استفاده از هوش مصنوعی برای کاهش نوسانات برق در آلمان

استفاده از هوش مصنوعی برای کاهش نوسانات برق در آلمان

انرژی‌‌های تجدیدپذیر مانند انرژی خورشیدی و بادی نحوه تولید برق ما را تغییر داده‌اند و تولید آن را نیز ارزان‌تر و پاک‌تر کرده‌اند. در بسیاری از کشورها انرژی‌های تجدیدپذیر در حال جایگزینی با سوخت‌های فسیلی هستند. برای رایج‌تر شدن انرژی‌های تجدیدپذیر باید راه حلی برای بزرگترین مشکل آن، یعنی تولید برق از انرژی خورشیدی در هوای ابری، پیدا کنیم. با وجود این مشکل امکان تولید پیوسته الکتریسیته از خورشید ناممکن می‌شود.

مهم نیست که چه تعداد پنل خورشیدی داشته باشید، چون در زمانی که خورشید در دسترس نباشد (هوای ابری و شب) میزان تولید برق شما به صفر می‌رسد و در صورتیکه شما تعداد بسیار زیادی پنل خورشیدی داشته باشید، اکثر برق تولیدی از آن‌ها در هوای صاف هدر می‌رود که خود مشکل بزرگی محسوب می‌شود. براساس همین دلایل بیشتر کشورها ترجیح می‌دهند که تولید برق آن‌ها به‌وسیله سوخت‌های فسیلی باشد، برای مثال از گاز یا ذغال‌سنگ به‌جای انرژی‌های تجدیدپذیر برای تامین انرژی مورد نیاز خود استفاده می‌کنند.

استفاده از سو‌خت‌های فسیلی راه‌حل خوب و کاملی نیست، زیرا سال‌های بسیار زیادی برای ساخته شدن دوباره سوخت‌های فسیلی زمان لازم است و همچنین دولت‌ها برای جبران میزان تولید نیروگاه‌های کم‌بازده، مجبور به صرف میلیون‌ها دلار هزینه از جیب مالیات‌دهندگان هستند. برنامه‌ای برای حل این مشکل در آلمان در حال توسعه است که وظیفه آن پیش‌بینی میزان برق تولیدی توسط انرژی‌های تجدیدپذیر در چند روز آینده است. نام اولیه این برنامه EWeLiNE و مراحل طراحی آن بعد از ساخت برنامه‌ای مشابه در آمریکا، شروع شده است.

این نرم‌افزار اطلاعات مربوط به میزان تولید لحظه‌ای انرژی توسط پنل‌های خورشیدی و توربین‌های بادی را در سراسر آلمان جمع‌آوری کرده و آن را وارد الگوریتم خاصی می‌کند، وظیفه این الگوریتم مشخص کردن میزان خروجی آن‌ها در ۴۸ ساعت آینده است. دقت این الگوریتم با استفاده از یادگیری ماشینی و مقایسه نتایج حقیقی با پیش‌بینی آن، افزایش خواهد یافت.

EWeLiNE هنوز در اول راه است و برای بهبود آن‌ سال‌ها زمان لازم است و همچنین بیشتر نیروگاه‌های تجدیدپذیر در آلمان قادر به جمع‌آوری اطلاعات لحظه‌ای نیستند که این برنامه از آن‌ها استفاده کند. سازندگان این نرم‌افزار امیدوارند تا سال ۲۰۱۸ این برنامه در اکثر نیروگاه‌های تجدیدپذیر آلمان مورد استفاده قرار گیرد.

نوشته استفاده از هوش مصنوعی برای کاهش نوسانات برق در آلمان اولین بار در - آی‌تی‌رسان پدیدار شد.