احتمال تمدید ۶ ماهه معافیت هواوی برای مراوده تجاری با آمریکا

در تابستان امسال بود که کمپانی هواوی وارد لیست سیاه وزارت صنعت و امنیت آمریکا شد و در پی آن، دولت این کشور، تجارت شرکت‌های آمریکایی با این کمپانی چینی را ممنوع کرد. اما دولت آمریکا، معافیت ۳ ماهه‌ای برای این کمپانی در نظر گرفت تا بتواند کسب و کار خود را از آمریکا خارج کند. علاوه بر ۳ ماه اولیه، دولت آمریکا ۳ ماه دیگر هم به این کمپانی چینی معافیت داد و به نظر می‌رسد هواوی به دنبال تمدید این معافیت برای ۶ ماه دیگر است
 
این معافیت، کمپانی چینی را همچنان در لیست سیاه وزارت صنعت و امنیت آمریکا نگه خواهد داشت اما به این معناست که یک سری از کمپانی‌های آمریکایی می‌توانند تجارت خود را با هواوی ادامه دهند و از زیرساخت‌های هواوی استفاده کنند.
 
یکی از سخنگوهای وزارت بازرگانی آمریکا از پاسخ دادن به تمدید معافیت جدید هواوی امتناع کرده و همچنین تایید نکرد که آیا تمدید آن محتمل است یا خیر. اما وب سایت خبری Politico می‌گوید که بسیاری از ارائه دهندگان خدمات ارتباطی در مناطق حاشیه نشین آمریکا، برای تامین زیرساخت‌های خود با هواوی تجارت می‌کنند و قطع این همکاری به شدت به کسب و کار و کیفیت ارائه خدمات آن‌ها آسیب می‌زند.
 
اما با این حال به نظر می‌رسد معافیت جدید هواوی، شامل حال شرکت‌های کوالکام، اینتل و مایکرون نخواهد شد زیرا این شرکت‌ها و کسب و کار آن‌ها در دسته‌بندی «امنیت ملی» قرار می‌گیرند و به همین دلیل نمی‌توان از سرگیری تجارت آن‌ها با کمپانی هواوی را متصور شد.
 
 
در همین راستا مقاماتی از کالیفرنیا، نگرانی‌های خود نسبت به منع تجارت با کمپانی هواوی را ابراز کرده‌اند. آن‌ها معتقد هستند که ممنوعیت تجاری با این کمپانی، باعث می‌شود تا رقبای کره جنوبی و تایوانی یا همان سامسونگ و مدیاتک بتوانند جای این کمپانی چینی را بگیرند. البته مشخص نیست که این نگرانی چه دلیلی دارد، ولی با این حال به نظر می‌رسد که غول سازنده گوشی، ۶ ماه دیگر هم به تجارت خود با آمریکا ادامه می‌دهد.