اسمارت‌فون شیائومی با فناوری دوربین زیر نمایشگر در سال آینده عرضه خواهد شد

استفاده از دوربین‌ زیر نمایشگر ترفند جالبی است که به تولیدکنندگان امکان می‌دهد تا گوشی‌هایی با نمایشگر تمام‌صفحه و بدون پیچیدگی‌های دوربین‌ سلفی پاپ‌آپ را روانه بازار نمایند. اکنون کمپانی شیائومی از سومین نسل دوربین‌های زیر نمایشگری خود رونمایی کرده و وعده داده است که این فناوری طی سال آینده به‌صورت انبوه به بازار عرضه خواهد شد. دوربین‌های مستقر در زیر نمایشگر با 2 مشکل مواجه هستند:

  • ایجاد یک حفره تیره روی صفحه‌نمایش
  • ظاهرا مات و مبهم تصاویر سلفی

شیائومی اعلام کرده که فناوری نسل سومی این شرکت امکان مخفی‌سازی کامل دوربین جلویی در زیر نمایشگر دستگاه بدون تخریب حالت نمایشی کاملا یکپارچه را فراهم می‌کند. به‌ عبارت دیگر کاربران به یک نمایشگر تمام‌صفحه کاملا یکپارچه بدون هرگونه حفره کروی‌شکل، برش یا زوائد بصری آزاردهنده دسترسی خواهند داشت؛ در حالی‌که کیفیت تصاویر ثبت شده نیز با دوربین‌های سلفی معمولی برابری خواهد کرد.

شیائومی چیدمان شبکه پیکسلی خود را توسعه داده است؛ اقدامی که امکان عبور نور از فضای میان پیکسل‌های زیرین (sub-pixels) را فراهم می‌کند. در عین‌حال هر پیکسل منفرد دارای یک قالب زیرپیکسلی RGB کامل بدون هرگونه تغییر در چگالی پیکسلی نمایشگر است. تمامی این اظهارات بدان معناست که تراکم پیکسلی نمایشگر در بخش فوقانی دوربین دقیقا مشابه با سایر بخش‌های صفحه‌نمایش بوده و روشنایی، طیف رنگی و دقت رنگ کاملا یکسانی را ارائه می‌دهد. همچنین شیائومی الگوریتم‌های دوربین را بهینه‌سازی نموده و ادعا کرده است که عملکرد این دوربین مشابه با دوربین‌های سلفی معمولی خواهد بود.

تاکنون طرح‌های اولیه مربوط به دوربین سلفی زیر نمایشگر فاقد عملکردی فوق‌العاده بوده‌اند. بنابراین برای قضاوت پیرامون کارکرد فناوری جدید شیائومی بایستی منتظر عرضه عملیاتی آن باشیم. به هرحال تولید انبوه دوربین‌های مجهز به این فناوری احتمالا در آینده‌ای نزدیک آغاز خواهد شد؛ چرا که اسمارت‌فون Axon 20 5G شرکت ZTE مجهز به نخستین نمونه تجاری دوربین زیر نمایشگر در روز 1 سپتامبر (11 شهریورماه) عرضه خواهد شد. فناوری شیائومی تا سال 2021 عرضه نخواهد شد؛ اما در صورت صحت ادعاهای مطرح شده این پدیده احتمالا به پیشرفتی چشمگیر در حوزه فناوری‌های یکپارچه با نمایشگر منجر خواهد شد.

نوشته اسمارت‌فون شیائومی با فناوری دوربین زیر نمایشگر در سال آینده عرضه خواهد شد اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.