الکامپی که خودش جذاب نباشد، غورباقه‌‌ها جذابش می‌کنند! +تصاویر

بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیک روز گذشته به اتمام رسید و حالا شاید این پایان، شروع کار بسیاری از کسب و کارها از جمله استارتاپ‌ها باشد ولی علی‌رغم این موضوع، این نمایشگاه که با شعار #آینده_بهتر برگزار شد، شاید در آینده‌ای دور به استانداردهای حداقلی خواهد رسید!

به گزارش آی‌تی‌رسان، نمایشگاه الکامپ که از 27 تیرماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی تهران آغاز شده بود پس از گذراندن 4 روز پر جنب و جوش به پایان خود رسید ولی بر همگان واضح بود که این آوردگاه بین المللی اولا نشان خاصی از بین المللی بودنش نداشت و از سوی دیگر فاصله زیادی با استانداردهای بین المللی برگزاری نمایشگاه مانند چند سال اخیر در آن احساس می‌شد.

بازگویی مشکلات این نمایشگاه قصه طولانی است که احتمالا در همه ادوار این نمایشگاه خوانده و شنیده‌اید ولی طبیعتا این مشکلات پس از سال‌ها بایستی کاهش پیدا می‌کردند ولی گویا این نقطه ضعف بزرگ نمایشگاه با مواردی دیگر مانند حضور استارتاپ‌ها و موضوعاتی چون ارزهای دیجیتال باعث شده تا مسئولین به جای توجه به مشکلات مربوط به برگزاری الکامپ، در باد حضور این کسب و کارها بخوابند و برای جذابیت بیشتر این آوردگاه بین المللی تلاش نکنند.

الکامپ 2019 در حالی برگزار شد که خبری از حضور شرکت‌های بین المللی بزرگ و حتی متوسط در آن نبود و از سوی دیگر بسیاری از سالن‌های این نمایشگاه کماکان همان خاک مرده‌ای را به دوش می‌کشیدند. در هم‌صحبتی با غرفه داران به این نکته می‌رسیدیم که همگی آن‌ها در حسرت حضور در سالن استارتاپ‌ها مانده‌اند و بعضا شنیده می‌شد که حضور بعضی‌های‌شان در نمایشگاه سال آتی، منوط به اخذ غرفه در سالن استارتاپ‌ها خواهد بود!

بسیاری از فعالان حوزه فناوری اطلاعات صراحتا به این موضوع تاکید دارند که روند برگزاری این نمایشگاه در چند سال اخیر با مشکلات فراوانی روبرو بوده است که تا همین چند سال قبل مشکل سی‌دی فروشی‌ها و دی‌وی‌دی فروش‌ها و تبدیل نمایشگاه به فروشگاه وجود داشت و در چند سال اخیر نیز این نمایشگاه به کارناوالی تبدیل شده است که شاید خبری از سی‌دی فروش‌ها نباشد ولی از هویت و ماهیت نمایشگاه نیز در آن نکته پر رنگی وجود ندارد!

نمایشگاهی که تا اوایل برگزاریش به محلی برای دیدن تکنولوژی‌های جدید شرکت‌های داخلی و خارجی مشهور بود، حالا به آوردگاه تبلیغاتی شرکت‌ها تبدیل شده که از هیچ ابزاری برای این منظور دریغ نکرده‌اند. از رژه افرادی که تی‌شرت‌های تبلیغاتی به تن دارند تا انبوه بروشورهایی که کمتر کسی حتی به آنها نگاه می‌کند!

متاسفانه وضعیت به نحوی پیش رفته که شرکت‌ها رودروایسی خود را برای فعالیت کنار گذاشته‌اند و از شعارهای عجیب و غریب گرفته تا هر اقدام دیگری برای جذب کاربر استفاده می‌کنند که نمونه آن‌ها را صرفا در کارناوال‌های شادی کشورهای مختلف می‌بینیم و طبیعتا این اتفاقات در نمایشگاه‌های بزرگ دنیا به هیچ وجه رخ نمی‌دهد یا با قواعد مشخص و محدودی صورت می‌گیرد!

