اندیکاتور چیست و چه کاربردی در تحلیل‌های بورسی و بازارهای مالی دارد؟

اندیکاتور

اگر پیگیر تحلیل‌های بورسی و مخصوصا تحلیل تکنیکال شده باشید، حتما نام اندیکاتور را شنیده‌اید. در این مقاله از آی‌تی‌رسان، می‌خواهیم که به مبحث اندیکاتور و کاربردهای آن بپردازیم و همچنین چند اندیکاتور پرکاربرد را نیز به شما معرفی کنیم.

اندیکاتور چیست؟

اندیکاتورها محاسبات ریاضی مختلفی را بر روی قیمت و حجم معاملات یک سهم انجام داده و در نتیجه بر این اساس می‌توانند اطلاعاتی را در رابطه با روند حرکتی سهم، شتاب قیمتی آن و … در اختیار معامله‌گران قرار دهند. معمولا از اندیکاتورها جهت تأیید و اعتبارسنجی روند سهام استفاده می‌شود و با این اوصاف باید کاربرد اصلی آن‌ها را در زمینه صدور سیگنال‌های خرید و فروش دانست.

اندیکاتورها به دو دسته پیشرو (leading) و دنباله‌رو (lagging) تقسیم می‌شوند. اندیکاتورهای پیشرو معمولا فورا به نوسانات قیمتی واکنش نشان می‌دهند، اما اندیکاتورهای دنباله‌رو  پس از حرکت قیمت و جابجایی بازار، تغییرات را در خود اعمال می‌کنند.

کاربردهای اندیکاتور

اندیکاتورها از قیمت‌های گذشته بازار استفاده کرده و بر این اساس نیز می‌توان سه زمینه کاربرد را برای آن‌ها، متصور شد:

  • هشدار: گاهی اوقات و بر اساس شرایط، اندیکاتورها می‌توانند پیش از تغییر روند و یا همزمان با آن، علائم بازگشت روند و یا همان تغییر روند حرکت را به معامله‌گران، نمایش دهند.
  • پیش‌بینی: از دیگر کاربردهای اندیکاتورها، می‌توان به پیش‌بینی قیمت مناسب جهت ورود به سهم اشاره کرد.
  • تأیید: مهم‌ترین کاربرد اندیکاتورها، به تأیید تحلیل‌ها مربوط می‌شود. در چنین مواردی، معامله‌گران با استفاده از تحلیل بنیادی و یا تکنیکال، اطلاعاتی را در رابطه با آینده یک سهم به دست می‌آورند. حال در این بین نقش اندیکاتورها نیز این است که به تأیید و یا رد این تحلیل‌ها بپردازند.

معرفی چند اندیکاتور پرکاربرد

باندهای بولینگر (Bollinger Bands)

این اندیکاتور توسط جان بولینگر توسعه داده شده و در واقع شامل دو نوار نوسانی است که در بالا و پایین یک میانگین متحرک در حال حرکت هستند. با افزایش نوسانات، پهنای باند این اندیکاتور نیز افزایش می‌یابد. معمولا کاهش فاصله بین خطوط این اندیکاتور به‌عنوان سیگنال تغییر روند تعبیر می‌شود.

ابر ایچیموکو (Ichimoku Cloud)

این اندیکاتور توسط یک روزنامه‌نگار ژاپنی به نام گیوچی هوسودا توسعه داده شده و با استفاده از آن می‌توان به تشخیص حمایت و مقاومت، روند حرکت، سنجش شتاب و … یک سهم اقدام کرد. شاید در نگاه اول این اندیکاتور پیچیده به نظر برسد، اما در اصل کار کردن با آن سخت نیست.

میانگین متحرک (Moving Average)

اندیکاتور میانگین متحرک، نوعی از اندیکاتورهای روندی بوده و در اصل نیز قیمت‌های آینده را پیش‌بینی نمی‌کند. نوسان میانگین متحرک نسبت به تغییرات قیمت کمتر است، زیرا از قیمت‌های گذشته میانگین می‌گیرد و بنابراین خطوط نرم و هموارتری را نیز به معامله‌گران ارائه می‌دهد.

همان‌طور که در بالا نیز بدان اشاره شد، اندیکاتور میانگین متحرک، روند را مورد بررسی قرار داده و بنابراین در صدور سیگنال، با تأخیر عمل می‌کند. اما در تشخیص مسیر قیمت و همچنین شناسایی مناطق احتمالی حمایت و مقاومت، می‌توانید از این گزینه بهره ببرید. البته بهترین استراتژی این است که تنها از یک اندیکاتور استفاده نکرده و همچنین میانگین متحرک را نیز در کنار سایر گزینه‌ها، به‌صورت همزمان مورد استفاده قرار دهید.

تفاوت اندیکاتورها با اسیلاتورها در چیست؟

  • اسیلاتورها معمولا در پنجره‌ای جدید و در زیر نمودار قیمت نمایش داده می‌شوند، اما اندیکاتورها بر روی نمودار قیمت نمایان می‌شوند.
  • اسیلاتورها دارای محدوده اشباع خرید و فروش هستند، اما اندیکاتورها از چنین قابلیتی برخوردار نیستند.
  • اسیلاتورها می‌توانند به تشخیص واگرایی نیز بپردازند و در این بین، RSI و MACD از پرکاربردترین‌ها هستند.

البته بهتر است که از اندیکاتور و اسیلاتورها به‌صورت همزمان استفاده کنید که این موضوع نیز بیشتر از مباحث تئوریک، به تجربه شخصی شما وابسته است.

نوشته اندیکاتور چیست و چه کاربردی در تحلیل‌های بورسی و بازارهای مالی دارد؟ اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.