اپل بیزنس چیپ مودم ۵G اینتل را خریداری می‌کند!

خبرهای منتشر شده حاکی از آن است که اپل به دنبال خرید بیزنس چیپ مودم 5G اینتل است. اگر این خبر صحت داشته باشد، باید شاهد خودکفایی هرچه بیشتر اپل در ساخت تجهیزات و لوازم گوشی‌های آیفون باشیم.

اپل تا همین ماه آوریل امسال به‌خاطر پاره‌ای مسایل، بسیار ناامید بود. شرکت، در چندین دعوای حقوقی دچار یک نزاع سخت با شرکت کوالکام شده بود و در یکی از آنها که در شهر سان‌دیگو جریان داشت پای میلیاردها دلار در وسط بود. از آنجاییکه کوالکام ظاهرا تمایلی برای فروش چیپ‌های مودم 5G خود به اپل نداشت، شرکت بر روی اینتل اتکا می‌کرد. می‌دانیم، این اینتل بود که چیپ‌های مودم 4G LTE بکاررفته در آیفون‌های ۲۰۱۸ اپل را تامین نمود. اما سوال اصلی اینجا بود که آیا اینتل قادر است به‌موقع یک چیپ مودم 5G در اختیار اپل قرار دهد تا این شرکت بتواند تا سال ۲۰۲۰ یک آیفون 5G روانه بازار کند یا خیر؟!

در هفتم آوریل امسال، اینتل اعلام کرد که این شرکت قادر به تامین به‌موقع چیپ مودم 5G برای استفاده در اولین آیفون‌های 5G سال آینده خواهد بود. اما تنها شش روز بعد و در حالیکه بحث‌وجدل‌های پایانی در دادگاه سان‌دیگو در حال جریان بود، یک بمب خبری بزرگ منتشر شد مبنی بر اینکه: اپل موافقت کرده تا مقدار نامعلومی پول به کوالکام (احتمال ۴.۵ میلیارد دلار) بپردازد و در عوض، کوالکام یک لایسنس شش ساله (با امکان تمدید به‌مدت دو سالِ بیشتر) و یک توافق تامین چندساله چیپ به اپل بدهد. بعد از آن بود که همه دعواها خوابید. اینتل می‌توانست مسیر باد را تشخیص دهد. بنابراین در انتهای همان روز اعلام کرد که این شرکت در حال ترک بیزنس ساخت مودم 5G اسمارتفون‌ها است. اینتل تیر خود را به هدف زده بود؛ چراکه ماه گذشته شایعاتی پخش شد مبنی بر اینکه اپل تصمیم به خرید بیزنس چیپ مودم اسمارتفون اینتل دارد. مالک شدن چنین کسب‌وکاری، به اپل کمک خواهد کرد تا به اهداف خود که همانا تولید چیپ‌های مودم ساخت خودش است، دست یابد.

چیپ مودم اینتل

امروز وال استریت ژورنال گزارش داد که گفتگوهای بین اپل و اینتل به جاهای مهم‌ و پیشرفته‌ای رسیده است. این معامله که گفته می‌شود ارزشی حدود ۱ میلیارد دلار یا بیشتر دارد، می‌تواند هفته بعد اعلام گردد. اگر چنین اتفاقی بیافتد، شاهد یک معامله بزرگ برای اپل خواهیم بود؛ چراکه اپل معمولا خریدهای کوچک انجام می‌دهد. برای مثال، این کمپانی در سال ۲۰۱۲ شرکت بایومتریکس AuthenTec را به قیمت ۳۵۶ میلیون دلار خرید و یک سال بعد از آن، فناوری Touch ID، بر روی گوشی آیفون 5s شروع به کار کرد. در سال ۲۰۱۵ نیز حدود ۲۰ میلیون دلار برای خریداری شرکت تصویربرداری LinX پرداخت نمود. این خرید به اپل کمک کرد تا بازی دوربین‌های خود را آغاز کند. بیشترین پولی که اپل تابحال برای خرید شرکت دیگری خرج کرده، ۳ میلیارد دلار بوده که برای خریداری Beats Audio در سال ۲۰۱۴ صرف شد. در حالیکه اکثر این معامله‌ها، برگشت فوری هزینه‌ها را در پی داشته‌اند، اما ممکن است که اپل حتی با صاحب شدن بیزنس چیپ مودم اینتل، تا سال ۲۰۲۲ یا ۲۰۲۳ قادر به خودکفایی در این زمینه نباشد.

اگر معامله مذکور به سرانجام برسد، اینتل از دست بیزنسی خلاص خواهد شد که سالانه حدود ۱ میلیارد دلار برای او زیان‌ده بوده است. البته هرچند این شرکت دیگر، چیپ‌‌هایی برای اسمارتفون‌ها تولید نخواهد کرد، اما همچنان بر روی تجهیزات مبتنی بر فناوری 5G که در سایر دستگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند، کار خواهد کرد. در این بین، اپل می‌خواهد تا جایی که می‌تواند در زمینه تامین زنجیره لوازم و تجهیزات گوشی‌های آیفون، خودکفاتر گردد. سال گذشته این شرکت ۶۰۰ میلیون دلار برای خرید امکانات و مهندسین از کمپانی Dialog Semiconductors خرج کرد و حالا می‌تواند شروع به تولید چیپ‌های مدیریت باتری در داخل خود شرکت بنماید؛ چیپ‌هایی که در گذشته از Dialog خریداری می‌کرد.

حالا که اپل برای این معامله پا پیش گذاشته است، شاید جالب باشد بدانید زمانی که اینتل برای اولین بار اعلام کرد در حال خارج شدن از بیزنس چیپ مودم اسمارتفون‌هاست، نشانه‌هایی از علاقه سایر شرکت‌ها برای خرید آن دریافت نمود. در واقع اگر اپل و اینتل به توافقی در این زمینه دست نیابند، خریدار دیگری می‌تواند جایگزین اپل بشود. در این بین، سرمایه‌گذاران، معامله اپل و اینتل را خبر بدی برای کوالکام تلقی می‌کنند. به همین‌خاطر بود که درست در لحظه اعلام خبر، ارزش سهام کوالکام با ریزش ۱.۸ درصدی به رقم ۷۴.۵۵ میلیارد دلار رسید.

اگر اپل خرید بیزنس چیپ مودم اسمارتفون اینتل را به اتمام برساند، به‌راحتی از عهده تامین مالی آن برخواهد آمد. اپل، در ۳۰ام ماه مارس امسال که در واقع پایان سه ماهه دوم مالی شرکت بود، بعد از حسابرسی بدهی‌ها، ۱۱۳ میلیارد دلار پول نقد داشت.

نوشته اپل بیزنس چیپ مودم 5G اینتل را خریداری می‌کند! اولین بار در اخبار تکنولوژی و فناوری پدیدار شد.