احتمالا بیشتر سیاره‌های قابل سکونت به صورت کامل توسط آب پوشیده شده‌اند

احتمالا بیشتر سیاره‌های قابل سکونت به صورت کامل توسط آب پوشیده شده‌اند

احتمالا تصور شما از یک سیاره مناسب برای سکونت، سرزمینی شامل خشکی و دریا است که به طور ایده‌آل این دو باهم در تعادل هستند. اما لزوما این طور نیست، در حقیقت شما کمتر ممکن است که در این سیاره‌ها خشکی ببینید.

فرگوس سیمپسون (Fergus Simpson) پژوهشگر دانشگاه بارسلونا در بررسی‌های اخیر خود نشان داده است که بیشتر سیارات قابل سکونت به احتمال زیاد به طور کامل در آب غوطه‌ور هستند. سیمپسون با استفاده از یک برنامه‌ شبیه‌سازی کامپیوتری که فاکتورهای متعدد یک سیاره قابل سکونت را در نظر می‌گیرد (مانند چرخه آب‌های عمیق و فرسایش) نشان داده است که بیشتر این سیارات مقدار قابل توجهی آب دارند و خشکی در آن‌ها کمتر از 10 درصد است، این در حالی است که 29 درصد زمین خشکی و 71 درصد آن دریا است.

به طور معمول در سیاره‌های کم آب، آب‌های سطحی تبخیر شده تا جایی که خشکی سرتاسر سیاره را بپوشاند. علاوه بر این، اندازه سیاره هم نقش مهمی دارد. سیاره‌های بزرگتر (از جمله زمین) به احتمال زیاد همانند یک دنیای آبی با اقیانوس‌های عمیق‌تر هستند و طبق محاسبات جاذبه قوی‌تری دارند در حالی که سیاره‌های کوچکتر به نسبت، سرزمین‌های خشک بیشتری دارند.

داده‌های به دست آمده نشان می‌دهد که زمین به دلیل داشتن حوزه‌های عمیق آبی غیرعادی یک سیاره کاملا نادر و ایده‌آل است. برخلاف آنچه که به نظر می‌رسد، آب مقدار کمی از حجم زمین را در مقایسه با سایر سیاره‌ها اشغال کرده است.

البته متخصص فیزیک نجومی شان ریموند (Sean Raymond) به Gizmodo گفته که هنوز ناشناخته‌های زیادی وجود دارد که ممکن است نقش مهمی در میزان سطح آب داشته باشد و مدل‌های اخیر نیز که از شبیه‌سازی سیاره‌های آبی به دست آمده، با سطح آب کمتر به طور نسبی قابل اعتماد هستند. با این وجود، سیمپسون بیان کرده است که فرضیه وی به زودی قابل آزمایش است. دستگاه‌های جدید (مانند تلسکوب فضایی جیمز وب) قدرت کافی برای اندازه‌گیری ترکیبات اتمسفر سیاره‌های بیگانه را خواهند داشت و این سرنخ‌هایی از میزان آب در سطح آن‌ها به دست می‌دهد. این پژوهش این نکته را یادآوری می‌کند که ما نباید فرض کنیم یک سیاره فقط بخاطر اینکه مقدار زیادی آب دارد برای سکونت مناسب است.

نوشته احتمالا بیشتر سیاره‌های قابل سکونت به صورت کامل توسط آب پوشیده شده‌اند اولین بار در پدیدار شد.