اولین روبات منعطف جهان ساخته شد

دانشمندان اولین روبات نرم و منعطف در جهان که آزادانه بر سطوح دیوار حرکت می‌کند را طراحی کردند و ساختند. این ابداع تحولی بزرگ در ساخت روبات‌های کوهنورد و امدادرسان به شمار می‌رود.
 
گروهی از محققان دانشگاه فناوری تویاهاشی ژاپن با همکاری دانشگاه کمبریج انگلستان روباتی با قابلیت انقباض طولی را با الهام از پستانداران طبیعت به منظور حرکت آسان بر سطوح دیوار طراحی و ساختند.در حال حاضر روبات‌های کوهنورد با طیف گسترده‌ای از برنامه‌های کاربردی بالقوه، از جمله بازرسی ساختمان و تعمیر و نگهداری و جست‌و‌جو و نجات در حوادث غیرمترقبه و خطرناک طراحی شده‌اند اما هیچ یک از آنها انعطاف این روبات را ندارند. چرا که به‌گفته محققان، این روبات به آسانی از موانع روی دیوار عبور کرده و با انعطاف بسیار بالایی که دارد جهات حرکت خود را تغییر داده و جا‌به‌جا می‌شود. این تیم با الهام از ساختار بدن یک زالو، این روبات را بسیار سبک، منعطف و همچنین با بادکش‌هایی جهت سهولت در حرکت طراحی کرده‌اند.
این روبات متشکل از سه لوله به هم چسبیده است که با آغاز حرکت این لوله‌ها به وسیله چرخ دنده جمع و باز شده و در سطوح ناصاف بخشی از این لوله‌ها تغییر جهت داده و حرکت را برای روبات آسان‌تر می‌کند.
این سیستم با حرکت افقی براحتی بر سطوع عمودی حرکت کرده و آزادانه بر دیوارهای دوبعدی و سه بعدی نیز حرکت می‌کند. محققان این طرح ابرازامیدواری کردند که به کمک این دستاورد بزرگ، تحولی گسترده در صنعت ساخت روبات‌های کوهنورد رخ داده و در آینده‌ای نزدیک شاهد حضور روبات‌هایی بسیار منعطف در صنعت امدادرسانی خواهیم بود.