اپل قصد دارد تجربه دسکتاپ را روی گوشی‌های آیفون فراهم کند

یک خبرچین توییتری به نام Mauri QHD خبرهای جالبی را درباره برنامه‌های آینده اپل منتشر کرده است. به گفته این فرد، اپل نمونه‌های اولیه یک آیفون مجهز به پردازنده اپل سیلیکون (Apple Silicon) را ساخته که macOS را روی خود اجرا می‌کند. این قابلیت از نظر تئوریک به کاربران آیفون اجازه خواهد داد تا هندست خود را به یک داک و مانیتور وصل کنند و روی گوشی خود از تجربه دسکتاپی لذت ببرد. این کار هم‌اکنون در داخل لپ‌تاپ‌های مک‌بوک با جایگزین کردن پردازنده‌های اینتل با اپل سیلیکون انجام شده است.

Mauri QHD در توییت خود به سایر داک‌های مشابه از جمله Linda ریزر و DeX سامسونگ اشاره کرده است. داک Linda برای تبدیل یک گوشی ریزر به یک لپ‌تاپ اندرویدی استفاده می‌شود و داک DeX هم برای وصل کردن هندست‌های سامسونگ به یک مانیتور، کیبورد و ماوس به کار می‌رود که تجربه‌ای مشابه دسکتاپ را برای کاربران به ارمغان می‌آورد. همچنین گوشی موتورولا ATRIX دارای یک داک لپ‌تاپ بود که شباهت زیادی به Linda داشت.

داشتن یک تجربه دسکتاپ را روی نمایشگر آیفون خود تصور کنید

منبع مذکور در توییت خود نوشته است: “اپل همچنان روی نمونه‌های اولیه آیفون جدید کار می‌کند و از فرصت موجود برای هرچه بهتر کردن آن استفاده خواهد کرد. کوپرتینویی‌ها منتظر هستند تا سایر پروژهایشان به سرانجام برسد و بعدا این دستگاه را معرفی کنند. احتمال عرضه این آیفون اگر ۱۰۰ درصد نباشد حتما ۹۵ درصد است و این موضوع به فاکتورهای زیادی بستگی دارد.”

تصمیم اپل برای جایگزین کردن پردازنده‌های اینتل داخل مک‌بوک با چیپ‌های اپل سیلیکون چنین امکانی را فراهم می‌کند. این موضوع همچنین نشان می‌دهد که اپل چگونه به سمت یکپارچه کردن محصولات خود حرکت می‌کند. برای مثال، با این کار امکان اجرای اپلیکیشن‌های آیفون و آی‌پد روی یک مک‌بوک وجود خواهد داشت. استیون اسمیث (Steven Troughton-Smith) از توسعه‌دهندگان iOS و macOS به وب‌سایت Wired گفته است که چیپ‌های جدید اپل با داشتن سرعت‌های بالا و کافی برای گیمینگ سه بعدی سنگین و نرم‌افزارهای حرفه‌ای، به‌خوبی قادر به رقابت با کتابخانه نرم‌افزار مک‌بوک خواهند بود. قابل دسترس بودن اپلیکیشن‌های iOS و iPadOS از همان روز اول روی یک مک‌بوک بدین معنی است که کاربران برای همه نیازهای خود به اپلیکیشن‌های موردنظرشان دسترسی خواهند داشت.

اپل در کنفرانس WWDC 2019 از نرم‌افزار Catalyst رونمایی کرد که اپلیکیشن‌های آی‌پد را بدون رایت مجدد آن‌ها اصلاح می‌کرد و این اپلیکیشن‌ها قادر به اجرا روی یک مک‌بوک می‌شدند. همچنین با استفاده از نرم‌افزار Universal Purchase، یک اپلیکیشن خریداری شده روی iOS ،iPadOS یا macOS برای هر سه پلت‌فرم قابل استفاده است. زمانی که Catalyst معرفی شد، اپل شایعه یکپارچه کردن iOS و مک‌بوک را رد کرد. اما اگر اخبار امروز صحت داشته باشند، همه چیز برعکس خواهد شد.

Mauri QHD در ادامه توییت خود گفته است که هدف از این کار آن است که آیفون به دو سیستم بوت مجهز شود و بنابراین بتواند با هر دو پلت‌فرم iOS و macOS اجرا گردد. حالا سوال اصلی این است که آیا ما می‌توانیم به گفته‌های Mauri QHD اعتماد کنیم؟ وب‌سایت AppleInsider می‌گوید که این فرد سابقه خوبی در افشای اطلاعات دارد، اما اطلاعاتش در مورد محصولات اپل محدود بوده است. بنابراین بهتر است که ما با کمی تردید به این موضوع نگاه کنیم.

سال گذشته گزارش‌هایی وجود داشت مبنی بر اینکه اپل می‌خواهد آیفون را به یک وسیله جانبی برای مک‌بوک تبدیل کند. همچنین پتنتی که در سال 2016 توسط اپل به ثبت رسیده بود یک مک‌بوک را نشان می‌داد که یک آیفون در داخل آن برای ایجاد یک نوت‌بوک قرار گرفته است. تصویر موجود در پتنت شباهت زیادی به داک Linda ریزر دارد.

آیا اپل واقعا می‌خواهد یک سیستم‌عامل واحد برای همه دستگاه‌هایش توسعه دهد؟ چیپست A14 بایونیک این شرکت که قرار است با استفاده از فناوری ۵ نانومتری شرکت TSMC ساخته شود دارای ۱۵ میلیارد ترانزیستور خواهد بود و درصورت اصلاح طراحی‌اش این قابلیت را خواهد داشت تا macOS را اجرا کند. در حال حاضر هیچ مدرکی وجود ندارد که اپل قصد انجام چنین کاری را داشته باشد. البته نه داک DeX و نه داک لپ‌تاپ موتورولا تا به امروز موفق نبوده‌اند و ریزر هم هرگز Linda را به‌طور عمومی عرضه نکرده است.

نوشته اپل قصد دارد تجربه دسکتاپ را روی گوشی‌های آیفون فراهم کند اولین بار در اخبار تکنولوژی و فناوری پدیدار شد.