اپل سال آینده از فناوری پیشرفته نمایشگر microLED بر روی آی‌پد پرو استفاده خواهد کرد

بهار امسال بلومبرگ گزارش داد که اپل سخت در حال سرمایه‌گذاری بر روی توسعه تکنولوژی نمایشگرهای به‌اصطلاح microLED است که با ارایه کنتراست‌های بهتر، روشنایی بالاتر و مصرف انرژی کمتر در مقایسه با صفحات نمایش موجود، جایگزین پنل‌های OLED و LCD خواهند شد.

اخیرا گزارش‌های دیگری نیز خبر داده‌اند که اپل، امکاناتی را در کالیفرنیا مهیا کرده است تا بر روی این فناوری تحقیق کند و در صورت موفقیت‌آمیز بودن نتایج، در آینده شروع به تولید نمایشگرهای خودش برای آیفون، آی‌پد، اپل واچ و مک‌بوک‌ بکند. البته به نظر می‌رسد که ساخت این پنل‌ها، سختی‌های خاص خودش را دارد؛ بطوریکه برای مدتی به نظر می‌رسید که اپل کار بر روی آن را رها کرده است، اما گویا مهندسین شرکت، روش‌هایی را برای تولید آن پیدا کرده‌اند. اپل حتی آزمایشگاهی در سانتاباربارا دایر کرده است که در آن، ۳۰۰ مهندس بر روی پنل‌های microLED کار می‌کنند.

نمایشگر microLED

حالا سوال اینجاست که چه زمانی پتنت‌های microLED اپل، تبدیل به یک محصول تجاری خواهند شد؟ باید بگوییم که این اتفاق به زودی نخواهد افتاد، اما به گفته Ming-Chi Kuo، تحلیلگر معروف اپل، این شرکت آمریکایی، تکنولوژی miniLED را بین اواخر سال ۲۰۲۰ و اواسط ۲۰۲۱، در یک دستگاه آی‌پد پرو و حتی یک لپ‌تاپ مک‌بوک به کار خواهد گرفت. بله درست خواندید؛ پنل‌های miniLED.

از آنجاییکه در حال حاضر، ساخت نمایشگرهای microLED، بسیار پیچیده و هزینه‌بر است، به همین‌خاطر، سازندگان سعی می‌کنند فعلا و تا زمانی که تکنولوژی microLED قابلیت‌های خودش را نشان بدهد، از miniLED به عنوان یک فناوری انتقالی استفاده نمایند. اما تفاوت این دو در این است که، اندازه المان‌های نوردهنده miniLED، در مقایسه با سایز این المان‌ها در microLED که کمتر از ۱۰۰ میکرون بوده، بزرگتر است. پنل‌های miniLED، تقریبا برای تولید انبوه آماده هستند و هزینه ساخت آنها، ۲۰ درصد بیشتر از LCD معمولی است؛ ضمن اینکه با انواع مختلف طراحی‌های تاشو و ناچ‌دار نیز تولید می‌شوند.

رفتن به حالت DFU

پیش از این، تصور می‌شد که اپل، فناوری نمایشگر جدید microLED را سال آینده بر روی ساعت‌های هوشمند خود استفاده خواهد کرد. هرچند که احتمال این اتفاق هم وجود دارد، اما Kuo اخیرا گفته است که اپل برای گذار به تکنولوژی microLED، دستگاه‌هایی مجهز به نمایشگر miniLED عرضه خواهد کرد. با توجه به قیمت بالای یک پنل بزرگتر microLED، اپل، تبلت‌های آی‌پد پرو و مک‌بوک‌های خود را ابتدا مجهز به نمایشگرهای miniLED خواهد نمود و سپس آن را در گوشی‌های آیفون به کار خواهد گرفت؛ که البته این اتفاق هم ظاهرا زودتر از سال ۲۰۲۱ نخواهد افتاد.

اپل به احتمال زیاد، نمایشگرهای miniLED خود را از شرکت ال‌جی دیسپلی خریداری خواهد کرد. ضمن اینکه، تامین‌کنندگان دیگری از جمله، Epistar ،Zhen Ding ،Radiant Opto-Electronics ،Nichia ،Avary Holding و TSMT نیز که همگی در حال ساخت پنل‌های مذکور هستند، جزو گزینه‌های اپل خواهند بود.

اما نکته جالب اینجاست که اپل درخواست خود برای بیش از ۲۰ پتنت فناوری نمایشگر microLED را در کشور کره جنوبی، یعنی جایی که ال‌جی و سامسونگ در آنجا مستقر هستند، داده است. به گفته Kim Jong-chan، رییس اداره مالکیت فکری کره جنوبی، درخواست اپل در داخل کره جنوبی، احتمالا به خاطر حضور شرکت‌های تکنولوژی کره‌ای مانند ال‌جی و سامسونگ در اینجاست، که احتمال داده می‌شود در آینده نزدیک، از پنل‌های microLED بر روی دستگاه‌های خود استفاده کنند.

سامسونگ، پیش از این، نمونه اولیه یک تلویزیون دیواری بزرگ microLED را به نمایش گذاشته بود، اما همچنین خاطرنشان کرده بود که این پنل‌ها پتانسیل آن را دارند که با هر سایزی و در مقیاس بزرگتری تولید شوند و در نهایت راه خود را به نمایشگر گوشی‌ها، تبلت‌ها و لپ‌تاپ‌ها باز کنند.

شاید بپرسید که این همه عجله برای چیست و چرا بزرگترین شرکت‌های سازنده اسمارتفون، برای ساخت صفحات نمایش microLED اینگونه باهم رقابت می‌کنند؟ همانطور که گفته شد، این فناوری با ارایه روشنایی‌های بهتر، کنتراست بالاتر و مصرف انرژی کمتر، همه ضعف‌های صفحات OLED را خواهد پوشاند.

اپل با ساخت نمایشگرهای miniLED برای دستگاه‌های آی‌پد پرو و مک‌بوک و همچنین ساخت پنل microLED برای ساعت‌های هوشمند خود، مشکلات موجود در زمینه زنجیره تامین صفحات نمایش خود را با این تکنولوژی‌های جایگزین، حل خواهد کرد و وابستگی خود را به صفحات OLED که در انحصار سامسونگ و شرکت‌های دیگر بود، از بین خواهد برد. ما خیلی کنجکاو هستیم که ببینیم یک آی‌پد پرو با پنل miniLED چگونه کار خواهد کرد، اما از آنجاییکه تکنولوژی مذکور، در مانیتورهای حرفه‌ای گیمینگ و HDR مورد استفاده قرار گرفته، منطقی است که سخت‌افزار و مشخصات بهتری را از آی‌پد پروهای آینده انتظار داشته باشیم.

نوشته اپل سال آینده از فناوری پیشرفته نمایشگر microLED بر روی آی‌پد پرو استفاده خواهد کرد اولین بار در اخبار تکنولوژی و فناوری پدیدار شد.