ال‌جی G5: رویای بر باد رفته ال‌جی!

ال‌جی G5: رویای بر باد رفته ال‌جی!

از سال گذشته تا به‌حال، محصولات برجسته‌ای معرفی شد، اما همه این محصولات به یک دلیل برجسته نبودند. لنوو PHAB2 Pro را معرفی کرد که اولین گوشی بود که با پروژه تانگو سازگار بود. وان‌پلاس ۳ برای کسانی مناسب است که گوشی قدرتمند، ولی با قیمت مناسب لازم دارند. سامسونگ نیز آخرین پرچمداران خود را معرفی کرد. ال‌جی هم بیکار نماند و G5 را معرفی کرد.

از بسیاری جهات می‌توان گفت که ال‌جی G5، گوشی بسیار بدیعی محسوب میشد. مهم‌ترین نکته تمایز این گوشی با دیگر گوشی‌ها، ماژولار بودن آن است. البته ال‌جی G5 یک گوشی کاملا ماژولار نبود، ولی به اصول آن وفادار بود. اما گوشی ال‌جی سال‌ها با بازار فاصله دارد. همه نشانه‌ها حاکی از آن است که G5 آن موفقیتی را که ال‌جی انتظار داشته، به بار نیاورده است. خود ال‌جی نیز سال خوبی نداشته است.

 

در ابتدای ماه جولای، ال‌جی اعلام کرد برخی از ساختارهای بخش موبایل خود را عوض می‌کند بنابراین برخی از مدیران به نقش‌های مختلفی مهاجرت کردند. همه این کارها به این دلیل بود تا نیرویی تازه به بخش موبایل ال‌جی داده شود. به علاوه ال‌جی اندکی پس از رونمایی از G5 اعلام کرد که این پرچمدار نتوانسته فروش خوبی کسب کند. همه اینها به این معناست که ال‌جی G5 از همان ابتدا با شکست مواجه شده بود و ال‌جی انتظار نداشته که گذر زمان نیز این شکست را جبران کند.

آمارهای جدید از فروش ال‌جی G5، مهری تایید بر این گفته‌ها میزند. ال‌جی انتظار داشته که G5 بتواند ۳.۵ میلیون واحد در سه ماهه اول پس از رونمایی فروش داشته باشد. اما آمار و ارقام حاکی از آن است که G5 تنها ۲.۵ میلیون واحد فروش داشته است. گرچه این آمار چندان بد نیست،‌ اما بسیار کمتر از پیش‌بینی‌هاست. این آمار باعث شد که ال‌جی در فروش کلی آخرین پرچمدار خود برای سال ۲۰۱۶ نیز تجدیدنظر کند و آمار فروش را از ۱۲ میلیون واحد به ۵.۵ میلیون واحد کاهش دهد. این میزان فروش حتی از نصف نیز کمتر است و به ضرر ۱۱۰ میلیون دلاری این غول کره‌ای در این سه‌ماه انجامیده است. اگر این آمار را برون‌یابی کنید، اوضاع برای کل سال نیز چندان خوب نیست.

گرچه این آمار هنوز تایید رسمی نشده‌اند، اما نشان از آن دارند که ال‌جی عملکرد خوبی ندارد. اگر تلاش‌های این شرکت برای بازسازی بخش خود تنها سه ماه پس از رونمایی از آخرین پرجمدارش را در نظر بگیرید، این آمار و ارقام چندان دور از واقعیت بنظر نمی‌رسد. سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که مشکلات بخش موبایل این غول کره‌ای از کجا ناشی می‌شود؟! چرا G5،‌ آنطور که باید و شاید، فروش خوبی نداشته است؟ جواب به این سوالات چندان آسان نیست، ولی یک چیز را شاید بتوان با اطمینان گفت و آن این است که اگر در بخش موبایل تغییراتی جدی صورت نگیرد، ۲۰۱۷ نیز سال خوبی نخواهد بود.

اولین مشکل خود G5 است. اگر شرکتی موبایلی بسازد که کاربران آن را بخواهند، پس فروش آن نیز زیاد می‌شود. در نتیجه، G5 خواهان زیادی ندارد و تنها دلیل آن، ماژولار بودن است. ماژول دوربین چندان قابلیت‌های دوربین را افزایش نمی‌دهد. از طرف دیگر، فاصله زیادی بین رونمایی از G5 و ماژول‌های آن وجود داشت. استفاده از رهیافت ماژولار و اجرای ضعیف آن، باعث شده که G5 فروش کافی نداشته باشد.

نکته دوم، قیمت است. قیمت G5 در مقایسه با گوشی‌های دیگر و امکاناتی که ارایه می‌کنند، بالاست. اگر هزینه‌های ماژول‌ها را نیز اضافه کنید، این مشکل بدتر نیز می‌شود.

