احتمالا گلکسی S11 پلاس سامسونگ به یک نمایشگر کشویی مجهز خواهد بود!

وب‌سایت LetsGo Digital به‌تازگی پتنتی از سامسونگ با عنوان «Electronic Device including flexible display» منتشر کرده که در ماه آوریل امسال در سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO) به ثبت رسیده و ممکن است سرنخ‌هایی را درباره طراحی احتمالی گلکسی S11 پلاس در اختیار ما قرار دهد. پتنت مذکور، هندستی را نشان می‌دهد که مجهز به یک نمایشگر کشوییِ جمع‌شدنی، بدون حاشیه بالایی است. حاصل کار، دستگاهی شده است که تقریبا همه صفحه‌نمایش آن در جلو قرار دارد؛ البته به‌جز یک فریم فلزی نازک در پایین، که نمایشگر از آنجا به سمت بالا و پایین جمع می‌شود.

با سُر دادن نمایشگر به سمت پایین، سایز کلی آن افزایش می‌یابد و حرکت دادن آن به سمت بالا، که باعث جمع‌شدن آن می‌شود، اندازه آن را کاهش می‌دهد. صفحه‌نمایش جمع‌شدنی، در پشت دستگاه قرار دارد و از قسمت پایین، به بالای گوشی حرکت می‌کند. با باز شدن رول نمایشگر، یک صفحه‌نمایش دوم کوچکتر نیز بر روی قاب پشت هندست وجود دارد که بخشی از نمایشگر جمع‌شدنی را استفاده می‌کند. پاسخ دادن به یک تماس تلفنی از طریق سُر دادن نمایشگر به سمت بالا امکان‌پذیر خواهد بود.

بخشی از پتنت نیز به یک دوربین زیر نمایشگر پرداخته که با باز شدن رول نمایشگر، شروع به دَوران کردن می‌کند. دوربین سلفی گوشی، در نیمه پایین دستگاه قرار داده شده است. در پشت هندست، یک قابلیت ‘through-hole’ وجود دارد که به لنز دوربین اجازه گرفتن عکس، حتی در حالت جمع‌شده، خواهد داد. پتنت مذکور، همچنین به یک نسخه دو دوربینه این پیکره‌بندی هم اشاره کرده است.

اسمارتفون هواوی P40 که انتظار می‌رود در سه ماهه اول سال بعد معرفی گردد، احنتمالا دارای یک دوربین سلفی زیر نمایشگر خواهد بود. ضمن اینکه اوپو و شیائومی هم ظاهرا در حال کار بر روی چنین تکنولوژی‌ای هستند. دلیل جابه‌جا کردن دوربین سلفی از حاشیه بالا به زیر صفحه‌نمایش، افزایش نسبت نمایشگر به بدنه، بدون استفاده از یک دوربین کشویی یا یک ناچ است. ضمنا با به‌کارگیری این روش، نیازی به هول پانچ هم نخواهد بود.

البته ساخت تکنولوژی نمایشگر جمع‌شدنی موجود در پتنت، ممکن است زمان زیادی طول بکشد. اما وب‌سایت LetsGo Digital می‌گوید که گلکسی S11 پلاس که انتظار می‌رود مجهز به یک صفحه‌نمایش «کشیده‌شده» بزرگتر باشد، احتمالا از یک نمایشگر کشوییِ جمع‌شدنی برای این منظور استفاده خواهد کرد. اما در مورد دوربین زیر نمایشگر  نیز باید بگوییم که هرچند این گزینه برای گلکسی S11 پلاس امکان‌پذیر است، اما احتمال دارد که شاهد به‌کارگیری آن در دومین گوشی تاشو سامسونگ در ماه آوریل سال آینده باشیم.

نوشته احتمالا گلکسی S11 پلاس سامسونگ به یک نمایشگر کشویی مجهز خواهد بود! اولین بار در اخبار تکنولوژی و فناوری پدیدار شد.