اسنپ فعلا تمایلی برای ورود به بورس ندارد

 
مدیرعامل اسنپ در اولین نشست خبری خود روی واژه تعامل با بخش‌های مختلف کشور و همکاران این حوزه تاکید کرد و تعامل را تنها راه حل مشکلات دانست، به عقیده محمد خلج اسنپ اصلا به دنبال انحصار نیست و بیشتر به دنبال به دست آوردن سهم بیشتری از بازار است که مفهومی کامل مجزا از انحصار دارد. او همچنین اعلام کرد که اسنپ فعلا تمایلی برای ورود به بورس ندارد.
 
 محمد خلج مدیرعامل جدید اسنپ، امروز ۲۴ تیرماه، در اولین نشست خبری خود در پاسخ به انتقادهایی که از اسنپ در خصوص انحصار ایجاد شده در بازار صورت می‌گیرد گفت: « انحصار با رقابت متفاوت است، ما دنبال رقابت هستیم و به‌دست آوردن سهم بازار بیشتر و هیچ اعتقادی به انحصار نداریم.»
 
او در پاسخ به این سوال که آیا برنامه‌ای برای ورود به بورس دارند گفت: «ورود به بورس مستلزم آمادگی است و ما در سال‌جاری برنامه‌ای برای ورود به بورس نداریم؛ اما در حال مطالعه و ارزیابی هستیم و ریسک‌ها و معایب و مزایای آن را شناسایی می‌کنیم.»
 
خلج همچنین در پاسخ به سوال دیگر پیوست در مورد اینکه با تغییر مدیریت اسنپ حضور گروه سرمایه‌‌گذاری MTN در مجموعه مدیریتی اسنپ پررنگ می‌شود و تکلیف باقی سهامداران چه می‌شود نیز گفت: «من به واسطه همکاری چهارساله‌ای که با اسنپ داشتم و به دلیل آشنایی با مدیران میانی و عملیاتی مجموعه اسنپ، توسط هیات مدیره انتخاب شدم و حضور من به واسطه آشنایی بود و تغییر خاصی ایجاد نمی‌شود و روال سابق طی می‌شود. من هم امیدوارم بتوانم با حضور خود به مجموعه اسنپ کمکی کرده باشم. با سهامداران خارجی هم به خاطر انتقال دانش مدیریتی تعامل داریم که همچنان این تعامل ادامه دارد.»
 
او در ادامه صحبت‌‌های خود در خصوص تعامل و همکاری با مجموعه MTN ایرانسل به عنوان سرمایه‌گذار این مجموعه گفت: «صرف‌نظر ازسرمایه‌گذاری ایرانسل در اسنپ، ما به دنبال تعامل با بازیگران اصلی و قدرتمند درحوزه‌های مختلف هستیم و چون من پیش از آنکه وارد مجموعه اسنپ شوم، مدیریت پروژه‌ها و هم‌افزایی دو مجموعه ایرانسل و اسنپ را به عهده داشتم، بنابراین به دنبال همکاری جدی بین این دو مجموعه هستم البته باید فعالیت‌های بسیاری در این زمینه انجام شود و امیدواریم همکاری خوبی ایجاد شود.»
 
برنامه‌های مدیرعامل جدید اسنپ
مدیرعامل جدید اسنپ در خصوص آشنایی خود با اسنپ به سابقه ۱۴ ساله‌اش به عنوان مدیربخش سرمایه‌گذاری در ایرانسل اشاره کرد و گفت: «من به واسطه فعالیت خود با اکوسیستم استارت‌آپی آشنا شدم. از سال ۲۰۱۶ که تصمیم ایرانسل برای سرمایه‌گذاری در اسنپ جدی شد، من نیز جزو تیم برای مذاکرات این سرمایه‌گذاری بودم و در سال ۲۰۱۷ که این سرمایه‌گذاری نهایی شد، در جلسات هیات مدیره اسنپ شرکت کردم و در چند پروژه این شرکت درگیر شدم. پس از آنکه آقای علاقبند از شرکت رفتند به وسطه آشنایی من با مجموعه اسنپ و تایید هیات مدیره به عنوان مدیرعامل انتخاب شدم.»
 
او در ادامه به برنامه‌هایی که برای اسنپ در نظر گرفته است، اشاره کرد گفت: «شرکت‌های بزرگ برای دستیابی به اهداف خود برنامه‌های مشخصی در مقاطع زمانی مختلف بلند مدت، میان‌مدت و کوتاه مدت تدوین می‌کنند. از این جهت در شرکت اسنپ هم چشم‌انداز و برنامه راهبردی توسط هیات مدیره و سهامداران مشخص شده است.»
 
