احتمال عرضه آیفون ۸ با نمایشگر خمیده در سال آینده

احتمال عرضه آیفون ۸ با نمایشگر خمیده در سال آینده

آیفون سال آینده ممکن است با نمایشگر خمیده روانه بازار شود. اپل از سازندگان آسیایی درخواست کرده که تولید OLED خود را افزایش داده و نمونه‌هایی به این شرکت بدهند که رزولوشنی بالاتر از سامسونگ داشته باشد. اپل با کاهش فروش آیفون مواجه شده و زیر فشار است تا آیفونی خوب در دهمین سالگرد ورود آیفون به بازار عرضه کند.

دستکم یکی از مدل‌های آیفون سال آینده به نمایشگر OLED مجهز خواهد بود و البته قیمت بیشتری نیز خواهد داشت، چون پنل‌های OLED گرانتر از LCD هستند. البته ممکن است که اپل هیچ مدلی را با OLED عرضه نکند، چون در حال حاضر ۱۰ مدل در مرحله تست قرار دارند. اپل از اظهارنظر در این زمینه خودداری کرده است.

سازندگان مختلف همچون سامسونگ و شیائومی به استفاده بیشتر از پنل‌های OLED فکر می‌کنند، چون این پنل‌ها باریک‌‌تر و سبک‌تر بوده و قابلیت انعطاف نیز دارند. OLED نور پشتی ندارد و این باعث می‌شود که مصرف کمتری نیز داشته باشد. اما قیمت بیشتری نیز داشته و می‌توانند تا ۵۰ دلار گرانتر از LCD باشند.

قرارداد بلندمدت با اپل می‌تواند برای سازندگان نمایشگر میلیارد‌ها دلار سود داشته باشد که البته در حال حاضر با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می‌کنند. موسسه IHS Markit پیش‌بینی می‌کند که بازار OLED در سال ۲۰۱۸ به ارزش ۱۸.۶ میلیارد دلار رسیده و برای اولین بار از LCD پیشی خواهد گرفت. سامسونگ در حال حاضر بزرگترین تولیدکننده OLED در دنیا بوده و جز معدود شرکت‌هایی است که توانایی تولید انبوه چنین پنل‌هایی را دارد. سامسونگ یکی از بزرگترین شرکای اپل در تولید آیفون بود، اما از آنجایی که این دو در زمینه اسمارت‌فون رقابت شدیدی دارند، اپل منابع خود را متنوع کرد و در حال حاضر نمایشگرهای خود را از ال‌جی، شارپ و Japan Display تامین می‌کند. اما مشکل آنجاست که ال‌جی، شارپ و Japan Display در زمینه سرمایه‌گذاری در OLED از سامسونگ عقب هستند. سامسونگ فقط امسال ۱۰ میلیارد دلار برای گسترش تولید و تحقیق و توسعه در زمینه OLED هزینه کرده، در حالیکه ال‌جی تا سال ۲۰۱۸ تنها ۳ میلیارد دلار هزینه می‌کند.

Japan Display و شارپ نیز با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می‌کنند و افزایش تولید برای آنها بسیار دشوار خواهد بود. افراد آگاه معتقدند که اپل برای نیاز اولیه خود به سامسونگ وابسته خواهد بود، اما شرکت‌های یادشده باید تا سال ۲۰۱۸ تولید خود را افزایش دهند. شارپ برای اینکه بتواند سفارش اپل را آماده کند، نیاز به ۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری دارد.

سرمایه‌گذاری در OLED ریسک‌های خاص خودش را دارد. هنوز معلوم نیست که استفاده از OLED فراگیر شود. از نظر کیفیت تصویر، تفاوت چندانی بین OLED و LCD وجود ندارد. همچنین سازندگان نتوانسته‌اند تکنولوژی نمایشگر‌های خمیده را به اندازه کافی پیشرفت دهند.

نوشته احتمال عرضه آیفون ۸ با نمایشگر خمیده در سال آینده اولین بار در پدیدار شد.