استخراج خون مایع از لاشه یخ‌زده یک کره‌اسب ۴۲۰۰۰ ساله

کره‌اسب 42000 ساله

دانشمندان در منطقه یاکوتسک از سیبری توانسته‌اند نمونه‌هایی از خون مایع را از یک کره‌اسب 42000 ساله که در پرمافراست (خاک منجمد) پنهان شده بود، در سال 2018 استخراج کنند.
دانشمندان امیدوارند که بتوانند سلول‌های زیست‌پذیری را برای هدف شبیه‌سازی این گونه‌ منقرض شده از اسب جمع‌آوری کنند.
این کره‌اسب نر در تاریخ 11ام آگوست 2018 در دره باتاگایکا کشف شد. به موجب پرمافراست، جسد کره‌اسب در شرایط خوبی باقی‌مانده بود؛ در نتیجه امیدواری دانشمندان برای استخراج سلول‌های آن بالا رفته است.
به گفته سیبری‌تایمز در سال گذشته، به نظر می‌رسد که این نمونه متعلق به گونه‌‌ منقرض شده اسب لنسکایا (اسب لنا) باشد.

کره‌اسب 42000 ساله

به منظور شبیه‌سازی این اسب ماقبل‌تاریخی، دانشگاه فدرال شرقی در یاکوتسک (NEFU) و بنیاد تحقیقاتی سوم‌بیوتک در کره‌جنوبی با همکاری یکدیگر مشغول به تجزیه و تحلیل بقایای این کره‌اسب هستند.
برای دستیابی به چنین هدفی، دانشمندان مجبور به استخراج و پرورش سلول‌های بدنی زیست‌پذیر هستند؛ کاری که تا بدین‌جا موفق به انجام آن نشده‌اند. بیش از 20 تلاش برای پرورش سلول‌هایی ‌از بافت این اسب انجام شده است که همگی ناموفق بوده‌اند. در ماه گذشته، تجزیه و تحلیل دقیق‌تری از اسب آغاز شده است که انتظار می‌رود تا پایان ماه آوریل ادامه داشته باشد.

به گزارش سیبری‌تایمز و به گفته سیمیون گریگوریف، رئیس موزه ماموت یاکوتسک، محققان موفق به استخراج خون مایع از عروق قلبی این اسب شده‌اند؛ که گویا به خاطر شرایط آب‌ و هوایی مطلوب در پرمافراست، به خوبی حفظ شده‌ است.

کره‌اسب 42000 ساله
گریگوریف در مصاحبه‌ای با خبرگزاری روسی TASS و به نقل از سیبری‌تایمز گفته است:

کالبد شکافی، “اندام‌هایی که به خوبی حفظ شده‌اند” و بافت‌های عضلانی با “رنگ طبیعی قرمز” را نشان داده است. ‌
علاوه بر این، کره‌اسب هنوز بر روی سر، پاها و دیگر اندام خود، مو دارد. با توجه به اینکه تمامی اسب‌های ماقبل‌تاریخی کشف شده، بدون مو بوده‌اند، وجود مو بر روی این کره اسب موجب شور و تعجب علمی شده است. رنگ بدن این اسب، قرمز تیره مایل به قهوه‌ای تیره و رنگ یال و دم او مشکی بوده است.

کره‌اسب 42000 ساله

گریگوریف همچنین اضافه کرد:

بر طبق مطالعات ما، کره‌اسب در لحظه مرگ تنها یک تا دو هفته عمر داشته است، بنابراین او به تازگی متولد شده بوده است.
همانند موارد قبلی که بقایای حیوانات ماقبل‌تاریخ به خوبی حفظ شده بودند، علت مرگ این کره‌اسب غرق شدن در گلی بوده که بعدا یخ‌زده و به پرمافراست تبدیل شده است. مقدار زیادی از گل‌ولایی که هنگام غرق شدن به دهان اسب وارد شده، در داخل مجاری گوارشی او یافت شده است.

طبیعت حفظ‌شده‌ اسب به‌همراه نمونه خون، این کره‌اسب را به‌عنوان بهترین جانور عصر یخبندانی که تا به حال یافت شده است، نشان می‌دهد.
علت این‌که از این اسب به نام بهترین جانور حفظ‌شده در عصر یخبندان یاد می‌شود، این است که در سال 2013 دانشمندان روسی در یک ماموت 15000 ساله، خون مایع یافتند؛ اما خون گرفته شده از این کره‌اسب نسبت به ماموت، 27000 سال قدیمی‌تر است.

کره‌اسب 42000 سالههمانطور که پیش‌تر اشاره شد، هدف اصلی از همکاری NEFU و Sooam Biotech، احیای این حیوان از طریق فرآیند شبیه‌سازی است. شایان ذکر است که سوام‌بایوتک در زمینه شبیه‌سازی سگ‌هایی که به عنوان حیوان‌خانگی نگهداری می‌شوند، فعالیت می‌کند. محقق اصلی این بنیاد، هوانگ‌ وو سوک، متخصص ژنتیک بحث‌برانگیزیست که طی سال‌های 2000 متهم به نقض اصول اخلاقی بوده است.
به گزارش سیبری‌تایمز ظاهرا این کار چنان پیشرفت کرده است که پژوهشگران به‌ دنبال ماده‌اسبی هستند که نقش تاریخی تولد نخستین گونه‌‌ احیاشده را بر عهده بگیرد.

کره‌اسب 42000 ساله

روشن است که در‌این‌بین، چندین مسئله‌ تکنیکی و اخلاقی وجود دارد که باید به آن‌ها پرداخته شود.
احیای گونه‌ها به دلایل مختلفی بحث‌برانگیز است؛ از جمله این دلایل، کاهش کیفیت زندگی گونه شبیه‌سازی‌شده (که در طی عمر خود به‌طور مداوم تحت آزمایش قرار می‌گیرد)، مشکل تنوع ژنتیکی و هم‌خونی و نیز عدم وجود زیستگاه یخبندان برای میزبانی از گونه‌‌ احیاشده در میان محدودیت‌های دیگر قابل بحث هستند.

همکاری روسیه و کره در تلاش است تا به شبیه‌سازی یک ماموت نیز بپردازد و براساس تحقیقات به‌دست‌آمده از آزمایش بر روی کره‌اسب، شبیه‌سازی به تعویق افتاده ماموت را نیز از سر بگیرد. با این حال، چه بخواهیم و چه نخواهیم بازگشت گونه‌های منقرض‌شده زودتر از آنچه که انتظار داشته باشیم، اتفاق خواهد افتاد.

نوشته استخراج خون مایع از لاشه یخ‌زده یک کره‌اسب 42000 ساله اولین بار در وب‌سایت فناوری پدیدار شد.