ادغام صبانت با های‌وب لغو شد

ادغام شرکت اینترنتی صبانت با دیگر بازیگر این بازار یعنی های‌‌وب که تابستان سال پیش کلید خورده بود بعد از تقریبا یکسال لغو شد. مدیرعامل صبانت با تایید این خبر به پیوست می‌گوید که دلیل لغو شدن این ادغام انجام نشدن تعهدات های‌وب نسبت به قرار داد در این زمینه بوده است.
 
سال گذشته پیوست در خبری اعلام کرد که شرکت های‌وب در حال نهایی کردن مراحل خرید سهام شرکت صبانت است، هرچند این خبر در آن زمان نه از سمت های‌وب و نه از سمت صبانت تایید و تکذیب نشد؛ اما حالا مدیرعامل صبانت می‌گوید که قرارداد این ادغام تابستان سال گذشته نهایی شده بود و بعد از گذشت تقریبا ۱۰ ماه قرارداد ادغام بین این دو شرکت لغو شده است. احمد بیدآبادی، مدیرعامل شرکت صبانت در گفت‌وگو با پیوست در مورد جزییات این اتفاق گفت: «تیرماه سال گذشته و در یک قرارداد دو طرفه ادغام ما با های‌وب نهایی شود و توافق کردیم که به صورت صددرصد صبانت به های‌وب تعلق بگیرد؛ اما بعد از گذشت چند ماه به دلیل اجرا نشدن تعهدات های‌وب براساس این قرار‌داد ماه پیش تصمیم گرفتیم که این ادغام را لغو کنیم.» بیدآبادی اعلام می‌کند که امکان ارائه جزییات بیشتر در مورد نحوه قرار‌داد و این ادغام را ندارد؛ اما براساس توضیحات او قرار بوده آنها در ازای این ادغام و واگذاری کامل صبانت به های‌وب، بخشی از سهام های‌وب را درکنار مقدار مشخصی پول به صورت نقدی دریافت کنند.
 
 
او در پاسخ به این سوال که آیا صبانت برنامه‌ای برای ادغام با دیگر شرکت‌های اینترنتی حاضر در این بازار ندارد گفت: «ما در این زمینه براساس سیاست مدنظر وزارت ارتباطات پیش رفتیم؛ اما نتیجه‌ای به دنبال نداشت. حرف برای طرح‌های ادغام در این زمینه از سوی شرکت‌های مختلفی مطرح می‌شود و استقبال در این زمینه زیاد است؛ اما مهم این است که در این خصوص تنها حرف‌هایی زده می‌شود و عملی وجود ندارد.» او بزرگترین عامل بر سر راه ادغام شرکت‌های اینترنتی را موانع قانونی در این زمینه می‌داند.
 
همچنین مدیرعامل های‌وب به پیوست می‌گوید که با توجه به نتیجه نرسیدن طرح ادغام این شرکت با های‌وب آنها تصمیم دارند با ورود به بورس شانس خود را برای جذب سرمایه و توسعه بازار اینترنت ثابت کشور امتحان کنند.
 
از دو سال پیش وزارت ارتباطات برای جذب سرمایه‌گذاری به بازار اینترنت ثابت و جبران کاستی‌های این بازار طرح پیشنهادی ادغام شرکت‌های اینترنتی که حالا نزدیک به ۱۷شرکت هستند را مطرح کرد. در این زمینه حتی سال گذشته رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در گفت‌وگو با پیوست خبر از طرحی برای بازبینی پروانه شرکت‌های اینترنت ثابت (FCP) را داد. حسین فلاح جوشقانی در آن زمان اعلام کرده بود که برای توسعه بازار دارندگان پروانه FCP با بازبینی پروانه‌های این شرکت‌ها به آنها بسته‌های تشویقی تعلق می‌گیرد تا شرایط برای ادغام آنها با یکدیگر فراهم شود. در طول دوسال گذشته تنها دو شرکت های‌وب و پارس‌آنلاین بعد از اما و اگرهای بسیار توانسته‌اند با یکدیگر ادغام شوند.