امکانات هوشمند اندروید Q جهت ارتقا کیفی تجربه گیمینگ کاربران

نخستین نسخه بتای اندروید Q اخیرا منتشر شده است و هنوز بسیاری از کاربران از طیف گسترده قابلیت‌های جدید این سیستم‌عامل به‌طور کامل آگاهی ندارند. با این‌حال برخی توسعه‌دهندگان کنجکاو با بررسی موشکافانه کدهای پلتفرم مذکور به امکانات احتمالی سیستم‌عامل جدید گوگل پی برده‌اند. تاکنون پیرامون قابلیت Adaptive Sleep، امکانات پیشرفته جهت صرفه‌جویی در مصرف باتری و حتی مشخصه جذاب تشخیص خودکار تصادفات اتومبیل گزارشاتی منتشر شده است.

اما ظاهرا قضیه به این‌جا ختم نخواهد شد. کاربران انجمن XDA به بررسی دقیق API دیگری با محوریت کنترل دما و کارآیی دستگاه پرداخته‌اند. این API به‌طور کامل برای گیمرها طراحی شده است.

API مذکور اساسا داده‌های مربوط به عملکرد و بار پردازشی لحظه‌ای پردازنده را گردآوری نموده و بازخورد آن را به‌صورت آنی بر روی بازی در حال اجرا اعمال می‌کند. در واقع بازی‌ها به منظور تغییر دینامیکی تنظیمات و بهینه‌سازی عملکرد خود می‌توانند از این اطلاعات استفاده نمایند.

به‌عبارت دیگر چنان‌چه بازی نصب شده روی گوشی شما با تنظیمات حداکثری خود عموما به شکل مناسبی اجرا شده و تنها در برخی مناطق خاص وقفه‌هایی مشاهده شود؛ در این‌صورت توسعه‌دهنده احتمالا به کدی در بازی دسترسی دارد که فرآیند کاهش رزولوشن و حذف جزئیات را به‌صورت خودکار و صرفا در این موارد خاص اجرا می‌کند. دیگر لازم نیست که کاربران، تنظیمات بازی را به‌صورت دستی تغییر داده و ناچار به تحمل جزئیات نامناسب در تمام طول جریان بازی باشند؛ چرا که کیفیت اجرای بازی تنها در برخی مناطق محدود نامناسب است. حتی توسعه‌دهندگان می‌توانند پا را فراتر گذاشته و این تنظیمات را کاملا حذف نمایند. بدین ترتیب کاربر هیچ‌گونه دغدغه‌ای در این خصوص نداشته و سطح جزئیات به‌صورت دینامیکی و در جریان بازی تنظیم خواهد شد.

البته این مشخصه می‌تواند علاوه بر بازی‌ها در برخی اپلیکیشن‌های متکی بر سخت‌افزارهای نسبتا قدرتمند نظیر برنامه‌های واقعیت‌افزوده نیز به‌کار گرفته شود.

در حال حاضر این API تنها بر روی گوشی پیکسل 2 و مدل‌های بالاتر از آن فعال است؛ اما بر اساس گزارشات منتشر شده، گوگل روی سازگاری آن با سایر گوشی‌های اندرویدی کار می‌کند.

البته بایستی منتظر بمانیم و ببینیم که سازندگان بازی‌ها از این API به چه شکل استفاده خواهند کرد. این ایده نسبتا پیچیده به‌نظر می‌رسد و به‌کارگیری آن نیز بایستی تسهیل شود؛ در غیر این‌صورت توسعه‌دهندگان به سراغ آن نخواهند رفت.

نوشته امکانات هوشمند اندروید Q جهت ارتقا کیفی تجربه گیمینگ کاربران اولین بار در وب‌سایت فناوری پدیدار شد.