلاعات در سال گذشته خبر داد.
 مصطفی بهی مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات این استان با اعلام این خبر گفت: برنامه های ارتباطی این وزارت در سال گذشته شامل توسعه شبکه تلفن همراه، توسعه اینترنت پرسرعت روستایی و توسعه شبکه فیبر نوری در سطح روستاها بوده است که در خراسان جنوبی نیز در هر بخش شاهد اجرای پروژه هایی بوده ایم. 
وی ادامه داد: با اجرای این طرح ها با وجود تعهد وزارت ارتباطات برای تامین پوشش همراه در روستاهای بالای 100 خانوار، در خراسان جنوبی در حال حاضر از 380 روستای بالای 60 خانوار 348 روستا از پوشش تلفن همراه بهره مند هستند و این رقم با اجرای پروژه های جاری در سال 99 به 379 روستا می رسد. 
بهی افزود: در بخش اینترنت پرسرعت روستایی، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات متعهد شده است، تا پایان برنامه ششم، 80 درصد روستاهای بالای 20 خانوار را از اینترنت پرسرعت بهره مند کند که در خراسان جنوبی از 918 روستای بالای 20 خانوار، تا پایان سال 98، 449 روستا از این سرویس برخوردار شده اند و 162 روستا نیز در ادامه اجرای طرح ها در سال 99 از اینترنت پرسرعت بهره مند می شوند. 
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان خراسان جنوبی در ادامه به اجرای طرح توسعه شبکه فیبر نوری روستایی اشاره کرد و گفت: در سال گذشته برای تقویت زیرساخت های ارتباطی روستاها طرح اتصال آنها به شبکه فیبر نوری به اجرا درآمد که از 403 کیلومتر فیبر نوری مصوب شده برای اجرا در استان، حدود 80 کیلومتر اجرا شد و مابقی در سال99 بهره برداری می شود. 
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان در بخش گزارش فعالیت های مرتبط با فناوری اطلاعات اظهار کرد: از جمله فعالیت هایی که در این بخش در سال 98 انجام شده است می توان به برگزاری کارگاه های آموزشی در حوزه امنیت ارتباطات و پدافند سایبری با همکاری مرکز آپا دانشگاه بیرجند، توسعه شبکه «هانی نت» کشور در استان با اتصال و ارتقا سخت افزاری شش دستگاه اجرایی استان، پیگیری عضویت هفت دانشگاه و موسسه آموزش عالی در شبکه علمی کشور، مشارکت و حمایت از برگزاری یک رویداد استارت‌آپ ویکند و شش رویداد و کارگاه آموزشی در برای توانمندسازی کسب و کارهای حوزه فناوری اطلاعات استان و همچنین بهره برداری از فاز اولیه سامانه انجام الکترونیکی استعلام های بین دستگاهی استان با مشارکت دستگاه های خدمات رسان استانی اشاره کرد.
وی افزود: در سال گذشته کارگروه دفاتر خدمات پیشخوان دولت و بخش عمومی هفت فقره پروانه دفاتر پیشخوان خدمات دولت در سطح استان صادر کرد.
بهی با اشاره به تفاهم نامه منعقده وزارت ارتباطات با ستادکل نیروهای مسلح با هدف طرح مهارت آموزی پرسنل وظیفه گفت: طی سال 98 در قالب این تفاهم نامه و با هماهنگی به عمل آمده با بخش آموزش رده های نظامی استان، 1126 نفر ساعت آموزش تخصصی حوزه فناوری اطلاعات به پرسنل وظیفهارائه شد.
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان خراسان جنوبی با اشاره سرعت اینترنت در ایام انتهایی سال98و ابتدای سال جاری گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا و در خانه ماندن مردم، تقاضای استفاده از اینترنت بالا رفت و در زمان های پیک مشترکان برای اتصال به شبکه با مشکل مواجه شدند که با تمهیدات صورت گرفته در حال حاضر مشکلی در این خصوص وجود ندارد. 
وی اظهار کرد: در این ایام بیش از 100 درصد افزایش تقاضای استفاده از شبکه دیتا داشته ایم و میانگین پهنای باند مصرفی دیتای استان در هر روز حدود 26 گیگابیت برثانیه بوده است که این رقم، 20 درصد پهنای باند ورودی استان است و در زمینه پهنای باند دیتا استان ظرفیت لازم وجود دارد.