انسداد کانال سوئز احتمالا بر عملکرد صنعت اسمارت‌فون تاثیرگذار خواهد بود

در روز سه‌شنبه هفته گذشته اخباری مبنی بر مسدود شدن کانال سوئز؛ یکی از مشهورترین آبراه‌های جهان توسط یک کشتی ثبت شده در پاناما با نام Ms. EverGreen منتشر شد. به گفته برخی کارشناسان این کشتی به‌دلیل وزش شدید باد از مسیر خود منحرف شده و به گل نشسته است. با این‌حال نقش خطای انسانی در بروز این حادثه به‌طور کامل منتفی اعلام نشده است.

انسداد کانال سوئز برای مدت تقریبا 1 هفته ادامه داشته و صدها کشتی در 2 طرف کانال را منتظر نگه داشته است. کانال سوئز یک مسیر میانبر از آسیا به اروپا با طول 200 کیلومتر است که دریای سرخ را به دریای مدیترانه متصل می‌کند.

موسسه Strategy Analytics اکنون پیش‌بینی کرده که مسدودی کانال سوئز احتمالا بر صنعت اسمارت‌فون که هم‌اکنون دچار چالش‌های قابل‌توجه است؛ تاثیر می‌گذارد؛ اما این تاثیرات چندان چشمگیر نخواهند بود. در حال حاضر صنعت اسمارت‌فون با مشکل کمبود تراشه دست‌به‌گریبان است؛ موضوعی که بازار تبلت‌ها، لپ‌تاپ‌ها، تلویزیون‌ها و اتومبیل‌ها را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

بر اساس برآوردهای این موسسه تحقیقاتی کمتر از 5 درصد جریان تدارکاتی اسمارت‌فون‌ها در جهان از طریق کانال سوئز انجام می‌شود. بسیاری از این قطعات با استفاده از سایر مسیرهای دریایی یا هواپیماها به نقاط مختلف جهان منتقل می‌شوند. موسسه Strategy Analytics بر این باور است که قیمت‌گذاری ناپایدار روغن احتمالا بر عملکرد صنعت اسمارت‌فون تاثیرگذار خواهد بود. بیش‌تر شناورهای معطل مانده پشت کانال سوئز مملو از نفت هستند؛ بنابراین تاخیر در تحویل این محموله‌ها احتمالا موجب بروز نارضایتی دیگری در خصوص این کالای بی‌ثبات خواهد شد. افزایش قیمت سوخت بر تریلی‌های ویژه نقل و انتقال بار و کارخانجات وابسته به شرکت‌های تولیدی تاثیر گذاشته و افزایش جزئی قیمت‌ها را به‌دنبال خواهد داشت.

در حال حاضر تلاش‌ها برای تخلیه بار کشتی ادامه دارد. طول این کشتی 9 برابر یک زمین فوتبال و ارتفاع آن از محل به گل نشستن برابر با ساختمان Empire State است.

نوشته انسداد کانال سوئز احتمالا بر عملکرد صنعت اسمارت‌فون تاثیرگذار خواهد بود اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.