اپل احتمالا روی ایده آینده‌نگرانه تشخیص اثرانگشت برای آی‌فون‌های آینده خود کار می‌کند

هر روزه تعداد بیش‌تری از تولیدکنندگان دستگاه‌های اندرویدی در تلاش برای رقابت با فناوری فیس آی‌دی اپل، تکنیک‌های تشخیص چهره را به‌صورت جدی مدنظر قرار می‌دهند؛ اما در این میان غول فناوری کوپرتینویی احتمالا مشغول جستجوی روش‌های مختلف جهت بازگشت به مبانی ایده‌های‌ احرازهویت بیومتریکی بر روی دستگاه‌های همراه است.

پتنت دیگری که اخیرا در ایالات‌متحده منتشر شده و نخستین بار توسط وب‌سایت AppleInsider کشف شده است، نشان می‌دهد که اپل احتمالا به منظور ارتقا آسودگی و امنیت متد اسکن فیس آی‌دی اختصاصی آ‌ی‌فون‌های جدید به‌دنبال احیا مجدد گونه‌ای از فناوری تاچ آی‌دی است.

آی‌فون 8 پلاس از حسگر اثرانگشت تاچ آی‌دی سنتی برخوردار است

در صورت به‌کارگیری مجدد فناوری تاچ آی‌دی در آی‌فون‌های 2019 یا مدل‌های پس از آن بدیهی است که اپل به منظور بهره‌گیری از جدیدترین رویکردها و رقابت با سیستم‌های احرازهویت دستگاه‌های اندرویدی پیشرفته با پیچیدگی‌های روزافزون بایستی نسبت به مدرن‌سازی فناوری اسکن اثرانگشت خود اقدام نماید.

در این میان به مقوله‌ای تحت عنوان “کدگذاری پالس آکوستیک برای تصاویر سطوح ورودی” وارد خواهیم شد. این مفهوم اساسا بدان معناست که اپل احتمالا بر روی روشی جهت تبدیل سیگنال‌های صوتی به تصاویر کدگذاری شده از اثرانگشت کاربر کار می‌کند.

با توجه به فهرست موجود در سند پتنت، این اقدام با هدف ارتقا سرعت و سهولت کاربری حسگرهای اثرانگشت مرسوم انجام شده و اساسا در آن سنسور فیزیکی به‌خودی‌خود حذف خواهد شد. در عوض به منظور تولید امواج مکانیکی، امواج آکوستیکی یا پالس‌ها و انتقال آن‌ها به سطح ورودی کاربر جهت پاسخ به سیگنال دریافتی از کنترلر احتمالا تعدادی ترانسفورماتور آکوستیکی مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

به عبارت دیگر، اثرانگشت شما در ارتباط با این تراسفورماتورهای آکوستیکی وارد شده و یک نشانه صوتی را بر جای خواهد گذاشت. در ادامه این اثر صوتی می‌تواند با دیتابیس تصاویر یا داده‌های شناخته شده مقایسه شود. بدین ترتیب تطبیق یا عدم تطابق اطلاعات بیومتریکی با داده‌های مربوط به مالک قانونی گوشی تعیین خواهد شد.

اپل برای این فناوری آینده‌نگرانه چندین مورد کاربری بالقوه شامل بازگشایی اطلاعات مالی یا داده‌های محرمانه تجاری توسط اثرانگشت یا حتی نگاشت مشخصات بیومتریکی منحصربه‌فرد گوش کاربر به کمک سیستم تصویربرداری آکوستیکی از این نوع را مدنظر قرار داده است.

چنان‌چه این موضوع بسیار پیچیده به‌نظر می‌رسد؛ در این‌صورت احتمالا برای شما هیجان‌آور خواهد بود که بدانید پیاده‌سازی این مکانیسم تصویربرداری آکوستیکی خاص از نظر تئوری به اپل امکان می‌دهد تا کل فضای نمایشگر آی‌فون‌های نسل آینده را به قابلیت تشخیص فوق‌سریع اثرانگشت مجهز نماید.

این اقدام اساسا می‌تواند به‌عنوان گامی مثبت در جهت تحقق رویای آی‌فون کاملا بدون‌حاشیه مجهز به اسکنرهای چهره و اثرانگشت یکپارچه با نمایشگر قلمداد شود. از سوی دیگر الگوی مذکور می‌تواند تنها یک طرح مفهومی بوده و هرگز در قالب یک محصول تجاری عرضه نشود. متاسفانه هرگز نمی‌توان از سرنوشت نهایی چنین پتنت‌هایی مطلع شد.

نوشته اپل احتمالا روی ایده آینده‌نگرانه تشخیص اثرانگشت برای آی‌فون‌های آینده خود کار می‌کند اولین بار در وب‌سایت فناوری پدیدار شد.