اسنپدراگون ۸۳۰ از رم‌های ۸ گیگابایتی پشتیبانی خواهد کرد

 

هنوز جوهر اخباری که در مورد اسنپدراگون 820 منتشر شده، خشک نشده است که شایعات در مورد نسخه بعدی غول کوالکام یعنی اسنپدراگون 830 در رسانه‌های آغاز گردیده است. مهم‌ترین خبری که در این خصوص شنیده می‌شود این است که به احتمال زیاد کوالکام در محصول جدید خود از فناوری سامسونگ یعنی معماری 10nm بهره خواهد برد. البته هنوز درک این موضوع خیلی ساده نیست و مشخص نشده است که کوالکام برای اولین بار این فناوری را از سامسونگ خواهد گرفت یا اینکه پس از تولید چیپ‌های اختصاصی آن‌ها به سراغ آن خواهد رفت.

Samsung-smartphone-6GB-RAM

خب بدیهی است که تغییر این فناوری ساخت از 14nm به 10nm به طور کلی بر عملکرد، سرعت و کارایی این چیپست‌ها تاثیر خواهد گذاشت و قطعا در این مورد بیشتر خواهیم شنید؛ اما شایعه دیگر حاکی از آن است که اسنپدراگون 830 می‌تواند تا 8 گیگابایت رم را پشتیبانی نماید.

اسنپدراگون 820 از رم LPDDR4 با سرعت 1866 مگاهرتز پشتیبانی می‌کند اما هنوز مشخص نیست که آیاکوالکام از همین فناوری برای پشتیبانی از میزان 8 گیگابایت رم استفاده خواهد کرد یا تغییراتی در این زمینه نیز به وجود خواهد آورد.

سامسونگ پیش از این اعلام کرده بود که در ماه سپتامبر قصد دارد تا تراشه‌های جدید خود را با فناوری 20nm و پشتیبانی از 12Gb رم LPDDR4 تولید کند و پس از آن نیز اسمارت فون‌هایی را با 6 گیگابایت رم روانه بازار سازد. با توجه به اینکه در هر بایت، 8 بیت وجود دارد، پس چیپی با توان 12Gb می‌تواند حدود 1.5 گیگابایت رم را پشتیبانی کند، پس با توجه به این محاسبه و این اعداد، پرچم‌دار بعدی سامسونگ با 6 گیگابایت رم DDR4 عرضه می‌شود. البته اگر سامسونگ تمایل به این کار داشته باشد.

احتمالا سامسونگ در سال آینده از فناوری 16Gb همراه با سیستم و فرآیند تولید جدید رونمایی خواهد کرد؛ اما فعلا می‌توانیم امید داشته باشیم که اسنپدراگون 830 با توان پشتیبانی از 8 گیگابایت رم عرضه می‌شود! موضوعی که می‌تواند در سرعت پرچم‌داران آینده بازار، برای عرضه در سال 2017 میلادی تاثیر بسزایی داشته باشد.

حال سوال اینجاست که آیا اصولا بهره گیری از این میزان رم برای یک اسمارت فون منطقی است؟! تصور یک تبلت یا اسمارت فون با 8 گیگابایت رم بسیار سخت است. این میزان رم بالا هم اکنون در لپ‌تاپ‌ها و سیستم‌های خانگی نیز بالا به شمار می‌آید!

نوشته اسنپدراگون 830 از رم‌های 8 گیگابایتی پشتیبانی خواهد کرد اولین بار در -آی‌تی‌رسان پدیدار شد.