 

با وجود گوشی‌هایی همچون، وان‌پلاس ۳، یک گوشی به همین راحتی نمی‌تواند قیمت پرچمدار داشته باشد. اگرچه وان‌پلاس تنها شرکتی نیست که در حال تغییر صنعت موبایل است، دیگر سازندگان نیز که هزینه را مدنظر دارند، ارزش‌ موبایل‌ها را دچار تغییر کرده‌اند. امکانات و کیفیت ساخت دیگر مختص سازندگان بزرگ گوشی همچون ساسونگ و اپل نیست. در حقیقت گسترش صنعت گوشی‌های هوشمند باعث شده که شرکت‌های بزرگ نیز تغییرات زیادی در گوشی‌های خود ایجاد کنند. به عنوان مثال، سامسونگ در چند سال شاهد کاهش فروش گوشی‌های رده S خود بوده است. این گوشی‌ها، به دلیل استفاده از نسخه سنگین اندروید،‌ بدنه پلاستیکی و قیمت بالا، مورد انتقاد بودند. اما سامسونگ به جای پایین آوردن قیمت، ساخت این گوشی‌ها را قویتر کرد و با معرفی نسخه Edge تحولی در پرچمداران خود ایجاد کرد، به گونه‌ای که نسخه Edge اکنون موتور اصلی فروش پرچمداران سری S است.

سامسونگ به خوبی به مشتریان خود فهمانده است که چرا گوشی‌های این شرکت گرانتر هستند. اگر شما گوشی می‌خواهید بخرید و امکانات اولویت اصلی شما هستند، گوشی‌های وان‌پلاس، شیائومی و ایسوس انتخاب مناسبی برای شما هستند، چون گوشی‌هایی با قیمت مناسب و امکانات بالا دریافت می‌کنید. اما اگر به دنبال گوشی پریمیوم هستید، سامسونگ انتخاب مناسبی برای شماست. حتی برخی از کاربران آیفون نیز به سامسونگ مهاجرت کرده‌اند.

چنین گفته‌هایی برای ال‌جی صادق نیست. در حالیکه تمام سازندگان گوشی‌های پریمیوم شدیدا برای توجیه قیمت بالای گوشی‌های خود مورد پرسش قرار گرفته‌اند، ال‌جی نتوانسته به این سوال پاسخ مناسبی بدهد. ال‌جی G5، نه تنها محصولی آشفته و درهم و برهم است،‌ بلکه با عجله نیز به بازار عرضه شده است. این گوشی ویژگی‌های یک گوشی پریمیوم را ندارد و در یک کلام، دلیلی قانع‌کننده برای خرید ایجاد نمی‌کند.

برای اینکه کمی هم در مورد ال‌جی منصف باشیم، سامسونگ نیز چند سال پیش در موضعی مشابه بود و اچ‌تی‌سی نیز سال گذشته در چنین موقعیتی قرار داشت. اگر چه، G5 تغییری رادیکال نسبت به پیش بود اما انتظار می‌رفت که G5 موقعیت لرزان ال‌جی را تحکیم بخشیده و فروش ال‌جی را افزایش دهد. چنین اتفاقی هرگز نیفتاد. تغییر رادیکال سامسونگ نسبت به پیش باعث فروش بیشتر گوشی‌هایش شد. اچ‌تی‌سی ۱۰ گرچه نتوانست اچ‌تی‌سی را نجات دهد، اما توانست به خوبی شکست One M9 را از بین ببرد. در عین حال، اچ‌تی‌سی بیکار ننشسته و در عرصه واقعیت مجازی بسیار فعال است. ال‌جی در زمینه واقعیت هیچ حضوری ندارد و تمام امید خود را به G5 بسته بود. امیدی که حالا بر باد رفته است. ال‌جی باید دوباره سری G خود را بازسازی کند، یعنی باید دوباره بازسازی خود را بازسازی کند! این بدین معناست که تنها در عرض دو سال سری G، دوبار بازسازی شده است: یکبار حرکت به سمت ماژولار و یکبار حرکت از طراحی فعلی G5! سوال اصلی اینجا پیش می‌آید: چگونه می‌توان بازتعریف را بازتعریف کرد؟! تنها هفت یا هشت ماه تا رونمایی از پرچمداران بعدی وقت باقی است و زمان نیز هیچ‌وقت ثابت نمانده است. اکنون هر ثانیه برای ال‌جی ارزش طلا را دارد.

نوشته ال‌جی G5: رویای بر باد رفته ال‌جی! اولین بار در - آی‌تی‌رسان پدیدار شد.