خلج ادامه داد: «برنامه تهیه و تنظیم شده و یک ساختار یکپارچه را شکل داده و وظایف تمام ارکان و همکاران براساس آن ساختار مشخص شده است و همه در تلاش هستیم تا براساس برنامه‌ها به اهداف تعیین‌شده دست پیدا کنیم.به واسطه ساختار یکپارچه حذف و ورود افراد خدشه‌ای به این ساختار وارد نمی‌کند.»
 
او همچین افزود: «علاوه بر برنامه‌های توسعه‌ای شرکت از قبیل توسعه جغرافیایی و توسعه محصولات، به صورت خاص باید بگویم که ما ذینفعانی داریم که باید با آنها تعامل کنیم چرا که آنها می‌توانند به ثبات شبکه ما کمک کنند.»
 
ذینفعانی که باید با آنها تعامل کرد
به گفته خلج، اولین گروه ذینفعان حاکمیت و نهادهای قانونگذاری هستند که در شرایط فعلی تعامل با حاکمیت از اهمیت بسیاری برخوردار است.
 
او همچنین تاکید کرد: «در چند ماه اخیر تعامل خوبی با نهادها و ارگان‌ها برقرار کردیم. به عنوان مثال در حوزه تخصیص سهمیه سوخت، وزارت کشور و ستاد مقابله با کرونا از شرکت‌های حمل و نقل اینترنتی حمایت خوبی کردند و سهمیه سوخت را به نوعی افزایش دادند که از ۷ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر به ۸.۷۵ لیتر تا سقف ۳۰۰ لیتر افزایش یافت و برای خودروهای دوگانه سوز از ۴.۲ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش به ۵.۲۵ لیتر تا سقف ۱۸۰ لیتر افزایش داشت.»
 
خلج با بیان اینکه تعامل با حاکمیت در بحث قانونگذاری هم باید رخ دهد، گفت: «باید قوانین و مقررات منطبق با فعالیت شرکت‌های استارت‌آپی باشد به خصوص در حوزه تامین اجتماعی و بیمه تکمیلی و بیمه‌هایی که نیاز رانندگان است، باید بازنگری جدی‌تری صورت بگیرد. در این خصوص ما آمادگی کامل برای تعامل با نهادهای ذیربط را داریم و امیدواریم با همکاری مشترک قوانین و مقررات مناسبی در این حوزه وضع شود.»
 
او بیمه رانندگان را یکی از دغدغه های این شرکت عنوان کرد و گفت: « به تازگی اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی این امکان را فراهم کردند تا رانندگان بتوانند از بیمه بهره‌منده شوند. البته به نظر من این پایان کار نیست و باید کارهای بیشتری در حوزه بیمه انجام شود و قوانین نیز در این زمینه باید مورد بازنگری قرار گیرند.»
 
او در ادامه صحبت‌های خود رانندگان را از دیگر ذینفعان اسنپ نامید و افزود: «ما در چند ماه اخیر دستاور خوبی داشتیم و توانستیم خط اعتباری دائم برای حمایت مالی از رانندگانی که به واسطه شیوع کرونا آسیب دیده‌اند برقرار کنیم. طبق آخرین آمار ما که مربوط به  ۱۴ و ۱۵ تیرماه است، هزار و صدنفر در ۳۱ استان دریافت کردند که مجموع مبالغ وام‌ها ۲۶ میلیارد ریال است. این برنامه ما همچنان ادامه خواهد داشت و تا پایان تیرماه نیز قصد داریم تا به افرادی که از شرایط کرونا متضرر شدند، تسهیلات اعطا کنیم.»
 
خلج از کاربران مسافر به عنوان ذینفعان دیگر اسنپ نام برد و گفت: «ما اکنون پلتفرمی داریم که سرویس‌های متنوع به کاربران عرضه می‌کند؛ از بحث خرید بلیت تا خرید از سوپرمارکت و خرید غذا و ارسال بسته. خوشحال هستیم که چنین پلتفرمی ایجاد شده است تا افرادی که ایده دارند، سرویس خود را براین بستر عرضه کنند. به تازگی سرویس اسنپ دکتر راه‌اندازی شده است و امیدواریم در آینده ایده‌های بیشتر جذب کنیم.»
 
اوبا بیان اینکه اسنپ عضوی از مجموعه اکوسیستم استارت‌آپی است و باید با شرکت‌های همکار که منافع مشترک دارد، تعامل سازنده برقرار کند، در مورد همکاری با شرکت‌های دیگر گفت: «در راستای رسیدن به منافع مشترک تعامل خود را بیشتر خواهیم کرد.»
 
او همچنین به صورت گذرا اشاره‌ای نیز به موضوع معافیت مالیاتی کرد و گفت در این خصوص نیز به نتایج خوبی رسیده‌اند و خبرهای خوبی در این زمینه اعلام خواهند کرد.