اداره شهر با تمرکز بر تبادل داده‌های شهری

مدیرعامل سازمان فاوا شهرداری در نشست خبری سومین همایش و نمایشگاه تهران هوشمند، با تشریح برنامه‌های این همایش و اهداف مدیریت شهری در این حوزه، اعلام کرد تبادل داده‌های شهری مهم‌ترین مسئله‌ای است که در نشست‌های تخصصی رویداد تهران هوشمند مدنظر قرار دارد.
 
«سومین همایش و نمایشگاه تهران هوشمند» ۱۸-۱۹ آذر امسال در برج میلاد تهران برگزار خواهد شد. مدیرعامل سازمان فاوا شهرداری در نشست خبری این همایش که با حضور اصحاب رسانه برگزار شد، گفت: برنامه تهران هوشمند برای حرکت به سمت شهر هوشمند طراحی شده است. در سال ۹۷ بیشتر درگیر برنامه ریزی در این خصوص بودیم و امسال برای اجرایی شدن اهدافی که در نظر داریم پیش خواهیم رفت.
وی اشاره کرد: هفته هوشمند از فردا ۱۲ آذر آغاز می‌شود. برای تمام روزهای این هفته برنامه‌های مختلفی ترتیب داده‌ایم. اولین برنامه ما رویداد تهران نوآور است، رویدادی که به بررسی نیازمندی‌های حوزه فاوا می‌پردازد و امسال چهارمین سری برنامه نوآور را برگزار خواهیم کرد.
محمد فرجود ادامه داد: برنامه بعدی که برای اولین مرتبه در این همایش انجام می‌شود ایجاد «گذر نوآوری شهری» در محدوده پلازا میدان هفت تیر است. شرکت‌هایی که محصولات‌شان برای شهروندان دستاوردی داشته در این گذر حضور پیدا خواهند کرد تا مردم بتوانند آن‌ها را از نزدیک ببینند و بشناسند.  
او اضافه کرد: دو چالش هکاتون در هفته شهر هوشمند برگزار خواهیم کرد. یکی کاربرد هوش مصنوعی در تحلیل داده‌های شهری است که این پروژه را با همکاری دانشگاه امیرکبیر آغاز کردیم و ۴۵ تیم تخصصی روی این موضوع در حال کار هستند. در این هفته نتایج هر دو چالش اعلام می‌شود. همزمان یک چالش نوآوری دیگر نیز داریم که در کارخانه نوآوری برگزار می‌شود. محور هر دو چالش داده‌های شهری است.
 
رئیس سازمان فاوا شهرداری با اشاره به این که افتتاح مراکز نوآوری شهر هوشمند از برنامه‌های دیگر سازمان است، تصریح کرد: اردیبهشت امسال اولین مرکز نوآوری شهر هوشمند را افتتاح کردیم و دو مرکز دیگر را نیز در این مدت افتتاح خواهیم کرد.
۱۸-۱۹ آذر همایش و نمایشگاه شهر هوشمند آغاز خواهد شد که با کنفرانس‌ها و سخنرانی‌های مختلف همراه است. پس از برگزاری افتتاحیه تا روز اختتامیه ۱۲ پنل برگزار می‌شود که تمرکز آن‌ها بر تبادل داده‌های شهری است.
 
از جمله این عناوین این نشست‌های خبری می‌توان به چالش‌های اشتراک گذاری و تبادل داده‌های شهری، مدیریت هوشمند پسماند، مدیریت هوشمند ترافیک، هوش مصنوعی در خدمات شهری، سبک زندگی شهر هوشمند، نقش اینترنت اشیاء در شهرهای هوشمند و کاربردهای بلاک چین در شهر هوشمند اشاره کرد.
فرجود خاطرنشان کرد: امسال مانند سال گذشته نمایشگاهی با فضای رایگان برای استارتاپ‌های حوزه خدمات شهری فراهم کرده‌ایم تا سرویس‌های خود را عرضه کنند. ۵۰ شرکت در این بخش حضور خواهند داشت. علاوه بر آن فضایی به نام کافه سرمایه ایجاد کرده‌ایم برای مشارکت سرمایه‌گذارها. در این نمایشگاه جانبی بازیگران جدی شهر هوشمند محصولات خود را ارائه می‌دهند.  
 
مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران اشاره کرد: در همایش امسال از نسخه جدید اپلیکیشن و سایت همراه من رونمایی خواهد شد. در حوزه اپلیکیشن راحت‌تر خواهد شد. نسخه‌ای که در آن سرویس‌هایی مانند پروفایل حوزه شهرسازی به آن اضافه شده است. این امکان باعث می‌شود شهروندان بتوانند پرونده باز خود را در حوزه شهرسازی پیگیری کنند.
خرید بلیت مترو، طرح ترافیک، بلیط الکترونیک خطوط بی آر تی از دیگر امکاناتی است که در این سامانه لحاظ کرده‌ایم.  
در حال حاضر بیش از پنجاه API شهرداری را در اختیار برنامه نویس‌ها قرار داده‌ و از آن‌ها خواسته‌ایم که اگر برای نوشتن برنامه و توسعه اپلیکیشن حوزه شهری، نیاز به دیتای دیگری دارند برای آن‌ها آماده کنیم.  
او در خصوص طرح پایلوت نواحی نوآوری در تهران گفت: اکنون چند طرح در منطقه شش تهران برای برنامه‌های پایلوت شهر هوشمند انتخاب شده‌اند. در آینده نواحی نوآوری را گسترش خواهیم داد چرا که قصد نداریم این نواحی صرفا در یک نقطه متمرکز باشند.
محمد فرجود در خصوص ترافیک و این که سازمان فاوا شهرداری چه کمکی به این مسئله کرده است، گفت: قرار نبود یک اپلیکیشن مانند تهران من بتواند یک تنه مسئله ترافیک را حل کند. این سامانه ابزاری است برای مدیریت تردد در شهر و سیستم عوارض‌گیری از حالت دستی خارج شود.
 
وی افزود: مهم‌ترین کاری که ما انجام دادیم این است که داده‌ها و اطلاعات ترافیکی را در اختیار مردم و کسب و کارها قرار دهیم تا مردم بتوانند برای ترددشان تصمیم بگیرند. حمل و نقل همگانی یکی دیگر از امکاناتی بود که آن را هم روی نقشه تهران اضافه کردیم. یکی از پروژه‌های اصلی ما تجمیع پلتفرم اطلاعات ترافیکی است که انجام آن حدود یک سال زمان می‌برد و می‌تواند با دسترسی به داده‌های زنده، ترددهای شهری و محدودیت‌های شهری را کنترل کند.  
توسعه حمل و نقل‌های اشتراکی می‌تواند در این حوزه ورود کند. شهرداری برای اضافه کردن مدل‌های جدید حمل و نقل اشتراکی، برنامه هایی دارد که باید در پیاده‌سازی آن کمک کرد، مدل‌هایی مانند موتور امن و برقی، دوچرخه، خودروهای برقی.  
فرجود با اشاره به این که اکثر سرویس‌های ما داخلی است، گفت: به همین دلیل ارتباط مان روی شبکه داخلی برقرار بود، با این حال امیدواریم اتصالات همیشه وصل باشند.
 
وی درباره همکاری که با وزارت ارتباطات و معاونت علمی ریاست جمهوری دارند، افزود: ما با این دو نهاد تفاهم‌نامه‌هایی امضا کردیم که به واسطه آن‌ها وارد فعالیت‌های جدی و مشترکی شدیم. یکی از مهم‌ترین‌ آن‌ها تبادل داده‌ها با بقیه نهادهای دولتی است که با کمک وزارت ICT و سازمان فناوری اطلاعات آن را انجام دادیم.   
علی یقطین رئیس دبیرخانه شهر هوشمند نیز در تکمیل صحبت‌های فرجود اضافه کرد: ما باید در پهنه‌های شهر هوشمند حضور بقیه سازمان‌های دولتی را تسهیل کنیم. متولی حوزه دولت الکترونیک وزارت ارتباطات است که از طریق تعامل این وزارتخانه توانسته‌ایم با آن‌ها ارتباط بگیریم. مسئله دیگر تعامل با اپراتورهاست که از طریق شرکت زیرساخت انجام می‌شود. در صدد هستیم مجوز احداث چتر WIFI را دریافت کنیم.