متاسفانه درصد زیادی از فعالان حوزه آی‌تی کشور همانند بسیاری از حوزه های اقتصادی و اجتماعی دیگر، به کپی کاری صرف روی آوردند و بدون توجه به مقتضیات اقدامات خود صرفا به فکر کسب درآمد یا جذب کاربران هستند که بررسی حضور بسیاری از برندها و شرکت‌ها در سال‌های اخیر نشان می‌دهد که بیش از 90 درصد این کسب و کارها عمرشان به یک‌سال هم نرسیده و هزینه‌های گزافشان تلف شده است.

این نمایشگاه با تمام بالا و پایین‌هایشتمام شد و قطعا می‌دانیم که وضعیت نمایشگاه در کوتاه مدت درست شدنی نیست و سال‌های سال برای ارتقای وضعیتش کار خواهیم داشت ولی حداقل انتظار بسیاری از فعالان حوزه فناوری اطلاعات کشور جابجایی زمان برگزاری آن از اواخر تیرماه خرماپزان‌گونه تهران به فصولی است که آب و هوا قابل تحمل‌تر باشد چرا که نه گرمایش نمایشگاه در زمستان تهران عملکرد درستی دارد و نه سرمایش آن تاثیری در گرمای زیاد نمایشگاه داشته است!

البته این مورد را نبایستی از نظر دور داشت که الکامپ امسال در مقایسه با پارسال با استقبال بیشتری روبه‌رو شده بود که این را بایستی به فال نیک گرفت اما به‌قدری با نمایشگاه‌های استاندارد جهانی و حتی منطقه‌ای فاصله دارد که شاید استفاده از واژه‌هایی چون جشنواره و گردهمایی، به کارکرد اصلی‌اش نزدیک‌تر باشد.

به‌طور حتم پوشش خبری یک نمایشگاه نیز از جایگاه مهمی برخوردار است اما امسال به‌قدری ستاد خبری الکامپ ضعیف و سردرگم بود که هیچ خبرنگاری رغبتی برای استفاده از آنجا جهت یاری برای ارسال اخبار خود که بیشتر منوط به برگزاری یک سری سمینار و یا همکاری بین شرکت‌ها می‌شد، پیدا نمی‌کرد. حتی بسیاری از خبرنگاران و پایگاه‌های اختصاصی، برای یک بار نیز در الکامپ حاضر نشدند چرا که از فاصله بسیار زیاد الکامپ با یک رویداد استاندارد بین‌المللی مطلع بودند.

در ادامه گزارش تصویری از این نمایشگاه را مشاهده می‌کنید.

کماکان اینجا سیم کارت رایگان می‌دادند ولی خبری از صف مردم نبود!
پر از خالی! محلی که نمایشگاه در آنجا افتتاح شد اما تا روز آخر و با بی‌سلیقگی مسئولان خالی ماند!
کارگاه‌های مختلفی در نمایشگاه برگزار می‌شد
اینجا غورباقه‌ها می‌رقصیدند تا شاید کمی مردم شاد شوند!
غرفه تسکو که با نمایش محصولات مختلف و جدیدش، جز معدود شرکت کنندگانی بود که اصول اولیه نمایشگاه را رعایت می‌کرد
از این بگذریم که تالیا چرا هنوز به فعالیتش ادامه می‌دهد، شبکه LTE و 4.5G از نکات جالب تبلیغات این شرکت بود
محل اختصاصی ایده پردازان برای عکس اینستاگرامی!
ساندویچ فروش‌ها حرف اول را در نمایشگاه می‌زدند!
دیجیتال مارکتینگ واقعی!
در الکامپ، مخزن آب هم می‌فروختند!
کارگاه‌هایی که مخاطبین بسیار کمی داشت!
بسیاری از مقامات دولتی از الکامپ بازدید می‌کردند
الکامپ امسال همین نیسان را کم داشت که شکر خدا جنسش جور شد!
رئیس پلیس هم به حوزه آی‌تی علاقه داشت!
اسنپ محل جالبی را برای استراحت بازدیدکنندگان ایجاد کرده بود

نوشته الکامپی که خودش جذاب نباشد، غورباقه‌‌ها جذابش می‌کنند! +تصاویر اولین بار در اخبار تکنولوژی و فناوری پدیدار شد.