افشای نفوذ روسیه به شبکه‌های محرمانه FBI در دوران اوباما

 
حدود ۳ سال قبل دولت اوباما به بهانه مداخله روس‌ها در انتخابات ریاست جمهوری ۳۵ دیپلمات این کشور را از خاک خود اخراج و دو مجتمع متعلق به کرملین را مصادره کرد. حالا اما برخی منابع از دلایل مهمتر و محرمانه ای برای اخراج این افراد سخن به میان آورده اند.
 
چند تن از مقامات دولت آمریکا در گفتگو با «یاهو نیوز» مدعی شده اند که این دیپلمات ها از سال ۲۰۱۰ در عملیاتی ضد جاسوسی نقش داشته اند که طی آن ارتباطات محرمانه FBI افشا شده است. به گفته این منابع روس ها قابلیت های رمزگشایی خود را به شکل چشمگیری ارتقا داده‌اند و ارتباطات رادیویی و موبایل های مبتنی بر فناوری PTT هم از دسترس آنها در امان نیست.
 
توان روسیه در رمزگشایی ارتباطات به شکل چشمگیری ارتقا یافته
تکنولوژی های جدید امکان رهگیری گفتگوها و مداخله در آن را به روس ها می دهد، هرچند مشخص نیست که این مورد به صورت آنی امکان پذیر است یا با تاخیر صورت می گیرد.
 
تنها سدی که در برابر عوامل اطلاعاتی روس ها مقاوم مانده سیستم های رادیویی با قوی ترین الگوریتم های کدگذاری است اما ظاهرا FBI به سامانه ای با کدگذاری متوسط متکی بود. این سازمان برای مقابله با جاسوسی روسیه به استفاده از سیستم های رادیویی جدید با کدگذاری قوی تر روی آورده است.
 
هنوز مشخص نیست که این کشور چگونه به شبکه FBI نفوذ کرده اما برخی مقامات درباره احتمال وجود جاسوس ها ابراز نگرانی کرده اند. طبق ادعای آمریکایی ها رخنه اطلاعاتی محدود بوده و طرف مقابل با انجام برخی اقدامات شکستن کدها را لو داده است.
 
 
با این حال نمی توان روی پیامدهای این رسوایی سرپوش گذاشت. پس از محرز شدن جاسوسی روسیه FBI و CIA برخی ارتباطات خود را متوقف کردند و بسیاری از سازمان های دولتی هم در تاسیسات و رویه های کاری خود تغییراتی نظیر جایگزینی متناوب الگوریتم های رمزگذاری ایجاد کردند.
 
دلیل تعلل آمریکایی ها در واکنش به این اقدامات مشخص نیست اما در آن دوران اوباما به دنبال برقراری روابط نزدیکتر با روسیه و همکاری با آنها در زمینه های استراتژیک بود. از طرف دیگر برخی مقامات امنیتی از اقدام متقابل کرملین و مجازات جاسوسان امریکایی در این کشور هراس داشتند. همین عوامل باعث شد به توقف این عملیات از سوی روسیه دل ببندند؛ امیدی واهی که با تلاش آنها برای دخالت در انتخابات ۲۰۱۶ ریاست جمهوری به باد رفت.