امضای تفاهم‌نامه‌ تهران هوشمند میان سازمان فاوای شهرداری و منطقه ۲

توافق نامه تهران هوشمند میان سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران و شهرداری منطقه ۲ امضا شد.
به گزارش آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) از روابط عمومی فاوای شهرداری تهران، رسول کشت‌پور، شهردار منطقه دو، امروز سه شنبه بیست و هشتم فروردین ماه برای امضای تفاهم‌نامه طرح‌های پایلوت تهران هوشمند، میهمان سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران بود.
در این جلسه ابتدا مسیر هوشمندسازی تهران مورد بررسی قرار گرفت و تفاهم‌نامه‌ای با موضوع پیاده‌سازی طرح‌های پایلوت تهران هوشمند در منطقه دو با هدف توسعه خدمات شهر هوشمند، ارتقا و کیفیت زندگی شهروندان و خدمات‌رسانی بهتر به امضای دو طرف رسید.
کشت‌پور در سخنانی با ابراز رضایت از ایجاد چنین فرصتی، منطقه دو را آماده همکاری برای برنامه‌های مبتنی بر هوشمندسازی معرفی کرد و گفت: شروع حرکت به سمت هوشمندسازی تهران مسیری است که باید با سرعت بیشتری در آن گام برداریم. هوشمندی در هر شهری بنا بر وضع فعلی و اهداف آینده آن و اولویت بندی‌هایش شکل می‌گیرد. برای گام برداشتن در این راه باید به چهار مؤلفه بسترسازی سخت افزاری، نرم افزاری، شهروندان و اراده مدیریت توجه ویژه داشت.
شهردار منطقه دو سپس با اشاره به مشکلات و اولویت‌های این منطقه، آلودگی هوا و رفع آن را از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی مدیریت شهری دانست و استفاده از توان ICT را در این راه مؤثر خواند و خطاب به مدیریت سازمان فاوا گفت: باید برداشت مشترکی از شهر هوشمند داشته باشیم و اینکه چه کارهایی در این شرایط قابل انجام است. در طرح پایلوت شهر هوشمند، منطقه دو را در اختیار شما می‌گذاریم و امیدواریم خدمات خود را در آینده‌ای نزدیک به شهروندان در کمال سهولت ارائه دهیم.
در ادامه، محمد فرجود با اشاره به اهمیت اولویت‌بندی در انجام پروژه‌های هوشمندسازی گفت: با توجه به وجود محدودیت‌های منابع مالی، زمانی و انسانی، تعیین این اولویت‌ها بسیار اهمیت دارد.
مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران در ادامه با تأکید بر اهمیت چگونگی تعیین مدل کسب و کار به نحوی که برای شهرداری تهران منفعت ایجاد کند به سایر صورت مسئله‌های موجود در راستای هوشمندسازی اشاره کرد و گفت: تحول دیجیتالی، دگرگونی است که در لایه‌های درونی شهرداری باید ایجاد شود و قطعاً تأثیرات آن در ارائه خدمات مطلوب‌تر به شهروندان قابل مشاهده است.
 
فرجود همچنین به نقش و تأثیر تبادل و به اشتراک‌گذاری اطلاعات و تجربیات برای جلوگیری از انجام موازی کاری و اهمیت یکپارچه‌سازی اشاره کرد و گفت: ایجاد یکپارچگی در ابعاد برنامه‌ریزی، معماری و فنی از اهمیت بسیار برخوردار است. چراکه در صورت عدم اتصال سیستم‌های مختلف به یکدیگر، سیستم‌های آتی در ارائه خدمات منسجم دچار اختلال خواهد شد.