اوبر از کلمبیا اخراج شد

 
یک روز دیگر و باز هم خبر اخراج اوبر از یک کشور جدید؛ اخباری که در چند سال گذشته به شنیدن آن عادت کرده‌ایم. در جدیدترین روند اخراج یا تعلیق فعالیت‌های اوبر، دولت کلمبیا این کمپانی تاکسی آنلاین را به کل از کشور خود اخراج کرد.
 
بر اساس رای دادگاه کلمبیا، شرکت اوبر به دلیل تخطی از قوانین حمل و نقل در این کشور، باید تا تاریخ ۱۲ بهمن به تمامی فعالیت‌های خود در این کشور پایان دهد. با این حال اوبر می‌خواهد درخواست فرجام‌خواهی خود را تسلیم دادگاه کند، زیرا از نظر این کمپانی، رای صادر شده خودسرانه بوده و معاهده حفاظت از منافع شرکت‌های تابع آمریکا در قوانین تجارت آزاد را زیر پا می‌گذارد.
 
 
در هر صورت اخراج اوبر باعث می‌شود ۸۸ هزار راننده بی‌کار و ۲ میلیون کاربر سردرگم شوند یا به گزینه‌های دیگر روی بیاورند. با این حال رای دادگاه به این دلیل صادر شده است که دولت کشور عقیده دارد اوبر سعی داشته با ترغیب کاربران، استفاده از تاکسی‌های رسمی این کشور را به حداقل برساند. در مورد دیگر دادگاه باور دارد که اوبر حمل و نقل عمومی بدون مجوز را در این کشور تبلیغ می‌کرده است.
 
این اولین بار نیست که این کمپانی از یک کشور اخراج می‌شود. چندی پیش کمپانی تاکسی آنلاین از آلمان اخراج شد یا در اقدامی دیگر، دولت ایتالیا موقتا فعالیت‌های این کمپانی را به حالت تعلیق درآورده بود. البته به نظر می‌رسد این اولین بار است که این کمپانی از کشور‌های قاره آمریکا اخراج می‌شود. همچنین کمی این قضیه بحث‌برانگیز بوده، زیرا شنیده‌ها حاکی از آن است که راننده‌های تاکسی در این کشور با لابی‌گری با دولت و تضمین عدم شرکت در تظاهرات سراسری، دولت را ترغیب به اخراج کمپانی آمریکایی از کلمبیا کرده‌اند.
 
در هر صورت، اخراج اوبر عواقب مجهولی دارد. در حالی که خیال راننده تاکسی‌ها از این بابت راحت شده است، این اقدام می‌تواند هزاران راننده را بی‌کار کند. البته تاکسی‌های آنلاین دیگر در این کشور هنوز فعال هستند و راننده‌های تاکسی هنوز راه طولانی تا اخراج همه سرویس‌های اشتراک خودرو در کلمبیا دارند.