اثنی عشری: بازار ارتباطات ایران ظرفیت ۱۷ شرکت را ندارد

رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای با تاکید بر لزوم توسعه اینترنت ثابت برای اجرای طرح تحول دیجیتال، تاکید کرد: سهم بازار آن‌قدر نیست که ۱۷ شرکت بخواهند در این زمینه کار کنند و باید برنامه‌ای برای اینترنت ثابت داشته باشیم که طبیعتاً بخشی از این طرح هم ادغام شرکت‌هاست.
 
با توجه به عدم برخورداری شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت ثابت از جایگاه موردنظرشان که یکی از دلایلش عدم سرمایه‌گذاری لازم است، مسؤولان ارتباطی، راه‌حل را در ادغام این شرکت‌ها می‌دانند؛ موضوعی که به سبب توسعه و سرمایه‌گذاری و امکاناتی که تاکنون فراهم کرده‌اند، به راحتی انجام نمی‌شود.
 
مدتی است به نظر می‌رسد، چالش‌ها و مشکلات شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی ثابت بیش از پیش خود را نشان داده و بخش خصوصی خواهان حل این مشکلات است. موضوعاتی که به اذعان این شرکت‌ها، به‌دلیل نرخ پایین اپراتورهای موبایل در ارائه‌ی دیتا و یا عدم سرمایه‌گذاری FCPها در حوزه توسعه کیفیت خدمات اینترنتی، به گفته‌ی مسؤولان دولتی رخ داده، اما درنهایت نتیجه‌ای جز کاهش مشتری اپراتورهای ثابت نداشته است.
 
اعطای پروانه به ۱۷ شرکت از اول اشتباه بود
 
در این راستا، محمدباقر اثنی‌عشری - به عنوان رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای - با اشاره به تاکید وزیر ارتباطات بر ادغام شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی به ایسنا گفت: سازمان نظام صنفی هم با این پیشنهاد موافق است. ما معتقدیم اینکه به ۱۷ شرکت پروانه FCP دادند، از اول اشتباه بود، از ابتدا برنامه این بود که چهار شرکت پروانه داشته باشند. زیرا سهم بازار آن‌قدر نیست که ۱۷ شرکت بخواهند در این زمینه کار کنند.
 
وی درباره‌ی راهکار اجرایی کردن این راه‌حل توضیح داد: برنامه‌ای که داریم و با وزارتخانه درباره‌ی آن صحبت می‌کنیم این است که یک مشاور گرفته شود و یک طرح ادغام برای شرکت‌های اپراتور ثابت طراحی کند. البته این موضوع هم پیچیدگی‌های زیادی دارد، زیرا ساختار شرکت‌ها و طراحی آن‌ها و مدل‌های تجاری آن‌ها متفاوت است.
 
رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای ادامه داد: در نهایت باید همه بازیگران این عرصه از وزارت ICT، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، اپراتورها، مخابرات و شرکت‌های خصوصی اپراتور ثابت به یک جمع‌بندی و طرح ملی برسند که امیدواریم در سال ۹۸ به آن نقطه برسیم؛ اینکه همه‌ی بازیگران زیر این طرح را امضا کنند و یک برنامه برای اینترنت ثابت داشته باشیم که طبیعتاً بخشی از این طرح هم ادغام شرکت‌هاست.
 
ادغام شرکت‌ها می‌تواند مثبت باشد
 
اثنی‌عشری در پاسخ به این‌که آیا ادغام شرکت‌ها می‌تواند کمکی به شرکت‌هایی که در آستانه ورشکستگی هستند، داشته باشد، گفت: به این نقطه رسیدیم که هر حرکتی می‌تواند کمک کند به اینکه شرکت‌ها از این بحران در بیایند و ادغام شرکت‌ها هم می‌تواند مثبت باشد. البته طبیعتاً ممکن است برخی از این طرح متضرر شوند اما همکاری همه ضروری است.
 
وی هم‌چنین درباره‌ی ضرورت لزوم توسعه‌ی اینترنت ثابت بیان کرد: جلسات متعددی برگزار و صحبت‌های زیادی شده است؛ ما معتقدیم اینترنت ثابت، نیاز مملکت و نیاز توسعه در طرح تحول دیجیتال است و ما نمی‌توانیم بدون اینترنت ثابت برنامه‌هایمان را اجرا کنیم. وقتی صحبت از اینترنت اشیا و شهر هوشمند می‌شود، قطعاً یکی از پایه‌هایش اینترنت ثابت است. اما مدل اجرا و این‌که به چه شکل می‌خواهد اجرا شود و راهکارها و ابزارهایش باید چطور باشد را همه باید طوری فداکاری کنند که در نهایت به یک راه‌حل ملی برسیم.