امتیاز ناامیدکننده دوربین‌های اسمارت‌فون سونی اکسپریا ۱ در تست DxOMark

موسسه DxOMark گزارش بررسی دوربین‌های اسمارت‌فون سونی اکسپریا 1 را منتشر کرد و جمع‌بندی این گزارش نشان می‌دهد که عملکرد دوربین‌های هندست مذکور با گوشی‌های پرچم‌دار برابری نمی‌کند. سونی اکسپریا 1 با کسب امتیاز کلی 91 در رتبه‌ای مشابه گوشی پوکوفون F1 و یک امتیاز عقب‌تر از آی‌فون 8 اپل قرار گرفت.

دوربین سه‌گانه اکسپریا 1 کلیه اصول اولیه را تحت پوشش قرار می‌دهد؛ اما پیاده‌سازی آن ایده‌آل نیست. مشخصه فوکوس خودکار به‌دلیل عملکرد سریع و مطمئن حتی در محیط‌های تاریک شایسته تقدیر است. کیفیت نورپردازی و پردازش رنگ‌ها نیز از جوانب مثبت این دوربین به‌شمار می‌روند.

با این‌حال دوربین با امتیاز نه‌چندان چشمگیر 94 از مشکل محوشدگی زوایا و وجود برخی موارد تصنعی قابل‌توجه در تصویر رنج می‌برد. نمایش هاله‌ها، حلقه‌ها و اعوجاجات در تصاویر از جمله مشکلات شاخص به‌شمار می‌روند. مشخصه Auto HDR نیز به‌صورت مکرر قابل استفاده نیست و فلاش تعبیه شده نیز در مقایسه با سایر رقبا ضعیف‌تر است.

دوربین مجهز به زوم 2 برابری با برترین دوربین‌های سال 2019 قابل رقابت نیست. محدودیت فاصله کانونی در کنار سطوح پایین جزئیات و ایجاد حالات تصنعی در تصاویر موجب کاهش امتیاز دوربین اسمارت‌فون اکسپریا 1 شده است.

امتیاز دوربین گوشی در زمینه ضبط ویدیویی از قابلیت تثبیت‌کنندگی تصویر و نورپردازی مناسب آن ناشی می‌شود. با این‌حال امتیاز دوربین در زمینه پردازش بافت‌ها کاملا پایین بوده و امتیاز کلی آن‌ را به رقم 84 تقلیل داده است. به بیان ساده حتی در شرایط نوری مناسب نیز ویدیوها با سطح جزئیات پایین ضبط می‌شوند. از سوی دیگر فوکوس خودکار دقیق دوربین، گرایش آن به فوکوس مجدد را بسیار افزایش داده و کارشناسان نیز هنگام عکس‌برداری با گوشی به این پدیده پی بردند.

دوربین سلفی سونی اکسپریا 1 نیز مشخصا امتیاز چندان بالایی را کسب نکرد. این دوربین با عملکرد 78 امتیازی خود صرفا بر گوشی پیکسل 2 غلبه کرد. البته این دوربین از برخی هندست‌های شاخص قدیمی‌ترنظیر آی‌فون X (با امتیاز 71)، گلکسی S8 (با امتیاز 73) و میت 20 پرو (با امتیاز 75) برتر ظاهر شد.

در واقع چنان‌چه تنها به‌دنبال عکس‌برداری با هندست خود هستید؛ در این‌صورت عملکرد دوربین جلویی گوشی، چشمگیر خواهد بود. امتیاز 82 برای این دوربین با دوربین سلفی آی‌فون XS مکس برابری می‌کند (اگرچه بهترین دوربین‌های سلفی موفق به کسب امتیازات بالاتر از 90 یا در برخی موارد حتی بیش‌تر از 100 شده‌اند). با این‌حال عملکرد دوربین در زمینه ضبط ویدیو، معدل امتیازی آن‌ ر‌ا کاهش می‌دهد.

این دوربین کماکان هنگام عکاسی گروهی، عملکرد مناسبی از خود نشان می‌دهد؛ چرا که هنگام محاسبه نورپردازی خودکار مشخصا روی صورت افراد فوکوس می‌کند. با این‌حال پردازش رنگ‌ها چندان مناسب نبوده و محدوده دینامیکی رنگ‌ها از جمله جوانب منفی این دوربین به‌شمار می‌رود.

جهت کسب اطلاعات بیش‌تر و مطالعه گزارش کامل بررسی دوربین‌های جلویی و پشتی گوشی می‌توانید به وب‌سایت DxOMark مراجعه نمایید.

نوشته امتیاز ناامیدکننده دوربین‌های اسمارت‌فون سونی اکسپریا 1 در تست DxOMark اولین بار در اخبار تکنولوژی و فناوری پدیدار شد.