ارزش سهام اپل در یک روز تقریبا هشت درصد سقوط کرد

اپل روز گذشته، حدود هشت درصد از ارزش سهام خود را از دست داد. این عدد، معادل ۱۰۰ میلیارد دلار است.
 
بورس‌های بزرگ دنیا روز ۱۹ اسفند، شاهد سقوط‌های کم‌سابقه‌ای بودند. کاهش شدید قیمت جهانی نفت باعث سقوط بازارهای بزرگ دنیا از جمله بازار بورس آمریکا بود. اپل روز گذشته در اتفاقی کم سابقه، ۷/۹ درصد از ارزش سهام خود (معادل صد میلیارد دلار) را از دست داد. ارزش سهام شرکت‌های مایکروسافت، فیسبوک و آلفابت هم بیشتر از ۶ درصد سقوط کرد. ارزش سهام آمازون هم در پایان این روز کاری ۵/۳ درصد سقوط کرد. 

 
در پایان روز کاری ۱۹ اسفند، مجموع سهام شاخص داو جونز، به‌صورت میانگین بیش از دو هزار واحد سقوط کرد. این بدترین روز این شاخص مهم از زمان بحران مالی سال ۲۰۰۸ بود.
 
خبرگزاری 9to5mac وضعیت را اینطور تحلیل می‌کند: اولین نکته این است که وحشت از شیوع ویروس کرونا، تأثیر زیادی روی عملکرد بازار سهام داشته است. بسیاری از شرکت‌ها از جمله اپل با بحران موجودی انبارهای خود در چین مواجه هستند. بسیاری از مشتری‌ها در این روزها تمایلی به خرید ندارند و همین مسئله باعث کاهش عرضه شده است.
 
دومین نکته که بسیار هم مهم است، این است که عربستان سعودی، قیمت نفت را در هفته‌ی کاری گذشته به‌شدت کم کرد. این کاهش قیمت، به سرعت روی شرکت‌های فعال در حوزه‌ی انرژی تأثیر منفی داشت. در مرحله‌ی بعدی، بانک‌ها به دلیل نگرانی‌ها درباره‌ی توانایی شرکت‌های نفتی برای بازپرداخت قرض‌های خود، تحت تأثیر منفی قرار گرفتند. 
 
کارشناسان بازار بورس، شیوع روز افزون ویروس کرونا و کاهش کم‌سابقه‌ی قیمت نفت را دو دلیل اصلی سقوط کم‌سابقه‌ی بورس‌های بزرگ دنیا می‌دانند. این کارشناسان دلیل سقوط ارزش سهام اپل را بیشتر مرتبط با شیوع ویروس کرونا می‌دانند. نتایج یک بررسی نشان می‌دهد اپل در ماه فوریه، در چین تنها ۵۰۰ هزار گوشی آیفون فروخته است. این عدد، ۶۰ درصد کم‌تر از میزان فروش این محصول در ماه فوریه‌ی سال گذشته‌ی میلادی است. اپل فوریه‌ی ۲۰۱۹، در چین یک میلیون و ۲۷۰ هزار گوشی آیفون در چین فروخت. همچنین گزارش‌هایی منتشر شده که نشان می‌دهند موجودی انبار محصولات اپل هم درحال تخلیه است.
 
بررسی‌های Bank of American نشان می‌دهد باید انتظار داشت عرضه‌ی آیفون ۹ و آیفون 5G به تعویق بیفتد. دلیل این تعویق، شیوع گسترده‌ی ویروس کرونا است. اپل در حال حاضر کارمندان خود را تشویق می‌کند برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، دورکاری کنند.