افزایش امنیت گوشی‌های اندرویدی با جدیدترین به‌روزرسانی گوگل

در برخی گوشی‌های اندرویدی، گوگل به کاربران اجازه می‌دهد تا با گفتن عبارت “Ok, Google” قفل دستگاه خود را به‌طور کامل بازگشایی نمایند. این مشخصه Voice Match Unlock نام‌گذاری شده است و با ضبط کردن صدای کاربر می‌توان آن‌ را فریب داد. در نتیجه تطبیق صوتی به مشخصه منسوخ اسمارت‌فون‌های پیکسل 3 و پیکسل 3 XL تبدیل شد. اکنون گوگل مشغول انتشار به‌روزرسانی‌های سروری جدیدی است که قابلیت‌های مشخصه Voice Match Unlock را ارتقا خواهند داد (این گزینه به‌صورت پیش‌فرض غیرفعال شده است).

وب‌سایت 9to5Google خاطرنشان می‌کند که پس از دریافت به‌روزرسانی، سیستم تشخیص صوتی جدید موسوم به Voice Match (اکنون کلمه Unlock حذف شده است) دیگر قفل گوشی کاربر را به‌طور کامل باز نخواهد کرد. در عوض Voice Match به کاربران امکان خواهد داد تا به اطلاعات شخصی خود از قبیل ایمیل (و جیمیل) و اطلاعاتی پیرامون رزرو پروازها و صورت‌حساب‌های خود دسترسی داشته باشند. بعلاوه این قابلیت امکان دسترسی کاربران به فهرست خرید، دفترچه تلفن، موارد ثبت شده در تقویم گوگل، سرویس‌های کمک به حافظه و برنامه‌های یادآور را فراهم می‌کند.

گوگل مشغول انتشار نسخه محدودتری از Voice Match برای گوشی‌های اندرویدی است

کاربران حتی در صورت عدم به‌کارگیری پین یا اثرانگشت جهت بازگشایی قفل گوشی کماکان می‌توانند از فرامین صوتی خود استفاده نموده و از طریق صفحه قفل دستگاه به دستیار گوگل اسیستنت دسترسی داشته باشند. با این‌حال آیکون قفل موجود در بخش فوقانی پنجره اسیستنت نشان می‌دهد که تا زمان بازگشایی کامل قفل گوشی، دستیار مجازی تنها اطلاعات شخصی را در اختیار کاربران قرار خواهد داد. پیش‌تر، درخواست از دستیار صوتی جهت انجام یک کار بر روی دستگاه آنلاک شده، امکان فشردن دکمه هوم و دسترسی به گوشی را برای کاربران فراهم می‌کرد.

تغییر جدید دیگر به کاربران اندروید اجازه نخواهد داد تا درخواست انجام برخی اقدامات خاص بر روی گوشی قفل شده خود را به دستیار گوگل اسیستنت ارایه نمایند. به‌عنوان مثال پیش‌تر کاربران با گفتن عبارت “Ok Google, play music” قادر به پخش برخی آهنگ‌ها بر روی هندست قفل شده خود بودند. پس از نصب به‌روزرسانی جدید، پخش موسیقی بر روی گوشی مستلزم بازگشایی قفل دستگاه (از طریق پین یا اثرانگشت) خواهد بود.

زمان اضافی صرف شده برای بازگشایی کامل قفل گوشی در مقایسه با امنیت مضاعف به‌روزرسانی جدید، ارزشمند و توجیه‌پذیر خواهد بود.

نوشته افزایش امنیت گوشی‌های اندرویدی با جدیدترین به‌روزرسانی گوگل اولین بار در وب‌سایت فناوری پدیدار شد.